Hopp til innhold

Touché! - ung strengelek som berører

Etter 33 årlige Djangofestivaler og hundrevis av Hot Club de Norvège-plater fra 70-tallet til i dag, går det an å gjøre noe nytt i String Swing-tradisjonen? Jo, det gjør visst det!

Touché!
Foto: Ketil Hardy / Hot Club

Hør anmeldelsen

Seksti år er gått siden mestergitaristen Django Reinhardt døde. Men hos den unge norske gruppa «Touché!» lever minnet om den belgisk-franske stilskaperen i beste velgående.

Rørende

For nå, etter at drivkraften Jon Larsen gjennom en generasjon har utfordret og importert og duellert med Europas toppfolk i faget, så skjer det: En norsk musikantgjeng i de tidligste 20-åra framstår med en stilforståelse, instrumentbeherskelse, originalitet og spilleglede som er intet mindre enn rørende. De lever med andre ord opp til sitt krevende band-navn.

Spenstige saker

Lars Frank

Lars Frank

Foto: Romerike Blad

Hva gjør de? Først og fremst stiller de med sine nye originalkomposisjoner, de fleste av gitarist Johan Tobias Bergstrøm - og det er spenstige saker. Telemarkingen Håkon Aase gir dessuten begrepet «felespiller fra Seljord» en helt ny mening.

På noen av låtene har kvartetten alliert seg med klarinettist Lars Frank, som tilfører en interessant dimensjon – koblingen til amerikansk Goodman'sk 1930-talls swing er virkelig forfriskende.

Touché

Touché!, f.v. Fredrik Solberg, Bård Helgerud, Johan Tobias Bergstrøm, Håkon Aase.

Foto: Ketil Hardy / Hot Club Records

Blåtoner

Men musikken er også tenksomt tilbakelent og hemmelighetsfullt hviskende. Blåtoner brukes som virkningsfulle fremmedelementer, og anakronistiske melodifraser fra vår tid får nye dimensjoner når de settes inn i denne stilen. Ellers viser de mange improviserte dialogene en lyttende holdning som iblant kan være mangelvare blant tidas virtuose solister.

River i øret

Opptaket er knusktørt og sylskarpt med diskant som river i øret – det også en liten kontrarevolusjon i vår tids basstunge og klangmettede lydmiljø. Minst vellykket er Touché når de leverer standardrepertoar med småsur sang og direkte melodifeil i mellomspillet.

En del harmoniske klisjeer kunne ellers med fordel vært revurdert, mens tendensen til å være rytmisk litt «på tuppa» vel er ungdommens privilegium. Touché lar oss uansett ikke sitte uberørt tilbake – vi skal følge dem nøye.

Touché!
Foto: Ane Bjerkan / Hot Club Records

Touché!
Johan Tobias Bergstrøm, gitar
Bård Helgerud, gitar/vokal
Håkon Aase, fiolin
Fredrik Solberg, bass
Lars Frank, klarinett
Hot Club HCR 353

Kulturstrøm

  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober