Av Monica Falao Pettersen
NRK Sápmi skrev i går om hvordan turistene som besøker Karasjok, drar igjen etter få timer.
Det betyr at få overnatter, og legger igjen desto mindre penger.
Rica-direktør John Arne Mathisen kaller Karasjok for en mellomreisedestinasjon, og mener det er et problem at tusenvis av turister ikke ser mulighetene bygda har å by på.
– Vi ser en tendens til at fulle busser med turister reiser herfra etter en rask tissepause og litt kaffe. Det er synd.
Nytt fokus
Avdelingsleder i Innovasjon Norge Finnmark, Nils-Jonny Larsen, synes Karasjok som bygd må begynne å tenke annerledes for å generere flere turister.
– Jeg ville spurt meg selv; hvorfor drar dem alle sammen? Er det ingenting interessant å gjøre her, og hva slags turister kan ha glede av det vi kan tilby, sier han.
Ifølge Larsen har antall bussturister sunket betraktelig de siste 20 årene, samtidig som turistene i sin helhet har økt. Det betyr at flere reiser på bilferie og med campingvogn.
Burde ikke det være en gylden mulighet til å få turistene til å bli lenger?
– I utgangspunktet, ja. Men Karasjok burde spesifisere mer hva det er de kan tilby.
Larsen bruker Tana som eksempel på hvor de har fått til dette, der de har satset stort på laksefiske i elva og fugleturisme.
– Noe de burde dyrke frem
Det kan Kjetil Andersen Balto ved Turistinformasjonen Tana bekrefte ovenfor NRK Sápmi.
– Varanger er en kjent destinasjon i seg selv. Vi er så heldige å ha to store attraksjoner som trekker mange turister som er spesielt interesserte, sier han.
Det betyr at turistene blir mer enn bare noen timer for en kaffepause og toalettbesøk. Ifølge Balto har de ofte gjester som blir i mange døgn.
– Turistene som kommer hit gjør det for å dyrke hobbyen sin, og det betaler de gjerne mye for, reiser langt og bruker lang tid på. For Karasjok sin del er nok det noe de også burde dyrke frem.
(Artikkelen fortsetter under bildet.)
Aktivitetspakker
Og det er reiselivssjef i Nord-Norge Reiseliv Tromsø, Lena Nøstdahl, enig i. Ifølge henne er folks reisevaner i forandring, og det er derfor ikke like lett som før å utvikle turisttilbud.
– Færre turister setter seg i bil og kjører lange avstander med lange stopp. Nå tar de fly til nærmeste flyplass. Derfor bør man utvikle rundreisepakker ved å gå sammen med andre aktører i regionen.
Nøstdahl mener at turistnæringen i Karasjok på den måten vil kunne se økte turisttall og en stor forbedring med tanke på hvor lenge dem blir.
– Man må være proaktiv og lage så attraktive pakker og tilbud at turistene velger å reise kun av den grunn.
- Les også:
Uheldig beliggenhet
Til tross for flere campingturister og færre busslast med folk, opplever Kautokeino til stadighet organiserte gruppeturer med turister fra nært og fjernt som kommer og tilbringer natten. Hvorfor gjør de ikke det samme i Karasjok?
Grunnen til det er visstnok enkel:
– Kautokeino ligger gunstig til med tanke på andre sentrale knutepunkt i Finnmark, med såpass lang avstand til eksempelvis Nordkapp at det er naturlig å overnatte her. Da tilbyr vi dem lavvoturer, fortellinger om samisk kultur, og turer til Juhls Sølvsmie, forteller Dine fenger ved Turistinformasjonen Kautokeino.
Tror du Karasjok ligger uheldig til med tanke på overnattingsturister?
– Absolutt. Kautokeino er et naturlig stoppested mellom Alta og Nordkapp. Det er ikke Karasjok. Der må de finne på andre løsninger for å lokke til seg turistene.
Fenger kommenterer også at mange av turistene som oppsøker turistkontoret etter endt tur uttrykker skuffelse over å ikke ha fått opplevd nok av den samiske kulturen.
– Mange forventer reinsdyr overalt, snø, kulde og lavvoer. Kanskje Karasjok kunne satse mer på vinterstid, og markedsføre seg direkte mot turister som er ute etter dette, undrer hun.
– Noe må gjøres
John Arne Mathisen kan bekrefte at et samarbeid mellom ulike aktører i Karasjok har vært et tema, men at det ikke alltid er like lett.
– Det er mer komplisert enn det høres ut som, å få til et samarbeid om en fullverdig pakke. Hva skal tilbys, hvem skal få betalt for hva og hvor mye?
Allikevel er han åpen for at mer samarbeid kan og vil føre til flere turister.
– Det er helt klart at Karasjok må endre litt strategi om man ønsker å gjøre noe med situasjonen slik den er nå. Markedsføring er stikkordet. Nå må vi bare komme i gang.
- Les også: