Ungareren Oliver Shiflish representerer filmdistributøren All Eastern Europe, og skal under festivalen kjøpe inn aktuelle filmer til mer enn 20 land i Øst-Europa. Nils Gaups film ”Kautokeino-opprøret” kjøpte han uten å ha sett annet enn traileren.
Her er forklaringen:
– Hvis du besøker en restaurant og liker maten der, da vil du jo gjerne komme tilbake. Da er du også åpen for å prøve nye retter, forklarer Shiflish.
– Veiviseren var fantastisk
Shiflish har sett Nils Gaups første film ”Veiviseren”, og den likte han. Han synes denne historien er fantastisk. Derfor er det ingen problem for ham å kjøpe Nils Gaups nye film usett.
– Filmen er jo skutt i omtrent samme location og med samme regissør. Han er bare litt eldre, sier Shiflish.
Nils Gaups film ”Kautokeino opprøret” fikk gode kritikker i Norge etter premieren på Tromsø internasjonale filmfestival i januar i år.
Nå skal filmen selges til utlandet og i forbindelse med Cannes International Filmfestival kom det første tilbakeslaget:
Filmen er nemlig ikke blitt tatt med i hovedfestivalen, men har egne visninger utenfor festivalprogrammet.
Dette ser altså ikke ut til å skremme potensielle filmkjøpere.
Lavvu i Moskva
Den ungarske filmdistrubutøren besøkte ”Look to Norways” lavvu i Cannes på onsdag, og han synes dette er en flott måte å markedsføre en film.
– Jeg kunne tenke meg å ha en slikt lavvu midt i Budapest eller kanskje Moskva, når filmen har premiere. Det tror jeg ville ha skapt en flott atmosfære, tror den ungarske filmdistributøren.
LES OGSÅ: