Én bussbillett, og én billettpris, uansett hvor langt du reiser i Hordaland. Det er visjonen til Høyre, Venstre og Frps fylkespolitikere.
– Det er et ønske å gjøre det attraktivt å reise i hele fylket, og jeg tror dette vil være et tiltak som vil gjøre kollektivtransport mer tilgjengelig for alle, sier Høyres Stein Inge Ryssdal.
I går gikk et samlet samferdselsutvalg inn for å redusere tallet på kollektivsoner i Hordaland fra 370 til 36. Det betyr at pendlere fra Nordhordland, Os og Sotra slipper unna med minstetakst når de skal til Bergen.
Men flertallspartiene i fylket ønsker nå å undersøke muligheten for en enda mer radikal endring i kollektivtrafikken. Høyre, Frp og Venstre vil finne ut hva det vil koste fylkeskommunen dersom alle Hordalands innbyggere skal få betale det samme for kollektivreisene.
– Absolutt realistisk
Fordi nær ni av ti reiser i dag skjer innenfor én sone, vil inntektsbortfallet neppe overstige ti prosent. Sonereduksjonen som ble foreslått tirsdag, får en prislapp på 36 millioner kroner, ifølge fylkesrådmannen.
– Påslaget for å få én sone for hele fylket, blir sannsynligvis svært lite. Ut i fra de tallene vi snakker om, er dette absolutt realistisk, sier Ryssdal.
Arbeiderpartiet stiller seg avventende til flertallets forslag. Anne-Line Innvær mener reduksjonen fra 370 til 36 soner gjør nytten.
– Dette er noe vi har mast på i år etter år. På Stord, hvor jeg kommer fra, så har vi jo hatt mange soner bare innenfor sentrum. Med det forslaget vi gikk inn for i dag, betaler du det samme uansett om du reiser fra Fitjar eller Stord. Jeg er sikker på at dette forslaget kommer til å bli strålende mottatt, sier Innvær.
Øker minstetaksten
Saken om omlegging av kollektivsonene i Hordaland skal endelig vedtas av fylkestinget. Da håper Høyre, Frp og Venstre at én pris i hele fylket er et av alternativene som stemmes over.
– Vi vet foreløpig ikke kostnadene, så vi må ta et forbehold. Men min vurdering ut i fra den informasjonen vi har, er at dette er noe som er viktig å få klarlagt før vi gjør et endelig vedtak, sier Stein Inge Ryssdal.
Uansett hvilket av alternativene fylkespolitikerne faller ned på, vil flere innbyggere i Hordaland kunne reise kollektivt til minstetakst. Baksiden av medaljen er at endringen trolig må betales ved at minstetaksten økes.
Det betyr at 88 prosent av de kollektivreisende, de som i dag bare reiser i én sone, sannsynligvis må betale mer for billetten.
– Men det er snakk om svært små endringer, så det blir ikke noe dramatisk for noen, sier Innvær.