Hopp til innhold

Marius Neset og Trondheim Jazzorkester: Lion

Dramatisk og morsom, rørende og virtuos, ellevill og lyrisk – går det an å lage en ny norsk jazz som kombinerer slike motsetninger?

Marius Neset
Foto: Ann Iren Ødeby / Jazznytt

CD-anmeldelse Marius Neset - Lion

Jeg trodde det ikke før jeg hørte den unge Bergens-saksofonisten Marius Nesets bestillingsverk til Moldejazz 2012, spesialkomponert for Trondheim Jazzorkester. Nå er drømmeopplevelsen fra den gang gjenskapt i platestudio og framstår med enda større kraft.

Trondheim Jazzorkester med Marius Neset
Foto: Erling Wicklund / NRK

Overgår seg selv

Verket Lion representerer med sine symfoniske dimensjoner noe ganske uhørt i dagens både internasjonale og hjemlige jazzliv. Det dreier seg om åtte til dels svære satser hvor Neset briljerer både som komponist og saksofonist – men også utfordrer sine tolv medspillere til å overgå seg selv, både som solister og ensemble - en messingkvartett, en saksofonkvartett og en kompkvartett som Neset virkningsfullt setter opp mot hverandre i gigantiske crescendoer mot de totale ekstasetilstander.

Klangfarger

Men vi får også motsatsen, hvor for eksempel tubaist Daniel Herskedal leverer den store tenksomhet i hornets ekstreme høyderegister. Et kapittel for seg er den serbisk-norske akkordeon-mester Jovan Pavlovic som gir musikken et forfriskende anstrøk av Balkan-tradisjon. Danske Peter Fuglsang skaper kontrasterende klangfarger med både klarinett og fløyte, trombonist Erik Johannesen flår hornet i heftige temperamentsutbrudd og trompetere Erik Eilertsen og Eivind Lønning er en perfekt match på toppen.

Marius Neset med Trondheim Jazzorkester
Foto: Erling Wicklund / NRK

Rocka og tenksom

På mange måter får jeg lyst til å kalle Marius Neset et vår tids svar på den unge Jan Garbarek, med mye av samme energi og evne til å spille det uspillelige. Men det blir også feil – for humoren, lekenheten, orkestreringsgleden og den rocka men allikevel tenksomme villskapen er rett og slett noe for seg selv. Marius Neset er den ustoppelige løven som norsk jazz trenger nå – så heter da også plata hans Lion.

  • Marius Neset - Lion
    Foto: Lutz Voigtländer / ACT
    Marius Neset
  • Trondheim Jazz Orchestra
  • Lion
  • ACT 9031-2

Kulturstrøm

  • Sangtekster har blitt enklere, mer repeterende, aggressive og selvopptatte

    Et team av europeiske forskere har analyserte ordene i mer enn 12.000 engelskspråklige sanger, på tvers av sjangrene rap, country, pop, R&B og rock fra 1980 til 2020.

    Ifølge studien, som ble publiser torsdag, har sangtekster blitt enklere og mer repeterende. Tekstene har også blitt mer aggressive og selvopptatte i løpet av de siste 40 årene, skriver The Guardian.

    En av forskerne bak studien, Eva Zangerle, understreker at sangtekster kan være et «speil av samfunnet», som gjenspeiler hvordan en kulturs verdier, følelser og opptatthet endrer seg over tid. Studien trakk ikke frem hvilke artister funnene gjaldt.

    Sangtekster
    Foto: AP
  • Harvard fjerner bokomslag laget av menneskehud

    Prestisjeuniversitetet Harvard sier de har fjernet menneskehud fra innbindingen av en bok de har hatt i ett av bibliotekene sine i over 90 år.

    I 2014 ble det oppdaget at en bok var bundet inn med huden til en død kvinne.

    Harvard, som regnes som det eldste universitetet i USA, har tidligere utnyttet interessen rundt bokens morbide historie. Da det ble oppdaget at det var brukt menneskehud i innbindingen ble det omtalt som «gode nyheter for både tilhengere av innbinding med menneskehud, bokfantaster og kannibaler». I et blogginnlegg samme år skrev Harvard at praksisen med å binde bøker i menneskehud tidligere hadde vært forholdsvis vanlig.

    (NTB)