Siden nyttår har de norske bilimportørene nærmest overbydd hverandre i å tilby en best mulig garantiordning til dem som kjøper ny bil.
Audi-, Skoda- og Volkswagen-importøren Harald A. Møller tok ved nyttår konkurrentene sine på senga med å utvide nybilgarantien sin fra tre til fem år. Og på noen få uker har de fleste merkene fulgt etter.
Standarden nå er at nybilgarantien gjelder i inntil fem år eller 100.000 kjørte kilometer (Se faktaboks til høyre).
Les også:
- Skal ikke stå noe med liten skrift
Store merker som Toyota og BMW har overbydd dette, og lar garantien gjelde i fem år eller inntil henholdsvis 160.000 og 200.000 kilometer. Koreanske Kia tilbyr sju års garanti som eneste merke (se egen tabell).
- I all hovedsak styrker dette forbrukernes stilling. Men samtidig er vi opptatt av at det ikke skal stå noe med liten skrift i disse garantiordningene, slår NAFs advokat og seniorrådgiver Andre Fimreite fast.
Han sier at NAF har til hensikt å forvisse seg om at garantiordningene som loves er bedre enn det forbrukerkjøpsloven allerede gir kundene rett på.
Den viktigste forskjellen på de to er at en garanti flytter bevisbyrden over til selgeren.
- Du kan ikke kalle det en garanti dersom den ikke gir større rettigheter enn bilkjøperen ville hatt ifølge loven, sier han.
Les også:
Ikke krav om merkeverksted
Fimreite sier også at det vil være ulikheter på hva garantien dekker hos de ulike forhandlerne, i og med at de definerer garantivilkårene selv. Felles for alle er at slitedeler som bremser, lys, dekk og clutsj må dekkes av eieren. Men hva som er en slitedel kan ofte være et omstridt definisjonsspørsmål.
- Enkelte forhandlere vil kunne gi garanti på motor, drivverk og girkasse, mens andre ikke gjør det. Her har forbrukerne makt og kan spørre og grave, sier Fimreite.
Spesielt viktig er det for NAF å få fram at garantiordningen skal gjelde selv om man ikke tar service på merkeverksteder. Et EU-direktiv slår fast at merkeforhandleren ikke skal kunne kreve at de må utføre servicen for at garantien skal gjelde. Samtidig stiller dette krav til at ikke-merkeverksteder skal gjøre en grundig jobb.
- Ikke-merkeverkstedene må til enhver tid være oppdaterte på hvordan servicen skal gjennomføres, så det hviler et tungt ansvar på dem her. Ellers kan de bli holdt ansvarlige, sier Fimreite.
Les også:
Ford og Volvo henger etter
De to største merkene som ikke har utvidet garantiordningen sin, er Volvo og Ford. Redaktør Knut Skogstad for bilnettstedet Broom.no sier at de raskt bør komme på plass med lignende garantiordninger.
- Det blir vanskelig å skulle tilby dårligere garanti enn konkurrentene har. Det vil signalisere at man selv ikke har stor nok tro på produktet man selger. Mange av våre lesere våre lurer på når de merkene kommer etter, og det tyder på at folk er opptatt av garantitiden, sier Skogstad.
Informasjonsdirektør Tore Løvig i Volvo Personbiler Norge avviser at de sitter på gjerdet og venter.
- Vi arbeider intenst med en intern utredning for å få på plass en slik ordning, for det føles unaturlig for Volvo å stå utenfor. På den annen side kan man si at norske forbrukere er godt sikret allerede.
- Mener du en utvidelse av nybilgarantien er unødvendig?
- Nei, for en fem års garanti gir jo såklart en lettelse for kunden med at man selv slipper å sitte med bevisbyrden om noe går galt.
Også Ford, Mazda og Honda har opplyst at de avventer svar fra sine hovedkontor i saken.
Les også:
Kan true bruktimporten
Det er svært få land i verden – om noen – hvor det eksisterer en bedre nybilgarantiordning en det Norge nå har fått.
Og dette kan være dårlig nytt for de som livnærer seg av å tilby bruktimporte biler til Norge.
Bilkjøpere vil nemlig ikke få en like lang garanti på biler som ikke er kjøpt ny i Norge (unntaket kan være om du kjøper bruktimportert via merkeforhandler). I tillegg gjelder heller ikke den femårige reklamasjonsretten i forbrukerkjøpsloven i slike tilfeller.
Dette kan få konsekvenser for deg som kjøper fra utlandet dersom noe går galt med bilen før fem år har gått. I tillegg kan det bli vanskeligere å få solgt den igjen før bilen er fem år gammel.
Brooms Knut Skogstad tror at vi nå vil se et fall i bruktimporten.
- De signalene vi har fått, er at det nå er beintøft å selge bruktimporterte biler, sier han.
Andre Fimreite i NAF istemmer:
- Det skal veldig mye til før jeg ville bruktimportert en tre år gammel bil fra utlandet, og samtidig takket nei til fem års garanti her i Norge, sier han.'
Les også:
- Var ikke hensikten
Så mye som 16 prosent av de nesten 100.000 nyregistrerte bilene i fjor var bruktimporterte, viser tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.
Harald A. Møller benekter overfor Dagens Næringsliv at den utvidede garantien er innført for å demme opp for bruktimporten.
- Tanken er riktig, men den tanken har vi ikke tenkt, sier Stein Håvelsrud i Harald A. Møller.
I NAF, som jobber for at den norske bilparken fornyes med sikrere og mer miljøvennlige biler, tror man at den nye garantiordningen vil bidra til å øke bilsalget.
- Det gir kunden mer trygghet at forhandlerne viser at de har tro på egne produkter, sier han.
Slik er nybilgarantiene
PS: Alle biler har en egen lakk- og rustgaranti, som ikke er omfattet av nybilgarantiordningene.
Listen er oppdatert pr 10. februar 2011.