Flere er usikker på om regjeringa har satt av penger til elektrifisering fordi det ikke har kommet lekkasjer om dette i valgkampen.
Planlegginga av prosjektet går mot slutten. Det er bare å starte arbeidet om penger bevilges i statsbudsjettet som legges fram torsdag.
Mange jernbanestrekninger i Norge er elektrifisert, men dette mangler på Trønderbanen, Meråkerbanen, Nordlandsbanen, Rørosbanen, Raumabanen og Bratsbergbanen.
Derfor må NSB bruke dieseltog på disse strekningene, selv om elektriske tog er langt mer miljøvennlige.
Utålmodig
I Trøndelag er ordførere svært utålmodig etter å få en elektrifisering på Trønderbanen mellom Trondheim og Steinkjer og Meråkerbanen mellom Stjørdal og Storlien.
Senterparti-ordfører i Stjørdal, Ivar Vigdenes, skjønner ikke hvorfor NRK stiller spørsmålet om han tror det vil komme penger i statsbudsjettet. Han forventer at det skjer.
– Dette har ligget i kortene lenge at det skal komme investeringsmidler når planlegginga går mot slutten. Det er kjempeviktig for regionen, sier Vigdenes.
En elektrifisiering av 200 kilometer av Trønderbanen og Meråkerbanen vil koste tre milliarder kroner.
Høyre lovet penger i mars
I et leserinnlegg til avisene i mars i år lovet stortingsrepresentant Elin Agdestein fra Høyre at det blir elektrifiseirng nå og at dette har vært det høyeste prioriterte samferdselsprosjektet i hele region Midt-Norge.
– Alle spekulasjoner og spådommer fra rødgrønne politikere om at elektrifiseringen ville bli utsatt, er nå parkert en gang for alle, skrev Agdestein i dette innlegget for noen måneder siden.
Frykter at pengene ikke kommer
Trond Giske fra Arbeiderpartiet er ikke så sikker på at pengene vil komme i statsbudsjettet i dag.
– De skulle helt åpenbart ha kommet. Når det ikke har vært et pip om det i et valgår kan man ha grunn til å frykte at det ikke kommer, sier Giske til Trønde-Avisa torsdag.
Planen er å starte arbeidet med elektrifisering så snart pengene i statsbudsjettet er på plass og være ferdig før 2023.
Stjørdals-ordføreren tror pengene kommer.
– Det er ingen grunn til at man skal føle seg usikker. Da burde det kommet signaler om dette tidligere, sier Vigdenes til NRK.