Hopp til innhold

Aldri før har så mange lest mobile aviser

Fjoråret preges av en eksplosiv vekst på mobile medieplattformer. Papiravisopplagene fortsetter å synke.

Mobile enheter

Avisopplaget daler sakte men sikkert. Mobile enheter og digitale plattformer kompenserer, og nordmenn konsumerer alt i alt mer redaksjonelt innhold enn tidligere ifølge tall fra MBL.

Foto: Solum, Stian Lysberg / NTB scanpix

Avisenes opplagstall er kommet. Ikke overraskende opplever både lokalaviser, riksaviser og storbyenes dagsaviser stor nedgang i opplagstallene i sine papirutgaver i 2012.

Ifølge tall fra Mediebedriftenes Landsforening (MBL) kompenserer veksten på de digitale plattformene for dette, og fører til at merkevarene styrker eller beholder sine markedsposisjoner.

– Økningen på mobil er på vanvittige 102 prosent! Det sier noe om hvor fort dette går. Om du ganger dette med antall solgte nettbrett og mobile enheter i fjor, sier noe om hvor fort brukervanene endres, sier Trine Ohrberg-Rolfsrud, som er informasjonsansvarlig i MBL.

Leser mer på mobil enn papir

I fjor viste opplagsstatistikken det samme. VGs papirutgave kom da ut som den store opplagstaperen med en nedgang på 9,3 prosent.

Riksavisene er de største taperne også i år, med en nedgang på hele 10,8 prosent. Fallet, både i opplag og lesertall, er størst for løssalgsavisene VG og Dagbladet.

Men begge styrker sine totale markedsposisjoner med vekst både på nett og mobil. Leseroppslutningen av mobilutgavene er nå større enn papirutgavene.

Lokalaviser faller også

Etter tjue år med vekst måtte lokalavisene i fjor bite i seg en nedgang på to prosent i opplagstallene samlet inn av Landslaget for lokalaviser (LLA).

Det samme gjentar seg i år, dog med en litt svakere nedgang på 1,1 prosent. Et unntak er noen lokale fådagersavisene som klarer seg bra og har en svak oppgang. LLA mener dette er fordi de fremdeles satser på papiravisa.

– De lokale fådagersaviser lager stadig bedre aviser og skriver om det som angår folk i lokalsamfunnet i hverdagen. I tillegg har de vært forsiktige med å gi vekk for mye av innholdet gratis på nett, sier Rune Hetland i LLA.

Nisjeaviser vinner

De eneste papirutgivelsene som samlet sett har en liten vekst både i opplag- og lesertall er nisjeaviser som Morgenbladet og Dag og Tid. Også Finansavisen og Dagens Næringsliv opplever oppgang i opplaget, med et snitt på 0,4 prosent.

Morgenbladet var den klare opplagsvinneren i fjor og tallene viser en fremgang på 2.240.

Kulturstrøm

  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober