Jeg trodde det ikke før jeg hørte den unge Bergens-saksofonisten Marius Nesets bestillingsverk til Moldejazz 2012, spesialkomponert for Trondheim Jazzorkester. Nå er drømmeopplevelsen fra den gang gjenskapt i platestudio og framstår med enda større kraft.
Overgår seg selv
Verket Lion representerer med sine symfoniske dimensjoner noe ganske uhørt i dagens både internasjonale og hjemlige jazzliv. Det dreier seg om åtte til dels svære satser hvor Neset briljerer både som komponist og saksofonist – men også utfordrer sine tolv medspillere til å overgå seg selv, både som solister og ensemble - en messingkvartett, en saksofonkvartett og en kompkvartett som Neset virkningsfullt setter opp mot hverandre i gigantiske crescendoer mot de totale ekstasetilstander.
Klangfarger
Men vi får også motsatsen, hvor for eksempel tubaist Daniel Herskedal leverer den store tenksomhet i hornets ekstreme høyderegister. Et kapittel for seg er den serbisk-norske akkordeon-mester Jovan Pavlovic som gir musikken et forfriskende anstrøk av Balkan-tradisjon. Danske Peter Fuglsang skaper kontrasterende klangfarger med både klarinett og fløyte, trombonist Erik Johannesen flår hornet i heftige temperamentsutbrudd og trompetere Erik Eilertsen og Eivind Lønning er en perfekt match på toppen.
Rocka og tenksom
På mange måter får jeg lyst til å kalle Marius Neset et vår tids svar på den unge Jan Garbarek, med mye av samme energi og evne til å spille det uspillelige. Men det blir også feil – for humoren, lekenheten, orkestreringsgleden og den rocka men allikevel tenksomme villskapen er rett og slett noe for seg selv. Marius Neset er den ustoppelige løven som norsk jazz trenger nå – så heter da også plata hans Lion.
-
- Trondheim Jazz Orchestra
- Lion
- ACT 9031-2