Søndag var vegen stengt. Mandag var strekningen vurdert trygg, tirsdag er den stengt – igjen. Fordi den ikke er trygg.
– Jeg setter noen spørsmålstegn ved troverdigheten når geologer den ene dagen sier at det er trygt, og den neste dagen er vegen stengt igjen, sier pendler Kai Stensli.
Vanskelig beregning
Statens vegvesen vedgår at det er vanskelig å beregne.
– Vi gjør grunnundersøkelser og beregninger for å se på kapasiteten, og har i dette tilfellet tatt feil, sier Anne Britt Moen, prosjektleder ved Statens vegvesen.
– Mandag gjorde vi en vurdering i samråd med geoteknikere og situasjonen ble vurdert som at det ikke var fare for noe raskt brudd, i og med at trykket begynte å gå ned. Men bevegelsen avtok ikke slik som vi håpet på utover kvelden, og til slutt ble det vurdert det som ikke forsvarlig å holde vegen åpen, sier hun.
Natt til tirsdag stengte de vegen langs vestsiden av Mjøsa.
– I dag, tirsdag, ser vi det ikke som forsvarlig å la trafikken gå, sier Moen.
Vegvesenet har brukt et område i Skreia til massedeponi under utbedringen av fylkesvegen. Siden februar har vekta av tusenvis av lastebillass med stein fått leirgrunnen under vegen til å sige mot Mjøsa.
- Les også:
- Les også:
Beklager
Slik det ser ut nå, beveger grunnen på strekningen seg regelmessig. I natt flyttet den seg en med en centimeter i timen.
– Vi legger oss flat. Det gjør situasjonen svært vanskelig for dem som daglig har veien som ferdselsåre, sier Moen.
Fortsatt stengt veg
Hun forteller at det ved behov vil bli kjørt vekk masse fra deponiet langs vegen. Men uansett tiltak, er det for tidlig å si noe om når bilistene kan få ta i bruk vegen igjen.
– Hvor mange dager det vil gå før det åpnes for trafikk er vanskelig å si, det må vurderes de kommende dagene.
Moen mener ikke det er utrygt å bygge veg på den aktuelle strekninga.
– Hele vegen langs Mjøsa er det dårlig masse og grunn, så det krever en del utskiftning underveis. Det er ikke noe annerledes enn andre områder, men det belastes ekstra mye nå og sammen blir det mer enn vanlig.