Hopp til innhold

Ny metode gir høyere IQ hos for tidlig fødte barn

Ekstra oppfølging av foreldre får betydning for tidlig fødte barns intelligens. Det viser ny norsk forskning.

Prematurt barn i kuvøse

Premature barn er vanskelige å forstå, men det kan læres.

Foto: CLAUDE PARIS / AP

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.
Marianne Nordhov

Trygge foreldre skaper et bedre samspill med barna, sier overlege og forskningsstipendiat Marianne Nordhov ved UNN.

Foto: Jan Fredrik Frantzen / UNN

Nyfødte er ikke alltid like enkle å forstå. Gråter de fordi de er sultne, fordi de vil ha kontakt eller fordi de vil sove? Eller er det en bleie som skal skiftes?

Men barn som fødes for tidlig, dvs. mer enn tre uker før termin, er langt vanskeligere å tolke. De har et umodent organsystem, og gir ofte utydelige signaler. I tillegg er de mer urolige og utilpasse.

- Vi vet at et positivt samspill mellom foreldre og barn er viktig for den videre utviklingen, forteller overlege og forskningsstipendiat Marianne Nordhov ved Universitetssykehuset Nord-Norge (UNN) til NRK.no.

- Derfor har vi forsøkt å lære opp foreldrene til bedre å forstå det premature barnet. Og resultatene viser at dette har vært et viktig tiltak, fortsetter hun.

Blir mer intelligente

Studien har pågått siden 1999, og er nylig publisert i tidsskriftet Pediatrics.

- Utgangspunktet er å gi foreldrene kunnskap som kan gi barnet mer trygghet og stimuli, forteller Nordhov.

- Premature barn er vanskeligere å trøste, er ofte mindre glad i kos og gir mindre øyekontakt enn barn som er født til termin. Men vi vet ganske mye om hvordan man kan tolke dem, fortsetter hun.

Det viste seg at foreldrene som fikk opplæring i å forstå premature, også fikk mer intelligente barn.

Ved tre års alder scoret disse barna 4,5 poeng høyere enn andre premature på IQ-tester. Og ved 5 år lå de hele 6,4 poeng over.

Det var ingen forskjell mellom gruppene når det gjaldt motorisk utvikling.

En forskjell som gir praktisk betydning

En forskjell på mer enn 5 IQ-poeng har praktisk betydning for det enkelte barnet.

- Det kan bety at man i stedet for å ligge i nedre del av normalområdet, ligger i midten. Og det kan få stor betydning i forhold til skole og læring, sier Marianne Nordhov.

Effekten på IQ var liten i starten, men ble altså tydeligere etter hvert. Forskerne ved UNN håper å kunne følge opp de samme barna i hvert fall til 12-årsalder.

- Det er interessant å se om effekten holder seg videre i livet, sier Nordhov.

Foreldrene blir en ressurs

Et viktig poeng med metoden er å styrke foreldrenes selvtillit.

- Prematurforeldre har gjennomgått et sjokk. De lever ofte med en stor risiko for at barnet kan bli alvorlig sykt, og mange sliter med en irrasjonell skyldfølelse, forteller Nordhov.

Foreldrene fikk opplæring av en spesialtrent sykepleier en time om dagen den siste uka på sykehuset. Etter hjemkomst fra sykehuset fikk familien hjemmebesøk av den samme sykepleieren fire ganger.

Hjemme fikk familien veiledning tilpasset barnets lynne og væremåte. Målet var å styrke foreldrenes selvfølelse og evne til å samhandle med barnet sitt.

Studien omfatter en tiltaksgruppe på 72 barn og en kontrollgruppe på 74 barn. Kontrollgruppen fikk vanlig oppfølging.

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)