Annonsen lover at du har vunnet en iPad. I virkeligheten melder du deg på et abonnement som koster penger.
Wordfeud-dilla
Rapperen Peder Losnegård, også kjent som LidoLido, er en av mange som er blitt helt hekta på scrabble-spillet Wordfeud. 19-åringen spiller både mot venner og bekjente. Den siste tiden har også moren hans fått dilla.
– Jeg ligger og spiller til langt på natt. Ord er kult i hvert fall når du får det til, sier han.
Èn million nedlastinger
Losnegård er ikke den eneste med Wordfeud-dilla. Hittil er mobil-appen blitt lastet ned én million ganger.
I ventehallen på Oslo S er det mange som benytter tiden med å spille litt scrabble.
Lene Kristine Naarstad spiller både mot venner og tilfeldige. Hun synes det er mest morsomt å spille mot venner.
– Man kan holde kontakten med dem uten å være sammen. Vi kan spille sammen selv om vi bor i hvert vårt land, sier hun.
Naarstad merker godt at dillaen brer om seg.
– Det sprer seg fort. De fleste som hører om det har lyst til å prøve, sier hun.
- LES OGSÅ:
Annonser kan koste deg dyrt
Et lite skår i spillegleden for de som ikke liker reklame, er at annonsene popper opp mens man spiller.
Det meste er helt vanlig reklame. Men ofte dukker det opp en annonse nederst på brettet hvor det står at man har vunnet en iPad. Denne råder Forbrukerombudet folk til å styre unna.
– Det er lureri
Mange lar seg friste og klikker på annonsen. Da får du noen enkle quiz-spørsmål.
Svarer du på dem, har du ifølge Forbrukerombudet meldt deg på et abonnement som koster penger.
– Det er lureri at det brukes begrep som sier du har vunnet. Det er åpenbart tøys og lovstridig, sier forbrukerombud Gry Nergård til NRK.
I følge henne står det ingenting på skjermbildet du får opp at du er i ferd med å melde deg på et abonnement som koster penger.
– Det står forsåvidt at det koster penger hvis man scroller seg litt nedover på siden. Men på det skjermbildet som naturlig kommer opp står det ikke tilstrekkelig informasjon, sier Nergård.
- LES OGSÅ:
Stadig flere annonsører
Forbrukerombudet er bekymret over at det stadig dukker opp nye annonsører som benytter denne metoden. Likevel vil ikke Nergård, som selv er en ivrig Wordfeud-spiller, advare folk mot spillet.
– Spill scrabble, men ikke klikk på noe. Det kan koste deg penger, sier hun.
Vil fjerne annonsene
Håkon Bertheussen som har utviklet Wordfeud-spillet sier til NRK at reklameplassen i Wordfeud styres av reklamebyråer i blant annet USA.
– Dessverre hender det at det sniker seg gjennom useriøse annonsører. I disse tilfellene tar vi kontakt med reklamebyråene for å få dem fjernet, sier han.
Han trodde reklamen var fjernet allerede, men understreker at dersom det har kommet en ny reklame som likner så skal firmaet få fjernet den også.
– Jeg vil bare understreke at vi ikke ønsker eller aksepterer denne typen annonser i Wordfeud. Vi sørger alltid for å få dem fjernet så snart de oppdages, sier Bertheussen.
- LES OGSÅ:
– Flaks at jeg ikke har trykket
Peder Losnegård liker heller ikke reklamen som popper opp på skjermen mens han spiller. Han mener reklamen kommer opp på ubeleilig tidspunkt, rett før du ser hvor mange poeng du har fått.
At annonsene ikke bare er irriterende, men at de også kan koste deg dyrt, det visste han ikke.
– Flaks at jeg ikke har trykket på noen da, sier han.
Så fort annonsene og reklamene popper opp på skjermen, får han dem vekk.
– Annonsene ødelegger flyten. Man vil jo ikke tenke på reklame når man spiller, sier han.