– Dårlig gjort, sier Kautokeino-ordfører Hætta om bruken av "Sápmi".
Han sikter til Rica-kjedens bruk av begrepet i markedsføringen av reiselivsprodukter. Rica eier 27 prosent av aksjene i "Sápmi AS" i Karasjok.
Hatt diskusjonen før
– Jeg føler ikke at det har noen riktighet med seg at vi har stjålet Sápmi-navnet. Når man etablerte Sápmi i Karasjok for over syv år siden, så skjedde det jo i et samarbeid med mange investorer og lokale aktører.
– Vil dere vurdere saken og eventuelt bytte navn?
– For en del år tilbake var det en dialog og en diskusjon rundt dette, men da var konklusjonen at vi går videre. Sametinget anmodet da Sápmi park om å bytte navn, uten at det resulterte i at man endret på navnet.
– Ikke bare å bytte navn
Pettersen sier at det er investert enormt mye penger og energi i å bygge merkevarenavnet sånn som det er i dag og at det ikke er så enkelt å bare bytte navn.
– Å endre navn på en bedrift er ikke noe man gjør bare ved å knipse med fingrene. Det er lagt ned enorm investering i navnet, og da tenker jeg ikke bare på navnet, men også på logoen, profilen og markedsmateriellet man har brukt.
– Så det er ikke aktuelt å bytte navn?
– Vi skal selvsagt ta signalene og så får man eventuelt vurdere saken på nytt, men det er ikke en problemstilling vi har hatt oppe i den senere tid. Vi jobber mer for å få flere til å komme hit, for det er altfor få. Det er hovedproblemet i dag.
– Må klare å løse slike ting
Ordfører i Kautokeino, Klemet Erland Hætta truer med å boikotte Rica.
– Jeg boikotter gjerne Rica, for jeg synes det er en såpass viktig sak, sier . Han mener at Rica-kjeden har stjålet Sápmi fra det samiske folket, sier han.
Regionsdirektør i Rica Hotels Finnmark, Knut Sigurd Pettersen, håper at dette ikke ender med boikott.
– Vi må klare å løse sånne type ting i lag. Det har ingen hensikt i at vi skal sitte på hver vår side av bordet, for det er ikke det som er målsettingen. I reiselivet er vi avhengig av alle aktører, også Sametinget.