Hopp til innhold

Reindrama på riksgrensen

– Norge og Sverige i bitter grensekonflikt, skriver det svenske Aftonbladet.

Kilpis

De svenske trailerne passererer ved Kilpis når de kommer med rein til Norge.

Foto: Thomas Sørensen / NRK

Det svenske Aftonbladet slår stort opp at de svenske samenes reinbete i Nord-Norge har skapt en konflikt på høyeste politiske nivå.

Svenskene er på tur til det de kaller for sine tradisjonelle beiteområdene på norsk side, og nå venter nordmennene med pussede våpen på grensen, skriver riksavisen.

– Vi er klare til å skyte reinen, sier norske Ole Birger Killie til den svenske avisen.

Killie skal ha poengtert overfor Aftonbladet at han mener det bokstavelig. I en samtale med avisen skal han ha sagt at han får beskjed når svenskene er på tur, og at er klare til å skyte på Lenvikhalvøya.

Når NRK Sápmi tar kontakt med Killie, så sier han at den svenske avisen har feilsitert ham. Han er klar til å vise sin motvilje, men sier at han er et sivilisert menneske som akter å følge norsk lov.

– Vi kommer ikke til å bruke vold, men vil ikke røpe akkurat hva som er planen, sier Killie i en kommentar.

Hør Ole Birger Killie kommentere saken her.

Lange tradisjoner

När Ulf Bergdahl på lørdag kjører nordover fra Övre Soppero med sine rein til Lenvikhalvøya i Troms, så gjør han som sin farfar, farfarsfar og så vidare i generasjoner.

– Vi har hatt det som reinbeite i generasjoner, sier Bergdahl.

Nå skal altså svenskene stoppes på grensen mellom Norge og Sverige, omså med våpen, skriver Aftonbladet.

Bergdahl kommer ikke til å gi seg. Han kommer uansett til å passere grensen i morgen, og det med rein i traileren. Han håper at han slipper å bli møtt av "mobben".

Går for rettsak

Per-Gustav Labba

Per Gustav Labba, svensk reineier.

Reineier Per Gustav Labba sa til NRK Sápmi tidligere i vår at han er klar for en rettsak hvis ikke saken kan løses på andtre måter.

Labba er en av dem som reiser til Lenvikhalvøya med 900 dyr. Det er andre året på rad at han påberoper seg private rettigheter til Lenvikhalvøya med Lappecodisillen i hånden.

Etter at den felles reinbeitekonvensjonen opphørte i 2005, har ikke landene klart å få til en ny konvensjon. Derfor tar svenskene i bruk Lappecodisillen fra 1751. Den gir ifølge svenskene eksklusive beiterettigheter til store deler av Troms.

– Vi er forberedt

– Dette har vi visst om en god stund, og vi er godt forberedt på eventuelle konflikter på grensen, sier reindriftsagronom i Troms Ante Bals.

Bals sier til NRK Sápmi at de har kontakt med både politiet og den aktuelle tollsatsjonen ved Kilpis.

Hør Ante Bals kommentere saken her (på samisk).

Dette bekrefter lensmannen i Lenvik kommune, Arnold Nilsen, overfor NRK Sápmi.

– Reindriftsforvaltningen har orientert politiet om dette. Den samme reindriftsforvaltningen opplyser da om at svensk rein ikke har beiterett i Lenvik. De har da bett politiet om hjelp til å stanse de kjøretøy som eventuelt kommer hit medbringende reinstyr, og det er vi pliktig til.

Hør lensmannen i Lenvik kommune, Arnold Nilsen, fortelle om politiberedskapen her.

Også landbruks- og matminister Lars Peder Brekk bekrefter overfor lokalavisen Fremover at de er klar over situasjonen, og at de har forberedt seg godt til en eventuell ulovlig innvandring av rein.

Korte nyheter

  • Kartverket snur – Oslove godkjent som Oslos samiske navn

    Etter et par måneder med forvirring om hvorvidt hovedstadens samiske navn var lovlig eller ikke, har Kartverket kommet til at Oslove godkjennes for offentlig bruk.

    – Det var en misforståelse fra vår side, og det beklager vi, sier Kartverkets seksjonssjef for stedsnavn, Helge Dønvold.

    Like før jul vedtok bystyret at det samiske stedsnavnet på Oslo skal være Oslove.

    I januar fikk kommunen seg en overraskelse når Kartverket ga beskjed om at navnet ikke var godkjent for offentlig bruk.

    Etter samtaler med samisk stedsnavntjeneste, kom Kartverket til at kommunen har fulgt regelverket.

    Oslo vil nå vise fram byens samiske navn.

    – Jeg er veldig glad for at vi fikk det til, og at vi fikk formelt godkjent samisk navn på Oslo. Oslo er hovedstad for alle, også for samer som bor her og ellers i Norge, sier byrådsleder Eirik Lae Solberg.

    Kommunens nettsider skal oppdateres slik at det samiske navnet også vises i byens logo. I tillegg til skilting, vil det fortløpende vurderes hvordan Oslove ellers skal synliggjøres.

    At Oslo skal få et samisk navn er en sak som har blitt jobbet med i mange år.

    Oslove er det sørsamiske ordet for Oslo. Ordet uttales på samme måte som det skrives, med ordlyd som «juletre».

    Samisk navn på Oslo. Skiltet er på Samisk hus i Oslo.
    Foto: Terje Haugnes / NRK
  • Vaššifalleheapmi sámi čájáhusa vuostta

    Mannan vahkkoloahpa vihahuvvui sámi čájáhus ”Colors of Colonialism” Stockholmmas. Juo beaivvi maŋŋá leai soames sárggodan vašálaš áitagiid čájáhusplakáhtaide, čállá SVT Sápmi.

    – Lei balddehahtti ja hui unohas, dadjá Emma Göransson, dáiddalaš jođiheaddji Aerpies.

    Earret iežá leai saomes málen oaiveskálžžu ja čállán ”Brigand” alit-fiskes teavsttain. ”Brigand”-sátni mearkkaša sullii bandihtajoavku ja lea rasisttalaš sátni.

    Dáhpáhus lea almmuhuvvon politiijaide.

  • Sámi mánáidgirjjálašvuođa seminára Oslos

    Sámedikki girjerájus, juoigiid searvi ja Norgga mánáidgirjeinstituhtta lágidit odne rabas seminára.

    Njálmmálaš muitaleapmi ja luohti lea leamaš dehálaš oassi sámi kultuvrras.

    Máinnasteapmi ja luohti lea čohkken olbmuid sihke gulahallama ja guoimmuheami bokte. Lea maiddái leamaš dehálaš oassi sámi mánáid bajásgeassimis. Semináras digaštallet earret eará, movt otná njálmmálaš árbevierru váikkuha sámi mánáid- ja nuoraidgirjjálašvuođa.

    Seminárii servet sihke juoigit, sámi girječállit, sámediggeráđđi, Cizáš – Oslo sámi mánáidgárdi ja earát.

    Lea vejolaš čuovvut seminára dás.

    Lisa Monica Aslaksen
    Foto: Iŋgá Káre Márjá Utsi / NRK