Lavvoen Norge og de samiske områdene profileres med som reisemål under filmfestivalen i Cannes er kjøpt av onkelen til en av samarbeidspartene, som leier lavvoen til prosjektet.
Overrasket
Den største samiske lavvoprodusenten, Venor, klager over at de ikke er spurt om tilbud.
– Vi er jo veldig overrasket, for Venor er jo en av de største merkenavnene i Sápmi. Jeg synes det hadde vært helt naturlig at vi ble spurt i og med at vi er i Kautokeino og filmen Kautokeino-opprøret skal markedsføres der, sier daglig leder i lavvoprodusenten Venor i Kautokeino, Rávdná Sárá Hætta.
11 meter stor lavvo
Med blant annet en 11 meter stor lavvo og filmen om Kautokeino-opprøret skal Norge og de samiske områdene profileres som reisemål på filmfestivalen i Cannes om én uke.
Sammen med sponsorer satser Norwegian Film Commision og statseide Innovasjon Norge to og en halv million kroner på dette, ifølge avisa VG.
Kjøpte av onkelen sin
Styreleder i Bulet Eco Siida, Roger Mandal, er den som har kjøpt og leier ut lavvoen til prosjektet. Han er selv på tur til Cannes med lavvoen, som en av samarbeidspartene.
– Jeg har kjøpt lavvoen i Manndalen og han jeg har kjøpt den av har jeg et langt kundeforhold til.
– Det er både sponsormidler og statlige midler i det her, og lavvoen du snakker om er kjøpt av onkelen din, hva tenker du om det?
– Lavvoen har jeg kjøpt privat.
– Men det blir betalt leie for denne lavvoen?
– Ja, det blir det, men det er vel urelevant.
Ingen kommentar
Lederen for prosjektet i Cannes, Børre Berglund, i Norwegian Film Commision, sier dette:
– Hvordan de ordner interne forhold og innkjøp, det må de stå ansvarlig for. Det har jeg ingen kommentar til.
Reiselivsdirektør, Per Arne Tuftin, i Innovasjon Norge er ikke tilgjengelig for kommentar, fordi han er på reise i Finnmark.