Hopp til innhold

– Ikke bli lurt av Wordfeud-reklame

Reklamen på det populære spillet Wordfeud popper opp mens man spiller. Det meste er bare uskyldige annonser, men noen av dem kan koste deg dyrt.

Wordfeud

Forbrukerombudet er bekymret over annonser i Wordfeud som koster penger hvis du klikker på dem.

Foto: Tor Risberg / NRK

Annonsen lover at du har vunnet en iPad. I virkeligheten melder du deg på et abonnement som koster penger.

Wordfeud-dilla

Rapperen Peder Losnegård, også kjent som LidoLido, er en av mange som er blitt helt hekta på scrabble-spillet Wordfeud. 19-åringen spiller både mot venner og bekjente. Den siste tiden har også moren hans fått dilla.

– Jeg ligger og spiller til langt på natt. Ord er kult i hvert fall når du får det til, sier han.

Èn million nedlastinger

Video LidoLido er hekta på Wordfeud

SE VIDEO: LidoLido er hekta på mobil-spillet Wordfeud. Men han visste ikke at annonsene kan koste penger når du klikker på dem. (Foto: Gard Brox Jensen/NRK)

Losnegård er ikke den eneste med Wordfeud-dilla. Hittil er mobil-appen blitt lastet ned én million ganger.

I ventehallen på Oslo S er det mange som benytter tiden med å spille litt scrabble.

Lene Kristine Naarstad spiller både mot venner og tilfeldige. Hun synes det er mest morsomt å spille mot venner.

– Man kan holde kontakten med dem uten å være sammen. Vi kan spille sammen selv om vi bor i hvert vårt land, sier hun.

Naarstad merker godt at dillaen brer om seg.

– Det sprer seg fort. De fleste som hører om det har lyst til å prøve, sier hun.

Annonser kan koste deg dyrt

Et lite skår i spillegleden for de som ikke liker reklame, er at annonsene popper opp mens man spiller.

Det meste er helt vanlig reklame. Men ofte dukker det opp en annonse nederst på brettet hvor det står at man har vunnet en iPad. Denne råder Forbrukerombudet folk til å styre unna.

– Det er lureri

Gry Nergård

- Åpenbart tøys, sier forbrukerombud Gry Nergård om enkelte av annonsene i Wordfeud.

Foto: Gard Brox Jensen / NRK

Mange lar seg friste og klikker på annonsen. Da får du noen enkle quiz-spørsmål.

Svarer du på dem, har du ifølge Forbrukerombudet meldt deg på et abonnement som koster penger.

– Det er lureri at det brukes begrep som sier du har vunnet. Det er åpenbart tøys og lovstridig, sier forbrukerombud Gry Nergård til NRK.

I følge henne står det ingenting på skjermbildet du får opp at du er i ferd med å melde deg på et abonnement som koster penger.


– Det står forsåvidt at det koster penger hvis man scroller seg litt nedover på siden. Men på det skjermbildet som naturlig kommer opp står det ikke tilstrekkelig informasjon, sier Nergård.

Stadig flere annonsører

Forbrukerombudet er bekymret over at det stadig dukker opp nye annonsører som benytter denne metoden. Likevel vil ikke Nergård, som selv er en ivrig Wordfeud-spiller, advare folk mot spillet.

– Spill scrabble, men ikke klikk på noe. Det kan koste deg penger, sier hun.

Vil fjerne annonsene

Håkon Bertheussen

Wordfeud-gründer Håkon Bertheussen aksepterer ikke useriøse annonser i spillet.

Foto: NRK

Håkon Bertheussen som har utviklet Wordfeud-spillet sier til NRK at reklameplassen i Wordfeud styres av reklamebyråer i blant annet USA.

– Dessverre hender det at det sniker seg gjennom useriøse annonsører. I disse tilfellene tar vi kontakt med reklamebyråene for å få dem fjernet, sier han.

Han trodde reklamen var fjernet allerede, men understreker at dersom det har kommet en ny reklame som likner så skal firmaet få fjernet den også.

– Jeg vil bare understreke at vi ikke ønsker eller aksepterer denne typen annonser i Wordfeud. Vi sørger alltid for å få dem fjernet så snart de oppdages, sier Bertheussen.

– Flaks at jeg ikke har trykket

Peder Losnegård liker heller ikke reklamen som popper opp på skjermen mens han spiller. Han mener reklamen kommer opp på ubeleilig tidspunkt, rett før du ser hvor mange poeng du har fått.

At annonsene ikke bare er irriterende, men at de også kan koste deg dyrt, det visste han ikke.

– Flaks at jeg ikke har trykket på noen da, sier han.

Så fort annonsene og reklamene popper opp på skjermen, får han dem vekk.

– Annonsene ødelegger flyten. Man vil jo ikke tenke på reklame når man spiller, sier han.

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)