Hopp til innhold

Kan Breivik ha trent med dataspill?

Spillekspert Trond Børsum tviler på Anders Behring Breiviks påstand om at krigsspill har hjulpet ham i treningen i forkant av 22. juli.

World of Warcraft og Anders Behring Breivik

Anders Behring Breivik brukte et år på å spille World of Warcraft, verdens største online rollespill.

Foto: Blizzard/NTB Scanpix

Breiviks dataspilling har vært et tema ved flere anledninger i sal 250 i Oslo tingrett.

Han brukte et helt år på å spille onlinespillet World of Warcraft, og har forklart at han brukte diverse krigsspill for å trene seg opp til terrorangrepet.

Les også: Breivik: – Hadde nytte av krigsspillerfaring på Utøya
Les også: Bestevennen: – Sa vi skulle få en forgylt utgave av boka i julegave

Spillekspert Trond Børsum i nettmøte

Trond Børsum svarte leserne om spillene Breivik har spilt.

Foto: Anders Brekke / NRK

Masterstudenten Trond Børsum, som har deltatt i flere forskningsprosjekter om problematisk dataspilling, mener skytespill som «Call of Duty» fungerer dårlig som trening.

– Det er lite sannsynlig at «Call of Duty» vil kunne gi ham noen reell kompetanse med skytevåpen. Forskjellen mellom den virtuelle skytesimuleringen i dataspillet og den fysiske handlingen av å faktisk avfyre et automatvåpen er så stor at det er lite overførbarhet mellom de to, svarte Børsum.

– Behagelig hverdagsunderholdning

Spillet som har fått mest oppmerksomhet er World of Warcraft (WoW). Det er verdens største «massive flerspiller online rollespill», ofte forkortet MMPORG, og har godt over 10 millioner spillere.

Børsum har brukt et helt år på å spille World of Warcraft, og har gjort et virtuelt studie med en systematisk analyse av spillet.

Han avkreftet raskt myten om at spillet bare er for fanatikere.

– Brorparten av dem er normale oppegående og sosiale mennesker. WoW er et spill som kan ta mye tid, men det går også helt fint å spille et par timer i uka eller mindre. Det er et spill man kan investere så mye tid man vil i, skrev Børsum.

Spillet består av en rekke enkle og oppnåelige mål, som gir konkrete belønninger. Ifølge Børsum er det fint mulig å spille mesteparten av spillet på egen hånd.

– For de fleste er spillet bare behagelig hverdagsunderholdning, sier Børsum.

World of Warcraft er samtidig et sosialt spill.

– Disse samtalene gjennom spillet er av en like variert natur som de fleste «vanlige» samtaler. Noe av praten går om spillet, mens mye er prat mellom spillerne. Det er lite sensur i WoW, men spillere kan rapporteres til moderatorene av andre spillere for støtende oppførsel, forklarer Børsum.

Ikke mer skadelig enn film

TV- og dataspill med voldelig innhold har blitt tema ved flere massakrer, blant annet ved Columbine og Virginia Tech.

Børsum påpeker at spillingen har fått ufortjent mye oppmerksomhet.

– Det stemmer at skytterne spilte såkalte «first person shooters». Men, de så også en rekke ekstremt voldelige filmer, leste bøker med ekstremt voldelig innhold og hørte på voldsom musikk med aggressive tekster, sier Børsum.

Børsum forteller at en rapport fra Den amerikanske psykologiforeningen (APA) viser at voldelige dataspill ikke er mer skadelige enn voldelige filmer.

– Det man vet er at disse gjerningsmennene konsumerte voldelig medieinnhold, men at man ikke kan peke på at noe av dette skal ha vært grunnen til at de handlet som de gjorde, sier han.

Børsum er nå i ferd med å levere inn en masteroppgave om hvordan ekstremspilling påvirker familier.

Han var også med på å skrive fortrinnsarbeidet til stortingsmeldingen om problemspilling som kom ut i fjor.

Les også: Vil finne Breiviks spillvenner
Les også: Fred Ove spelte nett-rollespel mot mannen som prøvde å drepe han

Video fa3f2e0f-7bb0-472d-b405-3941e4b14a9e.jpg

VIDEO: Trond Børsum stilte opp i NRKs studio etter nettmøtet.

Les alle spørsmålene og svarene fra nettmøtet med Trond Børsum:

Trond Børsum kl. 13.26

Da var det takk for meg alle sammen. Setter stor pris på at dere har kommet hit å deltatt i debatten.

Håper jeg har klart å svare på noe av det dere lurte på og jeg håper dere fortsetter å snakke om hvilken plass dataspill skal ha i media og hverdagen.


Trond Børsum

Kommentar fra Ivar A kl. 13.24

Hei, synes du fokuset på WOW-spillingen er for stor i forhold til hvilken betydning du mener den har for Breivik?

Trond Børsum kl. 13.24

Hei Ivar A. Jeg syntes at fokuset har vært litt stort på dataspillingen til ABB generelt. Det er tross alt bare en bit av "bakgrunnen" hans og det har kanskje blitt spekulert litt i overkant rundt wow, Call of Duty og andre spill. Men det kan også hende at jeg (og de fleste av oss som spiller mye dataspill) opplever det som om dataspill trekkes frem mer enn det egentlig gjør.

Fordi vi liker dataspill, så får vi med oss når dataspill omtales og vi henger oss opp i det at dataspill nevnes. Fordi det allerede opptar stor "plass" i tankene våre, så ser vi artikkler om hvor forferdelige dataspill er "hele tiden". Det er bare sånn hjernen vår funker.

Kommentar fra Diplomat-is kl. 13.21

I disse spillene-det er vel mange ulike-er det et riktig inntrykk jeg har av dem at det dreier seg som regel om kampen mellom "de gode og de onde"? Er det rom for nyanseringer og dialog mellom partene og diplomati?

Trond Børsum kl. 13.21

Hei Diplomat-is. På lik linje med mange filmer, bøker og generelle fortellinger er kampen mellom "Det gode og det onde" en del av mange dataspill.

Dette fordi det er en gripende og lettfattelig premiss for en fortelling, og det er en kjent "kamp" for de fleste. På lik linje med andre medier skjer det også i dataspill at de heller oppererer med gråsoner, der diplomati og dialog er å foretrekke. Som du selv sier, det er mange forskjellige historier som blir fortalt gjennom dataspill, i noen har spilleren en rekke valgmuligheter, mens i andre er ting mer "svart/hvit".

Kommentar fra Jan kl. 13.16

Blir du ikke lei av alle journalistene som hele tiden peker på spill som en slags grunn eller med-grunn til att sprø folk gjør sprø ting uten å bry seg om alle de millionene med folk som IKKE gjør sprø ting?

Trond Børsum kl. 13.16

Hei Jan. Nei egentlig ikke. Jeg forsøker å lese brorparten av artikkler som publiseres om dataspill og det skrives også en rekke artikkler om mulige positive effekter av dataspill. De virelig "ille" artikklene om dataspill er det ganske langt mellom. Journalister trenger å skrive om ting som fenger. En artikkel om at "mange dataspillere er vanlige folk" vil ikke generere spesielt mye oppmerksomhet.

Det er selvsagt journalister som hadde vært mer tjent med å tilegne seg kunnskap om dataspill før de skriver om det, men jeg har et inntrykk av at fler og fler har en basiskunnskap om dataspill og ikke minst en interesse for å avdekke de faktiske forholdene rundt dataspill. Det er tross alt journalilster som har bedt meg om å være til stedet på dette nettmøtet å snakke om dataspill :)

Kommentar fra Hallstein kl. 13.09

Til Trond Børsum: Har en sønn som spiller Civilization. Regnes dette som et voldelig spill?

Trond Børsum kl. 13.09

Hei Hallstein. Nei. Civilization inneholder noe voldselementer, da spillet handler om nasjonsbygging og ekspansjon, men det er i hovedsak et strategispill og det er tilnærmet ingen grafisk vold i spillet.

Kommentar fra Ragnhild kl. 13.08

Hei Trond, kanskje litt utenom din hovedekspertise, men dog relatert til spilling: En ting er at det å fyre av et skudd i et dataspill og i virkeligheten er to helt forskjellige mekanismer, og at det ikke er noen direkte"overføringsverdi" der. Men kan det ikke likevel være med på å senke de mentale sperrene for å skyte folk i virkeligheten når man har gjort/sett det utallige (realistiske) ganger i spill og på film?

Trond Børsum kl. 13.08

Hei Ragnhild. I tilstrekkelig kvanta kan det meste av "mediert vold" (altså filmer, bøker og spill) føre til en viss grad av desensitivisering (altså at voldshandlinger blir noe mindre frastøtende for vedkommende).

Men det er et poeng at brorparten av forskningen som er gjort på dataspill og vold, selv en del av forskningen som mener at voldelige dataspill kan føre til mer aggressive individer, viser at det er en rekke andre sider ved personers liv som er bedre indikatorer på voldelig handlinger. Med andre ord, kan voldelige dataspill kanskje påvirke litt, men hvis ikke en rekke andre ting "ikke stemmer" i livet til vedkommende, vil det sannsynligvis ikke føre til noen voldshandlinger.

Kommentar fra Ole2 kl. 13.04

Dataspill er jo hierarkisk oppbygget, med økning i levels,skills,klart definerte fiender og strategiske mål. Tiltalte hevder han var svært dyktig og glad i dataspill, spesielt wow. Kan det være at Dataspillingen har vært med på å modellere hvordan tiltalte tenker på samfunnet?

Trond Børsum kl. 13.03

Hei Ole2. Uten at jeg har foretatt en nøye analyse av sammenhengen mellom ABBs verdenssyn og dataspill (noe som vil være særdeles vanskelig uten å foreta dype intervjuer med vedkommende personlig) tror jeg heller at han har blitt trukket til dataspill nettopp fordi de er tydelige, hierarkiske og har tydelige belønninger for spesifik atferd. Med andre ord har heller blitt trukket til dataspill som wow fordi han hadde tanker om at samfunnet burde fungere på en strukturert måte, og spillet har en tydelig og lettfattelig struktur.

Kommentar fra Tina kl. 12.59

Hei, jeg har forstått det slik at man kan kommunisere med hverandre under spilling av WOW. Er det bare prat om spillet, eller blir det pratet om andre ting også? Det jeg vil frem til, er om det er vanlig å prate om ting som f.eks politikk også? Kanskje slenge dritt om innvandrere osv ...

Trond Børsum kl. 12.59

Hei Tina. En viktig del av wow spillet er nettopp samtaler med andre. Disse samtalene gjennom spillet er av en like variert natur som de feste "vanlige" samtaler. Noe av praten går om spillet, mens mye er prat mellom spillerne. Det er selvsagt mulig å "slenge dritt om innvandrere" i wow, på lik linje med at det er mulig over facebook, twitter, kommentarfelt på nrk.no eller andre internettarenaer. Det er lite sensur i wow, men spillere kan "rapporteres" til moderatorene av andre spiller for støtende oppførsel. Dette kan føre til noe begrensede muligheter for "fri utfoldelse" av potensielt støtende samtaler.

Kommentar fra Cecilie kl. 12.55

Hei, Trond! De første psykiaterne mente jo at det var en del uttrykk knyttet til Knights Templar som Breivik hadde konstruert selv. Siden du skriver at Knights Templar eksisterte lenge før Breivik brukte det, betyr det at han kan ha hentet en del andre ord og uttrykk derfra? Som kanskje kan virke fremmede for dem som ikke kjenner KT, men som han jo da ikke har konstruert selv?

Trond Børsum kl. 12.55

Hei Cecilie. Her er det et poeng at jeg ikke er helt ekspert på psykiatri eller historie, men jeg har noe erfaring fra begge felter.

Dette viste seg jo å være et av problemene med den første psykiaterrapporten. En del av begrepene ABB benytter seg av er bare oversettelser av engelske ord og uttrykk, og han har hentet fraser og strøtanker fra forskjellige steder. Knights Templar, eller tempelridderne, var en sentral figur under korstogene som for noen ses på som en kamp mellom kristne og muslimske statsmakter under middelalderen. Det er med det ikke overraskende at ABB henter inspirasjon fra denne tiden.

Kommentar fra Anja Knoblauch, DK kl. 12.51

Tak for svar! Næ,intet i WoW har med ABB's gerninger at gøre, men det er ikke svært at forstå, hvis han kan have følt at han VAR INDE I SPILLET, som en også spørger dig om (og jeg ikke synes du svarer på!) Min opfattelse af hvordan han har bevæget sig rundt på øya kunne sagtens lignes med hvordan spillet 'ser ud' UDEFRA!! Synes jeg!

Trond Børsum kl. 12.51

Svar på Anja Knoblauch. Jeg beklager hvis jeg ikke svarte på alt. Akkurat hvordan ABB beveget seg rundt på øya er vanskelig å uttale seg om, uten en nøyere undersøkelse. Det er selvsagt en mulighet for at han har latt seg inspirere av hvordan figurer i dataspill beveger seg. Men det kan også like godt være inspirasjon hentet fra krigsfilmer, historiebøker eller dokumentarer om krigføring.

Om ABB har "følt seg inne i spillet" mens han utførte ugjerningene på Utøya er alltids mulig. Det er veldig vanskelig å ta stilling til. Det øyeblikket en person forsøker å distansere seg fra virkeligheten er det en rekke forskjellige metoder som kan brukes og om dataspill har vært en av disse vil være vanskelig å si endelig.

Kommentar fra Subjektiv kl. 12.42

Jeg sitter med inntrykk av at aktørene ikke i det hele tatt har innsikt i hvordan WoW fungerer, og da det blir tatt opp omtrent daglig og gjengitt negativt vinklet i media ved første anledning slår den defansive gameren i meg til og spør: Tror du spilling (og spesielt verstingen WoW!) blir sett på mer negativt/asosialt/barnemorderfremkallende som et direkte resultat av kunnskapsløsheten til aktørene og mediene etter denne spesifikke saken?

Trond Børsum kl. 12.42

Hei Subjektiv. Jeg er enig i at dataspill ofte får dårlig omtale i medier, og har gjort det de siste årene.

Jeg tror at dette i all hovedsak er fordi dataspill er nytt. Når TV-en i sin tid ble populær kom et ramaskrik om hvor passifiserende og ødeleggende TV var, og det ble spådd at de kommende generasjonene kom til å miste evnen til å prate med folk. Det samme skjedde når radioen i sin tid ble en hverdagsgjennstand og til og med trykkingen av bøker ble sett på som ødeleggende for "allmenheten".

Nye medier blir alttid sett på med stor skepsis, men etterhvert som dataspill blir vanligere og vanligere, så kommer det også til å bli mindre negativ omtale av dem i media.

Kommentar fra Brinck kl. 12.37

det er velment kendt at der både i columbine og Virginia Tech masakren blev fortalt at gerningsmændende spillede meget firstshoot spil, Bla quake og doom.vil det ikke kunne forstærke en agresiv adfær?

Trond Børsum kl. 12.37

Hei Brick. Det stemmer det, at både Columbine og Virginia Tech skytterne spilte såkalte "first person shooters". Men, de så også en rekke ekstremt voldelige filmer, leste bøker med ekstremt voldelig innhold og hørte på voldsom musikk med aggresive tekster. I begge tilfellene (og flere senere tilfeller) er det slått fast at det ikke er funnet en klar årsakssammenheng mellom voldelig medieinnhold og voldelige handlinger.

Det man vet er at disse gjerningsmennene konsumerte en rekke voldelig medieinnhold, men at man ikke kan peke på at noe av dette skal ha vært grunnen til at de handlet som de gjorde. Den Amerikanske Psykologiforeningen (APA) kom i 2004 med en offesiell rapport der de viser at voldelige dataspill ikke er mer skadelige enn voldelige filmer eller annen "mediert vold".

Kommentar fra Ole kl. 12.31

Børsum: Ekstremt ledende spørsmål, men er du enig i at hvis dommerne og aktoratet er så opptatt av spillingen til Breivik som de later til å være, så burde de heller kalle inn noen som kan noe om spillene og kanskje sette seg ned og prøve spillene litt selv, istedet for å plage noen stakkars kripos-etterforskere med spørsmål om de er "voldelige" og lignende?

Trond Børsum kl. 12.31

Hei Ole. Jeg er enig i at dersom dataspill skal få en sentral del av rettsprosessen, burde de kalle inn noen som kan uttale seg med en viss akademisk tyngde på emnet. Men jeg tror også at plassen dataspill har i den faktisk rettergangen av ABB er noe overdrevet i det større "mediebildet". Det er et element, og i det minste burde Kripos-etterforskerene hatt muliget til å konsultere med en etablert forsker eller fagkynding person på emnet.

Kommentar fra Vegard kl. 12.28

Hei Trond. Finnes det etablerte forskningsmiljøer utenfor USA som forsker på såkalt medievold?

Trond Børsum kl. 12.28

Hei Vegard. Spesielt i Asia er det store forskningsmiljøer som forsker på dataspill, voldelige spill, dataspillavhengighet og andre eventuelle virkninger av dataspill. Men også i Norge, Danmark og andre miljøer i Europa har foretatt en del forskning på mulige effekter av voldelige dataspill.

Kommentar fra guest kl. 12.26

Vad tycker du om att gärningsmannen fortsatt tillåts spela dataspel i fängelset?

Trond Børsum kl. 12.26

Til "Guest". Jeg ser ikke på det som noe mer problematisk enn at gjærningsmannen har tilgang på bøker eller andre medier.

Kommentar fra Fraværende kl. 12.23

Er spilling årsak til samlivsbrudd i noen tilfeller?At partneren føler seg oversett og glemt og således pakker snippesken og drar?

Trond Børsum kl. 12.22

Til Fraværende. Det finnes helt klart tilfeller der dataspilling er en av årsakene til et samlivsbrudd. Dersom dataspillet får en stor plass i en av partenes liv, kan "ikke-spilleren" føle seg tilsidesatt og ignorert. Men dette kan også gjelde for andre hobbyer eller jobber. Og i disse tilfellene er det sjeldent dataspillingen alene som er problemet, ofte følger det med en rekke andre, underliggende problemer, og ekstrem dataspillingen er bare en av måtene disse problemene kommer til uttrykk på.

Kommentar fra Per kl. 12.19

Til Børsum: Er ikke spill som WoW og andre en måte å mestre et mikrounivers på, for folk som kanskje ikke mestrer hverdagen så godt?

Trond Børsum kl. 12.19

Til Per. For noen er kanskje dette tilfellet. Wow består av enkle oppnåelige mål som du får konkrete belønninger for og dette kan appelere noen. Men for de fleste er spillet bare en behagelig hverdagsunderholdning.

Kommentar fra Edvin kl. 12.14

Trond Børsum, hvordan blir man såkalt "spillekspert"? Hva mener du om at voldelige spill får ansvar for at personer begår voldelige handlinger? mens f.eks. film og bøker slipper unna?

Trond Børsum kl. 12.14

Hei Edvin. Jeg er "spillekspert" fordi det høres så offesielt ut ;) Jeg er straks ferdig med en masteroppgave i medievitenskap om problemspiling i familier, og har jobbet med flere forskningsprosjekter om problematisk dataspilling. Så jeg er i hvert fall en "dataspill synser" ;)

Kommentar fra Anja Knoblauch, DK kl. 12.13

Hej! Jeg kender intet til WoW! Eksisterer der et forum/gruppe i WoW som kaldes Knights Templar - som eksisterede inden 22.7.11?

Trond Børsum kl. 12.12

Hei Anja Knoblauch. Det finnes grupper (både av spillere og i spillet) som bruker enten Knights Templar eller ligende tittler, men disse gruppene har ingenting med ABBs utgave av nanvet å gjøre. Det er en term som har eksistert lenge før han bestemte seg å bruke det.

Kommentar fra BM kl. 12.10

Hei Trond. Synes du at det virker som om Breivik har vært "inne i et spill" da han utførte sine handlinger? Flere har anydet det.....

Trond Børsum kl. 12.10

Hei BM. Det er egentlig ingenting som tyder på at 2006 var første gang han spilte dataspill. Noen av barndomsvennene hans snakker tilogmed om at de spilte dataspill som barn, så det var nok ikke noe nytt i livet til ABB. Og så er det lite sannsynlig at en person som aldri har spilt dataspill før plutselig bestemmer seg for å ta et "sabbathsår" for å spille spill.

Kommentar fra Ivar kl. 12.04

seriøst... stemmer klisjeen med wow-spillere, at alle er innestengte nerder som ikke har noe liv? det er vel ganske tidkrevende?

Trond Børsum kl. 12.04

Til Ivar. Spillet har for øyeblikket over 10 millioner spillere... Noen av dem er helt sikkert som klisjeen, men brorparten av dem er normale oppegående og sosiale mennesker. Wow er et spill som kan ta mye tid, men det går også helt fint å spille et par timer i uka eller mindre. Det er et spill man kan investere så mye tid man vil i.

Kommentar fra Oktan-Oscar kl. 11.59

Kjenner du til fartsovertredelser hvor man kan påvise at føreren har spilt store mengder Need for speed? Eller folk som har startet frenetisk husbygging som følge av Sim city?

Trond Børsum kl. 11.59

Til Oktan-Oscar. Nei :)

Kommentar fra Silje kl. 11.58

Hei! Breivik har sagt at han spilte "Modern Warfare" for å forberede seg til angrepet på Utøya (trente på bruk av siktesystemer). Er det sannsynlig at han faktisk kunne bruke denne spillerfaringen i praksis?

Trond Børsum kl. 11.58

Hei Silje. Det er lite sannsynlig at Call of Duty vil kunne gi ham noen reel kompetanse med skytevåpen. Forskjellen mellom den virtuelle skytesimuleringen i dataspillet og den fysiske handlingen av å faktisk avfyre et automatvåpen er så stor at det er lite overførbarhet mellom de to.

Kommentar fra nagrand kl. 11.55

Hva regner du som spillavhengighet og ekstremspilling? Hvor utbredt er dette blant spillerne?

Trond Børsum kl. 11.55

Hei Nagrand. Ekstremspilling eller problemspilling er dessverre ekstremt subjektivt. Det finnes ingen etablert målestokk på "så og så mye er skadelig" når det kommer til dataspill. Det jeg bruker i mitt arbeid er at et spillmønster er ekstremt når spillingen fører til varige konflikter med viktige sider av privatlivet som skole, jobb eller familie/venner.

Kommentar fra Morten kl. 11.52

Hvis spilling er like farlig som narkotika, burde man ikke legalisere narkotika og regulere det, og se på det som et helseproblem i stedet for et justisproblem? Eller burde man i stedet forby dataspill og kaste folk som spiller i fengsel?

Trond Børsum kl. 11.52

Hei Morten. Det er ingenting som tyder på at wow er sammenlignbart med narkotika. Det er heller ikke noen grunn til å anse wow som spesielt skadelig med mindre andre ting i spillerens liv skaper komplikasjoner.

Kommentar fra Hanne kl. 11.50

Har inntrykk av at mange som har en viss kjennskap til WoW pga. egen spilling er veldig skeptiske til at dette skal ha hatt noen innvirkning på Breivik og hendelsene 22.juli. Selv tenker jeg at det ikke er underlig om aktiviteter som gjøres i ekstrem grad vil kunne ha en negativ innvirkning på et allerede skjørt sinn. Hva tenker du om dette? Og finnes det klare eksempler fra andre hendelser hvor det er slått fast at voldelige dataspill har hatt en negativ innvirkning på gjerningspersonen?

Trond Børsum kl. 11.50

Hei Hanne. Jeg kan svare på det siste først. Det er ikke funnet noen konkrete eksempler der voldelige dataspill er årsaken til voldelige handlinger. I de fleste tilfeller der dataspill er en del av bakgrunnen til en voldelig person, så er det en del av et større bilde. Gjerningsmannen har ofte en rekke voldsmedier (som filmer, bøker og musikk) og det er oftest funnet at personer som trekkes til voldelig innhold ofte har voldelige tilbøyeligheter uavhengig av dette.

Det samme kan sies om "ikkevoldelige" spill som wow i denne saken. Dataspill kan ikke ses på som en utløser for slike ekstremhandlinger, og man har ikke funnet noe som tilsier at "sunne oppegående" individer tar skade av spilling.

Etterlatte og overlevende hadde møtt opp for å høre Stoltenbergs tale. En av dem var Line Nersnæs som ble skadet under angrepet.

– Jeg er her for å hedre kollegene mine

For to år siden gikk bildet av Line Nersnæs med en pinne i hodet verden rundt. I dag synes hun det er viktig, men også vanskelig å minne de som ikke kom fra angrepet i live.