Hopp til innhold

Digital radiolytting fortsetter å øke

Veksten i digital radiolytting fortsetter å øke, viser nye tall fra Digitalradio Norge. 52 prosent sier de nå hører på digital radio.

Digital radiolytting - DAB-radio

En ny undersøkelse viser at veksten i digital radiolytting fortsetter å øke.

Foto: Jon-Annar Fordal / NRK

I november kom den første undersøkelsen med en digital lytteandel over myndighetenes krav på minst 50 prosent. Den undersøkelsen viste 51 prosent digital lytting, nå sier tallene 52 prosent.

Daglig leder i Digitialradio Norge, Ole Jørgen Torvmark, er glad for å få en ny undersøkelse som stadfester novembertallene.

Les mer: 51 prosent hører radio digitalt

Fortsetter å øke

- For andre måned på rad bekreftes det nå at over halvparten av radiolytterne hører radio digitalt. Det er positivt å se at andelen er enda høyere enn ved forrige måling, sier Torvmark i en pressemelding.

Undersøkelsen viser også at det høsten 2014 finnes DAB-radioer i 53 prosent av alle norske husstander.

Til tross for oppløftende tall sier Torvmark det fortsatt gjenstår mye å gjøre før Norge er over i en heldigital radiotid.

- For radiobransjen er det fremdeles en stor jobb å gjøre, konstaterer Torvmark.

Konkluderer i mars

Som kjent har myndighetene satt fem krav som må være oppfylt innen 2015, for at slukking kan finne sted fra 2017.

Medietilsynet har tidligere konkludert med at fire av fem krav har vært oppfylt, men at kravet om at minst 50 prosent lytting ikke var oppfylt da de oppsummerte situasjonen pr 1. september i år.

Nå har altså to undersøkelser på rad vist at lyttingen er kommet over minstekravet på 50 prosent digital lytterandel.

Kulturdepartementet har sagt at de planlegger å konkludere om slukkevilkårene er oppfylt i mars 2015.

Liker bredere digital tilbud

Ole Jørgen Torvmark mener den nye undersøkelsen stadfester at stadig flere setter pris på et bredere digital radiotilbud.

- Dette er en god indikasjon på at nordmenn liker det de hører på via digital radio, sier Torvmark i en pressemelding.