Hopp til innhold

Fire av fem sier nei til Bryggen-Bybanen

I en fersk undersøkelse i BT går fire av fem bergensere imot Bybanen over Bryggen. – Et veldig tydelig standpunkt, sier tunnelforkjemper Harald Schjelderup (Ap).

Bybanen Bryggen med kjøreledning

VIL IKKE HA DETTE: Fire av fem bergensere sier nei til Bybanen over Bryggen i en fersk undersøkelse. Illustrasjonen er av versjonen med kjøreledning, uten batteridrift, som muligens skal utredes.

Foto: Bergen kommune

Harald Schjelderup

FOR TUNNEL: Harald Schjelderup (Ap).

Foto: NRK

Schjelderup er gruppelder for Arbeiderpartiet i bystyret, og skal på et møte i partiet torsdag forsøke å overbevise partikollegaene om å gå inn for tunnelløsning gjennom sentrum for den nye bybanetraseen til Åsane. I morgen skal også Høyre bestemme seg for hvilken trasé de ønsker. Dermed blir svært mye avgjort i den betente saken denne uken.

– Dette blir en veldig viktig uke for Bergens byutvikling, kanskje den viktigste på flere år, sier Schjelderup til NRK.

Han gikk i forrige uke ut med klar og tydelig støtte til tunnel-løsningen. Samtidig sa Bergen Ap-leder Marte Mjøs Persen at hun er for Bybanen over Bryggen. Nå har Schjelderup fått grundig støtte for sitt syn i Bergens befolkning.

Kun 15 prosent sier ja

I en undersøkelse utført av Respons Analyse for Bergens Tidende sier nemlig kun 15 prosent av de spurte ja til en åpen trasé med Bybane over Bryggen. Samtidig sier 77 prosent nei, mens seks prosent sier de ikke er sikre. To prosent sier de ikke ønsker verken tunnel eller bybane over Bryggen.

– Det er et veldig tydelig standpunkt bergenserne gir uttrykk for, konstaterer Schjelderup.

Han tror det er to hovedpunkter som gjør at bergenserne mener det de gjør.

– Jeg tror bergenserne nå ser muligheten til å få verdens flotteste byrom helt trafikkfritt. Det å lage et konkurransedyktig reisemiddel til bilene spiller nok også inn når vi hører en så tydelig folkemening, sier Schjelderup.

Økning siden i fjor

Dag Skansen

FOR BRYGGEN: Dag Skansen (H).

Foto: Høyre.no

En lignende undersøkelse ble utført også i august 2012. Da sa 20 prosent ja til Bryggen, og 70 prosent ja til tunnel. Dermed har flere blitt tunneltilhengere det siste året, til tross for at stadig flere av partene i saken har anbefalt Bryggen.

– Vi har opplevd et ganske sterkt kjør fra det jeg kaller «Bryggenalliansen»; fagetaten, deler av byrådet - spesielt Høyre, og fylkeskommunen, som nærmest fremstiller det som om at det ikke er noe alternativ til Bryggen. Men det er bare å lese utredningene skikkelig. Tunnel er et realistisk alternativ, det er fullt gjennomførbart, og det er jo tydelig at det er det bergenserne vil ha, konstaterer Schjelderup.

– Tunnel for risikabelt

Høyres gruppeleder Dag Skansen, som ønsker seg bybane over Bryggen, sier følgende til BT om resultatet:

– Det er farlig å si at folk ikke har innsikt i denne saken. Men jeg bruker 100 prosent av tiden min på å lese tunge utredninger og snakke med fagfolk. Jeg forventer ikke at folk er så interesserte i denne saken og har det grunnlaget som jeg har.

Skansen mener risikoen med tunnel er for stor.

– Mitt spørsmål til dem som ønsker tunnel er følgende: Er de villig til å ta risikoen for at vi kan få store skader i Vågsbunnen, noe et bredt fagmiljø har advart mot?

Vil ha bilene bort

Høyre-toppen mener Schjelderup snakker mot bedre vitende når han kaller tunnel realistisk og fullt gjennomførbart.

– Vi som politikere har et særdeles ansvar for å se på mer enn kun estetikk og følelser, vi er nødt til å være sikre på at det vi gjør er gjennomførbart. Den eneste uttalte sikre løsningen er dagløsningen gjennom sentrum. Sånn er det, og det kan ingen benekte, sier Skansen til NRK.

Han tror bergenserne ikke har tatt inn over seg hvordan den fremtidige trafikksituasjonen i Bergen sentrum totalt sett.

– Jeg tror mange bergensere ser for seg at man blir kvitt bilene. Men det er langt mer sannsynlig å gjør Bryggen bilfri hvis vi legger Bybanen der. Den milliarden vi sparer kan brukes på en bymiljøtunnel som gjør Bryggen og Øvregaten bilfri, mener Skansen.