Av 240 spurte rektorer i Norge, sier nesten havlparten at skolebarna i Norge mangler respekt og folkeskikk og at det er foreldrene som er hovedårsaken til at barna mangler oppdragelse.
Samiske barn
Heller ikke samiske barn har god oppdragelse når det gjelder oppførsel på skolen. Ved Kautokeino ungdomsskole opplever lederen for foreldrerådet, Astrid Rasdal Kemi at ikke alle foreldre i kommunen tar nok ansvar for sine barns oppdragelse.
– I flere møter har vi diskutert problemene med barn som ikke viser respekt for lærere og medelever og at dette skaper uholdbare situasjoner for lærerne, men vi har ikke klart å løse disse problemene, sier Astrid Rasdal Kemi. Hun sier også at foreldre i Kautokeino er lite flinke til å komme på foreldrerådsmøtene.
Mangler disiplin
Skolefaglig rådgiver i Kautokeino kommune, Dagny Sofie Aune sier at lærere må bruke mer tid til oppdragelse enn før.
– I enkelte tilfeller ser vi at foreldre ikke følger med i barnas oppdragelse. Jeg merker det ved at barn her i kommune har en ordbruk som ihvertfall jeg ikke har hørt tidligere og i enkelte klasser i skolene i kommunen er det så ille at enkelte lærere rett og slett gir opp, sier Aune.
I følge henne er vel ikke samiske barns oppdragelse og oppførsel annerledes i forhold til det norske barn får av sine foreldre.