I klasserommet sitt på Nesseby skole sitter Finnmarks flinkeste elever. I landssammenheng er de på 25. plass.
Elevene bruker daglig samisk og norsk på skolen, og dette er en fordel synes de. Inga-Maja Jernsletten er en av dem som synes det er kjekt å være tospråklig.
– Før trodde folk at tospråklighet ikke var positivt, at man ikke ble smart av det, men nå er det bevist at tospråklighet er positivt, sier hun til Ođđasat.
Gode tall for Finnmark
Utdanningsdirektoratets tall viser at gjennomsnittskarakterene til tiendeklassinger i samiske kommuner var blant de beste i hele landet i fjor.
Sametingets fagleder i opplæringsseksjonen Brita Oskal Eira bekrefter at tospråklighet gir fordeler i forbindelse med studier. Det er sikket andre faktorer
som også gir gode resultater, slik som organisering og lærerkompentanse.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Tiendeklassingen Inga-Maja ser ikke på tospråklighet som en byrde, heller stikk motsatt.
– Det motiverer oss og vi blir ikke lei så fort. Vi ser det er morsomt,
og det åpner flere dører for oss, og det får oss til å arbeide bedre, sier Jernsletten.
– Ingen ufaglærte
Nesseby kommune kan skilte med 100 % utdannede lærere. Oppvekstsenterets leder Berit-Ranveig Nilssen er stolt av det.
– Her har vi ingen ufaglærte. Vi får inn mange søknader å velge mellom, og har ikke stillinger å tilby alle som vil jobbe her, sier Nilssen stolt.
Tospråklighet tror hun også hjelper. Nesseby er i forvaltningsområdet for samisk språk. Den samiske identitet merkes i både skolen og barnehagen. Nilssen sier barn som vokser opp med flere språk, lettere lærer andre fag.
Her er resultatene for Finnmark (landsgjennomsnittet er 40 grunnskolepoeng):
- Nesseby 43,0
- Karasjok: 42,8
- Porsanger: 42,4
- Hasvik: 42,3
- Kautokeino: 42,2
- Vardø: 42,1
- Loppa: 41,8
- Tana: 41,8
- Berlevåg: 40,2
- Måsøy: 39,5
- Sør-Varanger: 39,4
- Båtsfjord: 39,1
- Nordkapp: 39,0
- Vadsø: 38,8
- Alta: 38,8
- Gamvik: 38,2
- Kvalsund: 37,2
- Hammerfest: 37,1
- Lebesby: 35,7
- Finnmark: 39,3