– Det er stor konkurranse fra andre kjøttprodukter i handelen i dag. Reinkjøttet har også mistet en stor del av markedsandelen i storhusholdningsmarkedet og i restaurantmarkedet.
Den store nedgangen i reinkjøttomsetningen skyldes dette, forklarer leder John Anders Lifjell i markedsutvalget for reinkjøtt.
- Les også:
Reintrenden snudd igjen?
Under landsmøtet til Norske Reindriftsamers Landsforbund forrige måned,
. Det betyr at nordmenn i år vil kjøpe og spise 800 tonn mindre reinkjøtt i år enn det man gjorde i 2006.For bare noen måneder siden kunne det samme markedsutvalget for reinkjøtt melde om at
. Tallene fra vintersesongen viste at det ble solgt nesten 700 tonn reinkjøtt på bare tre måneder. Men nå ser det ut som om markedssituasjonen for reinkjøtt har snudd – igjen.Det skjer på samme tid som
. Totalt 120 tonn reinkjøtt er ute på markedet nå.- Les også:
Ber reineiere ta ansvar
Markedsutvalget for reinkjøtt jobber med tiltak som kan forbedre markedssituasjonen for reinkjøtt på kort og lang sikt. I slutten av august vil utvalget arrangere et markedsføringsseminar for bedrifter som selger reinkjøtt. Målet er at man i fellesskap skal komme på løsninger som får fart på reinkjøttmarkedet.
Reineier Anders Isak Oskal er misfornøyd med synliggjøringen av reinkjøtt og etterlyser nå et seminar også for reineiere.
– Såvidt meg bekjent så har de aldri vært avholdt et slikt seminar for reineiere. Det er så stille på den kanten at man kan undres om man egentlig bryr seg om å få solgt reinkjøtt, sier han.
Han ber nå andre reineiere om å ta ansvar for å få reinkjøttet ut på markedet. Oskal sier at slakteriene og foredlingsbedriftene kun er et mellomledd.
– Reinkjøttet er ene og alene vårt produkt. Det er jo vi som bør selge varen og ha kontakt med markedet. Reineiere må nå ta mer ansvar, det er vi som må definere hvordan vare vi vil selge ut til forbrukeren, sier Anders Isak Oskal.
- Les også: