Hopp til innhold

Sommerdekkene du bør styre unna

Fersk sommerdekktest fra Danmark viser at det er stor forskjell på de beste og dårligste. Dekkmodellen Dayton D110 taper igjen, og har hele 17 meter mer i bremselengde på våt asfalt enn den beste.

Dekk

Trenger du nye sommerdekk? Nå begynner testene å rulle inn.

Foto: Illustrasjonsfoto: Colourbox

Dayton D110

Dayton D110 i størrelse 175/65R14 T) kommer dårligst ut i testen.

Foto: Tænk/Forbrugerrådet Danmark
Continental EcoContact 5

Continental EcoContact 5 i størrelsen 165/70 R14 T er best i test.

Foto: Tænk/Forbrugerrådet Danmark
Continental PremiumContact 5

Continental PremiumContact 5 for også veldig god score i Tænktesten.

Foto: Tænk/Forbrugerrådet Danmark
Jan Ivar Engebretsen, NAF

Jan Ivar Engebretsen i NAF mener pris ikke bør komme i første rekke når man skal kjøpe sommerdekk.

Foto: NAF

Forbrukerrådet Tænk i Danmark har, i samarbeid med International Consumer Reasearch & Testing (ICRT), gjennomført en stor test av 87 sommerdekk.

Det er i god tid til sesongen er over oss, men det er ikke for tidlig å begynne og tenke på hva du trenger og ønsker deg.

Har du pigger på vinterdekkene dine må du uansett bytte før den første mandagen etter påske.

Svært dårlige på våt asfalt

I testsammenheng så teller egenskaper på våt asfalt veldig mye for sikkerheten.

Det er også her dekkmodellen Dayton D110 scorer absolutt dårligst i Tænk sin test. Den ble testet i dimensjonen 175/65R14 T, og fikk rett og slett null prosent.

- Med disse dekkene hadde testbilen mer enn 17 meter lengre bremselengde på våt asfaltvei ved 80 km/t, enn de beste dekkene av samme størrelse i testen, skriver træk.dk.

Det kan ha svært mye å si dersom du må bråbremse.

Ønsker du å se hele resultatet av testen, er den tilgjengelig for abonnenter på Tænk sine hjemmesider.

Dette er heller ikke første gangen denne dekkmodellen kommer dårlig ut i en sommerdekktest. Fjorårets versjon kåret også Dayton D110 til en av taperne.

– Skandaløse resultater på vått føre. Frarådes på det sterkeste, skrev Forbrukerrådet den gang.

LES OGSÅ: Sommerdekktesten 2011

Best i test

To modeller fra Continental gjør det særdeles bra. Disse er:

  • Continental EcoContact 5 i dimensjon 165/70R14: 72%
  • Continental PremiumContact i dimensjon 205/55 R16: 70 %

Dette dekkmerket har nærmest en tradisjon for å gjøre det godt i slike tester, og vant også fjorårets test fra norske Forbrukerrådet.

Så hva bør man se etter hvis man skal kjøpe sommerdekk?

Jan Ivar Engebretsen i NAF gir følgende tips:

  • Se på deltestene: dekk blir testet i ulike kriterier
  • Sjekk egenskaper for sidegrep, friksjon og bremselengde på våt og tørr asfalt
  • Ikke bestem ut i fra pris, men sjekk heller prisen på dekket du ønsker hos ulike forhandlere.

– Det siste du skal tenke på er kostnaden. For å kjøpe fire nye, gode dekk er den beste livsforsikringen du kan kjøpe med tanke på bil, sier Engebretsen og legger til:

– Det er tross alt fire flater på størrelsen med hånden din som er i kontakt med bakken, og som er det som skal ta vare på deg.

Hvor i landet bor du?

Tidligere har de gått ut i fra at det er de dyreste dekkene som er de beste. Det mener Engebretsen ikke nødvendigvis er sant lenger. Ei heller er det sikkert at det er testvinneren som er best for deg.

NAF kommer snart med en egen dekktest hvor de ulike dekkene blir testet i 15-16 deltester.

Engebretsen sier at det er viktig å sjekke de ulike deltestene for å se hvilke kriterier man bør legge vekt på i forhold til hvor man bor i landet.

– I Bergen hvor det er så mye vått i løpet av året, for eksempel, så bør man kanskje legge mer vekt på bremselengde på våt asfalt enn i innlandsstrøk med mindre nedbør. Det er forskjellige kjøreforhold og forskjellige behov.

Men generelt, hva er de viktigste kriteriene man bør se etter?

– Sidegrepet er viktigst. Det er farligst å miste grepet i høyresvingen, for da kan man havne over i motsatt kjørefelt. Men også friksjon og bremsestrekning på våt og tørr asfalt er viktige. Disse kriteriene gjelder sikkerheten.

Det er også derfor Engebretsen anbefaler å ikke velge sommerdekk ut i fra pris. Men så kan du kanskje heller titte litt rundt før du kjøper.

– Jeg anbefaler å hente inn tilbud fra minst tre forskjellige forhandlere, for du får garantert tre forskjellige priser, sier Engebretsen.

Pass på størrelsen

Bildekk testes i ulike størrelser, og det er viktig å være klar over dimensjonen på dekkene dine.

De større dekkene har mer gripeflate og er derfor bedre, men du kan ikke nødvendigvis kjøpe dem.

– Det er bilens egen typegodkjenning som bestemmer hva du skal ha. Og det handler om loven. Du må ta konsekvensene dersom du kjøper feil, for det vil resultere i en toer-feil på EU-godkjenning, og så må du kjøpe nye dekk.

– Pass på piggfritt og lufttrykk

Det er frivillig om man vil kjøre på piggfrie dekk hele året, altså ikke bytte mellom vinter- og sommerdekk etter sesong. Men Engebretsen er skeptisk til de piggfrie vinterdekkene på sommerføre.

– Det er mange som kjører på slutten av sine piggfrie vinterdekk, og det blir vesentlig lengre bremselengde og dårligere sidestabilitet med vinterdekk på sommerføre. Det kan være komfortable dekk å kjøre på i forhold til støy, men de har ikke gode egenskaper på varme sommerdager.

LES OGSÅ: – Kjører med livsfarlige dekk

Et annet element Engebretsen trekker frem som viktig, er riktig lufttrykk i dekkene. Det har flere fordeler.

– Riktig lufttrykk har med trafikksikkerhet å gjøre. Men drivstofforbruket og dermed miljøutslippet øker, og dekkets levetid minker hvis du har feil lufttrykk i dekkene.

LES OGSÅ: Hjulskift er en «mannegreie»

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)