Den tradisjonelle og populære taraab-musikken i øyriket på den afrikanske østkysten trives nemlig med store ensembler, jo større jo bedre, og drømmen for mange av musikerne ville være å spille med fullt symfoniorkester – men det har de ikke der nede.
Koblet med KORK
Det har derimot NRK, så da er det jo bare å koble dem med KORK – altså Kringkastingsorkestret, tenker Sigbjørn. Finansiering, orkestrering, lokalisering og transport ordner han – og nå er samspillet et faktum, fanget live på CD fra fjorårets konsert i Kulturkirken Jakob under Oslo World Music Festival.
Sjelden har vel en konsert levd mer opp til begrepet verdensmusikk, for her forenes elementer fra afrikansk, arabisk, indisk og europeisk musikk i et herlig livsbejaende kok. Spørsmålet ved plateslippet nå er selvsagt hvordan resultatet vil oppleves av Zanzibars ører – og hvor mye de norske egentlig forstår av hva de hører.
Ekstatisk
En rask google-tur til taraab-tradisjonen viser nemlig en ekstatisk musisering med allsang og eggende tilrop fra et utilslørt erotisk dansende og romperistende publikum – ganske så annerledes enn det veloppdragent lyttende og applauderende konsertpublikummet i Jakobskirken. Ikke vet vi heller hva det synges om, enten det nå er Afrikas svar på svensk folkpark-tradisjon eller på genuine Raulands-stev – noen ord om det i tekstheftet hadde gjort seg mer enn hele navnelista til KORK.
Utfordring
Men det spiller jo ingen stor rolle, symfonisk taraab er uansett en appetittvekkende utfordring for våre forspiste vestlige ører. De tre innfløyne sang- og instrumentalsolistene fra Zanzibar stortrives hørbart, og jobben med å arrangere det hele for 50 musikers symfoniorkester er proft ivaretatt av KORK-trombonist Petter Winroth og vår latinamerika-musikkekspert Sverre Indris Joner.
For respektfullt?
Spørsmålet jeg stiller meg er allikevel om de har vært for respektfulle mot utgangspunktet – det blir tross alt bare en forsterkning men ingen egentlig fornyelse av taraab-tradisjonen å høre. Ved neste anledning skulle jeg ønske at de lot all respekt fare, krysset fra afrikanske til norske spelemann-tradisjoner, lot taraab krige mot Stravinsky-, Bartok-og Grieg-sitater og laget en musikk verden aldri har hørt maken til. KORK vil i hvert fall garantert realisere den med samme energi, stilforståelse og spilleglede.
-
- KORK med Maryam Said Hamdun, Mohammed Issa Haji og Rajab Suleiman
- Dirigent: Mats Rondin
- JARO 4316-2