Etter suksessdebuten i 2012 med plata Salmesykkel har de tre studiekameratene fra jazzlinja i Trondheim blitt stadig mer samspilte i sin jakt på nye utfordringer. Tittelen Salmesykkel var jo en spøkefull betegnelse på tråkkeorgel, og Moskus følger opp det sakrale ved denne gang å ha valgt seg en 1600-talls trekirke som studio – nemlig kammermusikkens høyborg Risør kirke med sin knusktørre akustikk og et like tørt piano.
Dialog og munnhuggeri
Resultatet er nær og tett triojazz, markert ulik den vi kjenner fra flyglenes luftige klangverden. Flekkefjord-pianist Anja Lauvdal trives hørbart og går energisk rett på sak – i både dialog og musikalsk munnhuggeri med trommis Hans Hulbækmo fra Tolga.
Forfriskende
Bindeledd mellom dem er Haugesundsbassisten Fredrik Luhr Dietrichson som virker noe undermikset og med fordel kunne vært mer fulltonende til stede – selv om hans perkussive fingring faktisk også er et forfriskende motstykke til Arild Andersen-stilen i norsk bass-jazz.
Problemet
Improvisasjonene presenteres som elleve småstykker med morsomme titler – heriblant Fjesing, Yttersvingen, Rullings, Lille Trille og Glasblåsern. Stykkene har åpenbart oppstått som resultat av et nitid redigeringsarbeid etter innspillingen, og her er vi ved platas problem. For plutselig sitter vi med et gjennomkomponert resultat, med musikalske utspill, kontrastdeler, repetisjoner og avslutninger – uten at det egentlig skjer så mye overraskende underveis.
Ha det gøy!
Dermed er vi tilbake til det Moskus-trioen egentlig ville fjerne seg fra, nemlig det forhåndskomponerte låtrepertoaret som stadig preger jazzen, et halvt århundre etter frijazzpionerenes inntreden på arenaen. Moral: Ha det gøy med Moskus-plata Mestertyven, men ikke føl deg bedratt selv om den store musikalske revolusjon uteblir.
-
- Anja Lauvdal, piano
- Fredrik Luhr Dietrichson, bass
- Hans Hulbækmo. trommer
- HUBRO CD2535