Da Glomma ble tappet ned til under normal vannstand ved Sørum midt på 1990-tallet, stakk det opp en bit av en svær eikestamme fra mudderet. Det skulle vise seg å være en nesten inntakt stokkebåt, med en lengde på 9,8 meter. Da dykkere og arkeologer fra Norsk Maritimt Museum fikk reddet vraket, viste dateringen seg å være en sensasjon.
Unikt innblikk
Stokkebåten var laget i det første eller andre århundre før Kristus. Dermed ble
Norges eldste, bevarte båt, tusen år eldre enn . Dette funnet gir et unikt bilde inn i jernaldermenneskenes liv og virke på Glomma, 200 år Før Kristus. Ingen hadde tidligere forsket på hvordan en slik båt oppfører seg, hvor mye last den kan ta, hvor mange som må til for å padle den og hvilke sjøegenskaper en slik båt har. Kan den brukes til krig ?Ur- båter
Stokkebåter er Nordens ”ur-båt” og i Danmark er det funnet slike båter som er mer enn seks tusen år gamle. Merkelig nok har også stokkebåter vært i bruk på sjøer og elver i Norge helt inn på 1600 og 1700-tallet, men da med utriggere og en litt annen konstruksjon enn stokkebåten fra Sørum. Dessuten er furu det treslaget som er brukt i ”nyere” stokkebåter, men her var det snakk om en gigantisk eikestamme, fra urskogen som en gang dekket Norge.
Replika
– Siden dette funnet var så enestående i sitt slag, ville vi forsøke å bygge en eksakt kopi, sier Torstein Arisholm. Oppgaven var vanskelig, siden det ble problemer både med finansiering og ikke minst det å finne en så stor eikestamme. I 2004 var replikaen ferdig, helt nøyaktig lik den originale stokkebåten.
Prøvetur
Bli med når Torstein Arisholm og Pål Aage Nymoen fra
tar oss med ut på en prøvetur, og forteller historien både om funnet og om hva man nå vet om bruken av denne type båter. Programmet ble sendt første gang i 2004, og nå er den originale stokkebåten ferdig frysetørret og konservert og står på hedersplass på Maritimt Museum på Bygdøy, finansiert av en anonym, privat giver.Spennende historie får du i Museum, NRK P2, lørdag 12/11 kl. 16.03 og søndag 13/11 kl. 08.03. Programleder er Øyvind Arntsen.