Hopp til innhold

– Dette kan ødelegge historien i barnefilmer

Hollywood-regissør Brenda Chapman mener fokuset på spin-off-produkter og markedsføring kan ødelegge historien i barnefilmer. Produsenten av den nyeste Pelle Politibil-filmen mener det er avgjørende å sette filmfortellingen først.

Live Bonnevie mener spin-off produkter kan skade barnefilmer

Live Bonnevie mener man må prioritere historien i filmer framfor å selge flere leker og andre produkter til barn.

Foto: Montasje / NRK/Cappelen Damm

Produsent på den nyeste Pelle Politibil-filmen, Live Bonnevie, forteller at Neofilm ikke har inngått mange avtaler om såkalte spin-off produkter på sin siste film, men begrunner det først og fremst med at fokuset har ligget på selve filmproduksjonen.

Spin-off-produkter kommer ofte ut samtidig med filmer og TV-serier, og kan være alt fra leketøy, klær, bøker og spill med tilknytning til fiksjonsuniverset.

Bonnevie forteller at de ofte blir møtt med forventing om at de må ha flere filmer eller en TV-serie klar hvis de skal få slike avtaler.

– Mange som utvikler spin-off-produkter ønsker forståelig nok å tenke utover én film og så langt det er mulig tenker vi gjerne langsiktig vi også, men vi må starte i riktig ende. For oss innebærer det å være tro mot filmfortellingen og bygge videre derfra. Om det blir én eller tre filmer er ikke noe vi kan garantere før både filmfortellingene og finansieringen har falt på plass, utdyper hun til NRK

Grunnen er at de som lager produktene skal tjene mest mulig penger fordi universet er der lengre. Det forstår Bonnevie, siden de som lager leketøy og andre ting også må få tjene penger.

– Det er alltid en balansegang for oss som lager film. Vi er avhengig av oppmerksomheten spin-off-produktene skaper og den økte interessen de gir filmen. Samtidig er vår viktigste oppgave å lage film og en god filmfortellingen er ikke nødvendigvis et godt utgangspunkt for spin-off-produkter.

– Kan hjelpe filmene

Knerten

En plastikk-versjon av Knerten var en av flere spin-off-produkter som ble lansert i forbindelse med filmene. Her er en scene fra Knerten-filmene.

Foto: Ari Willey/Paradox AS

En som ikke er like kritisk er produsent av Knertene-filmene, Jan Petter Dickman. Produksjonsselskapet Paradox hadde god del spin-off-produkter til de tre filmene som er lagd.

– Barna har blitt vant etter 20 år med Disney-leketøy at de kan leke med karakterene fra filmuniversene, og ønsker også å gjøre det. Man får fortsette historien fra filmen, sier Dickman før han fortsetter:

– Men det er klart at man må ha flere tanker i hodet når man skal lage spin-off-produkter. De gir jo en ekstra markedsføringseffekt i forhold til filmene, men det er viktig at de ikke går på tvers av det vi vil fortelle i filmen. Det gjør det jo også enklere å satse på barnefilm i Norge, fordi det ikke lages så mange filmer. Og det gjør at vi kan bruke mer penger til å lage bedre filmer.

Noen krever at filmselskaper må ha flere filmer klare hvis de skal lage spin-off-produkter. Har dere måttet inngå noen kompromiss i forhold til spin-off-produkter for å få filmene deres lagd?

– Nei, det var vi ikke gjort og det ville heller aldri vært aktuelt for oss å gjøre, slår produsenten fast.

– Vanskelig å forholde seg til

NRK tjener også penger på spin-off-produkter gjennom sine TV-programmer.

Nylig avgått NRK SUPER sjef, Nils Stokke, beskriver situasjonen slik:

– Det er klar at når vi har importserier på barne-TV, så er det vanskelig for oss å ta ansvar for alt som produseres, selv om folk forbinder oss med serien. På de egenproduserte seriene vi har som Fantorangen, så stiller vi veldig strenge krav til de produktene som skal lages og det har blitt mindre av dem etter hvert, sier Stokke.

Tjente 10 milliarder dollar

Det fins ikke en oversikt over hvor mye filmselskapene tjener på slike spin-off-produkter i Norge. Men avisa LA Times gjorde et overslag over hvor mye Disney tjente på kun Cars eller biler-filmene på norsk, i 2010.

Overslaget viste at Disney har tjent 10 milliarder dollar på spin-off-produkter av de to filmene, som er mer fortjeneste enn alle de 11 filmene som Pixar lagde før Biler 2.

NRK var også i kontakt med Disney for å høre om deres spin-off-produkter, men fikk ikke svar.

– Måtte kutte scener

85th Academy Awards - Press Room Paul Rudd, Mark Andrews, Brenda Chapman, Melissa McCarthy

Brenda Chapman (nummer tre til høyre) etter hun har vunnet Oscar for animasjonsfilmen Brave.

Foto: John Shearer / Ap

Hollywood-regissør Brenda Chapman som vant Oscar for filmen Brave, forteller om at hun har fått beskjed om å kutte scener fra filmene hun laget.

Det var fordi de ikke passet inn i markedsføringen av spin-off-produkter som selskapene ville selge.

– Markedsavdelingen begynner å blande seg inn i filmen du lager fordi de vil selge noe til publikum. Det kan ødelegge historien i filmen fordi de baserer det på markedsføringsanalyser og ikke hva filmen faktisk skal gå ut på, forklarer Chapman til NRK.

Hun har også uttalt seg kritisk til prinsesse-makeoveren som Disney ville gjøre med Miranda i filmen Brave.

Bonnevie føler det er en vanskelig balansegang å skulle ha spin-off produkter i forhold til å lage filmer. Særlig i konkurranse fra utenlandsk filmer som har sine egne spinn-off produkter, føler hun det er greit at norske filmer har noen produkter ute på markedet, så lenge de holder god kvalitet.

– Vi er ganske avhengige av spin-off-produkter i Norge. Når en barnefilm lanseres uten tilhørende produkter, reagerer publikum ofte med skepsis og lurer på om det er noe galt med den. Det er nok Hollywood som har lært oss opp til å tenke slik, men det er ikke dermed sagt at det er sant, avslutter Bonnevie


Flere nyheter fra Troms og Finnmark