Hopp til innhold

Sissel Vera Pettersen - "A Word"

Den underfundige vokalisten og multi-instrumentalisten Sissel Vera Pettersen er ute med ny CD. Morsom og dristig, men med stor fallhøyde.

Sissel Vera Pettersen og Nikolaj Hess
Foto: presse

Hør anmeldelsen

Det er ingen grenser for Sissel Vera Pettersen. All verdens musikk er hennes, bare til å forsyne seg av, utforske, fryde seg over, endevende og filleriste. Og i den danske pianisten Nikolaj Hess har hun funnet sin åndsfrende som er lojalt med på ferden.

Underfundig

De starter i et slags samtidsmusikk-landskap som også bringer tanken til urgammel inuitt-sang. Ordløse vokaliser glir over i underfundige små tekster, og når Sissel synger om snø, så akkompagnerer hun seg selv – på snø.

Kina og Afrika

Plutselig er vi i Kina – og Sissel viser fantastisk stemmekontroll i en uhyre presis stilstudie. Men hennes musikalske kirsebærblomster springer aldri helt ut, og jeg savner utvikling mot noe. Så er vi i Kongo, og Sissel jodler opp-ned på afrikansk vis med skremmende sikkerhet i intrikate toneganger og 9-delt takt. Fryktløst spiller hun også afrikansk tommelpiano, og skrever innimellom over Atlanteren til Brasil for å sjekke ut Nana Vasconcelos-instrumentariet.

Helligbrøde

Det er gøy, men blir litt fragmentarisk – det er som om musikken aldri samler seg til et egentlig budskap utover at ”alt tillatt” og ”vi tør”. Og plutselig blir det farlig, for når Sissel Vera Pettersen og Nikolaj Hess gyver løs på Bachs cello-suite nr 2 er de på tynn is over dypt vann. Hva er det de gjør? De tar musikkhistoriens største enstemmige genistrek – og gir den motstemmer så den blir flerstemmig! Det er helligbrøde, og det gjør ikke saken bedre at Sissel Vera Pettersens stemme sprekker mot slutten i fader Bachs nådeløse tonesprang.

Heldigvis ror de seg i land, et sted i araber-verden, tror jeg. Og takk for det, for det var moro å være med på ferden og vi vil jo høre hvor Sissel Vera Pettersen reiser neste gang. Kanskje hjem til stev og suller i gamle Norge?

Sissel Vera Pettersen/Nikolaj Hess: "A Word"

Calibrated Cali082

Kulturstrøm

  • Nynorsk litteraturpris til Edvard Hoem

    Edvard Hoem er tildelt Nynorsk litteraturpris 2023 for boka Husjomfru.

    Prisen er på 50 000 kroner og blir tildelt på landsmøtet til Noregs Mållag i helga.

    Litteraturprisen er blitt delt ut sidan 1982, og saman med mållaget er det Det Norske Samlaget og Det Norske Teatret som står bak prisen.

    Husjomfru av Edvard Hoem
  • Tre norske er nominert til Nordisk Råds barn- og ungdomslitteraturpris

    Grøssaren «Udyr» av Ingvild Bjerkeland og høgtlesingsboka «Oskar og eg» av Maria Parr og illustratør Åshild Irgens nominert frå Noreg.

    I tillegg er Saia Stueng frå Karasjok nominert for ungdomsromanen «Hamburgerprinseassa – Eallá dušše oktii» i kategorien for det samiske språkområdet.

    Totalt 14 nordiske biletebøker, barnebøker og ungdomsromanar nominerte til Nordisk råds barne- og ungdomslitteraturpris 2024.

    Fleire av dei nominerte tek for seg eksistensielle spørsmål om livet og døden. Eit anna tema som går att er menneska sin relasjon til naturen.

    Vinnaren vert offentleggjort 22. oktober.

    Montasje forfatterportrett Maria Parr og coveret til barneboka Oskar og eg
    Foto: Samlaget/Jula Marie Nagelstad
  • Tungtvann feirer 25-årsjubileum i Operaen

    I år er det 25 år siden Tungtvann slapp sin første EP «Reinspikka Hip Hop».

    Det feirer de med å opptre på Operaen i Oslo.

    15. september blir det nemlig nordnorsk rap på menyen i hovedstadens storstue. Kringkastingsorkestret (KORK) blir også med på feiringen.

    I tillegg er hiphop-profiler som Petter, Jaa9 & OnklP, Lars Vaular, Oscar Blesson, Tyr, Grim Pil og Rambow invitert til jubileet.

    – Med den line-upen vi har så lurer jeg på om operaen er stor nok til å huse oss, sier Jørgen Nordeng i en pressemelding.

    – Sånn rent publikumsmessig, understreker han.

    Nordnorske Tungtvann er regnet for å være de første til å lykkes med rap på norsk.

    – Da vi begynte var det for å bevise at det gikk an. Vi følte at det meste vi hadde hørt av norsk rap ikke hørtes ut som hiphop, sier Nordeng.

    Arrangementet er i regi av Bodø2024.

    – Grunnen til at vi ønsker å gjøre det i Oslo, som den eneste produksjonen vi gjennomfører der, er at dette fenomenet funker på norsk takket være nordlendinger. Da gir det mening å ta det til hovedstaden, forteller programsjef Henrik Sand Dagfinrud

    Tungtvann opptrer på operaen 15. september
    Foto: Tarjei Krogh