Hopp til innhold

VGs opplag fortsetter å falle

VGs papiropplag fortsetter å falle, og de siste ti årene har opplaget falt med 20.000 i snitt hvert eneste år.

Torry Pedersen

Ansvarlig redaktør og administrerende direktør i VG Torry Pedersen (til høyre) er fornøyd, tross fortsatt bratt opplagsfall. Til venstre hans forgjenger i redaktørstolen, Bernt Olufsen.

Foto: Roald, Berit / NTB scanpix

Opplagstallene til papiravisene fortsetter å falle, og nok en gang må de store riksavisene ta den tøffeste støyten.

Ifølge de offisielle opplagstallene fra Mediebedriftenes Landsforening falt det daglige opplaget til VG i fjor med 23.234 eksemplarer. Det daglige opplaget til VG er nå på 188.354. Opplaget har falt hvert år siden toppåret 2002, hvor opplaget var 390.000.

Også Dagbladet fortsetter fallet, og de solgte 10.450 færre aviser i fjor enn året før. Deres daglige opplag er nå på 88.539. Landets største avis er fortsatt abonnementsavisen Aftenposten, med et opplag på 225.981 eksemplarer – et fall på oppunder 10.000 fra året før.

Svært tilfreds

Ansvarlig redaktør og administrerende direktør i VG, Torry Pedersen, er på ingen måte noen slagen mann tross opplagsfallet, og sier at de har gjort det bedre på papir enn ventet. I tillegg viser han til at mediehuset har flere lesere enn noensinne, tross opplagsfall for avisen.

– Vi står midt oppi en ugjenkallelig overgang til digitale medier. Totalt sett er jeg svært tilfreds, i og med at mediehuset vårt totalt har fått 116.000 nye lesere det siste året på alle plattformer (papiravis, mobil, nettbrett og PC). I tillegg har vi fremragende økonomiske resultater, sier han, og viser til god utvikling for annonsering på mobile plattformer.

Han erkjenner at han ville vært mer bekvem om opplagsfallet på papir skjedde saktere, og viser til at avisopplaget har falt med et snitt på 20.000 hvert år siden 2002.

– Et så stort fall har jo betydning for inntektene våre, selv om vi fikk et driftsresultat på 308 millioner kroner i 2012, sier han.

Sjefredaktør Amund Djuve

Sjefredaktør Amund Djuve i Dagens Næringsliv kan smykke seg med nok et år med opplagsvekst.

Foto: NRK

Øker i opplaget

Dagens Næringsliv er blant de få papiravisene som øker i opplag, og puster nå Dagbladet i nakken med sitt opplag på 82.889. Næringslivsavisen fortsetter dermed å gå imot strømmen i en døende avisbransje.

Avisens sjefredaktør Amund Djuve hevder dette bekrefter at aviser med kvalitetsjournalistikk i attraktive nisjer fortsatt gjør det bra. En annen avis som fortsatt øker markant i opplag, er ukesavisen Morgenbladet, som nå er større enn både Dagsavisen og Finansavisen. Også Klassekampen opplever økning i opplaget.

Mobil tar igjen PC

Også Forbruker og Media-undersøkelsen for rene lesertall, som også ble sluppet i dag, er det en nedgang for de største avisene. Men selv om det er nedgang i både opplags- og lesertall på papir, viser undersøkelsen en formidabel vekst i antall lesere på mobile plattformer.

I antall daglige brukere er VG i denne målingen med 2.275.109 millioner lesere. Så følger Dagbladet med totalt 1.463,514 lesere, mens Aftenposten er nummer tre av de tradisjonelle avishusene. NRK er ikke med i målingen til Mediebedriftenes Landsforening, men er Norges klart største mediehus med cirka 3,5 millioner daglige brukere i 2012, ifølge TNS Gallup.

Både VG og Dagbladet opplever nå at de har flere lesere på mobil enn på papir. VG har nå 775.000 daglige lesere på mobil, og er suverent størst, mens Dagbladet har 428.000 mobillesere.

– Når har VG flere lesere på mobil enn på PC?

– Om du regner mobil og nettbrett sammen, har vi i helgene flere lesere der enn via PC. Om to år kan det hende at mobil og nettbrett er aller størst, sier Torry Pedersen.

Papirvinneren Dagens Næringsliv opplever bare en liten økning i antall lesere på nett det siste året.

Men sjefredaktør Djuve mener de er godt forberedt til den digitale transformasjonen.

– Vi har jobber hele tiden for å utvikle DN.no, og det er blitt en lønnsom nettavis. Samtidig jobber vi med overgang til både en åpen og en betalt nettavis, samtidig som vi får inn stadig større inntekter via digitale kanaler, sier han, og viser til økning i salg av aviser til nettbrett.

Kulturstrøm

  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober