– 50 år etter at Norge fikk sin første kvinnelige prest har Kirken skuslet bort en gyllen mulighet til å få en kjønnsinkluderende salmebok, sier stipendiat ved Universitetet i Tromsø (UiT), Hanne Stenvaag.
– Sier at Gud er en mannlig hersker
Hun og Stig Legdene, som er rektor ved Kirkelig utdanningssenter i nord, har gått gjennom den nye salmeboka og sett hvilke begreper og bilder som brukes om Gud. Deres funn var først om talt i en kronikk i Vårt Land.
– Det som overrasket oss mest var hvor mange salmer som i tillegg til å si at Gud er mann, også uttrykker at Gud er en en «konge», en «hersker» eller en «herre». Altså, hvor man kombinerer det mannlige kjønn med sterke maktbilder, sier Stenvaag.
Gjennom telling kom de frem til at over halvparten av salmene i salmeboka sier at Gud er en «mannlig hersker».
– Dette er et veldig gammeldags gudsbilde og reflekterer kun en liten del av Bibelens gudsbilde og tale om Gud, sier Stenvaag.
Å telle salmer
I tillegg har duen telt hvor mange salmer som bruker «mannlige bilder» om Gud, hvor mange som er kjønnsnøytrale og hvor mange som bruker «kvinnelige bilder» om Gud.
– Vi telte også de salmene som handler om Jesus, men ellers ikke kjønner Gud som mann for seg selv.
I fire salmer var Gud kvinne
Av 899 salmene i den nye salmeboka er det bare 4 som bruker et kvinnelig bilde på Gud. 12,5 prosent er kjønnsnøytrale.
– Legger vi sammen de som snakker om Jesus og de som kjønner Gud mannlig, betyr det at 87 prosent av salmene sier helt klart at Gud er mannlig kjønna.
– Er det overraskende?
– For så vidt ikke, men samtidig er det overraskende ut ifra at det i over 30 år har vært en stor diskusjon om dette både i teologien og i kirka, som handler om å påpeke at hvis Gud bare blir omtalt som mann står vi i fare for å tenke at Gud faktisk er en mann. Det blir et bilde som stivner og slutter å være et bilde.
– Har det ikke alltid vært sånn?
– Tradisjonen er mer variert enn man skulle tro. Det har tross alt også skjedd store endringer i hvordan vi som samfunn, men også hvordan teologien har tenkt om mennesker de siste 100 åra. Det er et tydelig krav fra mange hold om at dette bør komme til uttrykk i gudstjenestene og også gjennom salmene.
En mannlig Gud dominerer
Seniorrådgiver i Kirkens seksjon for gudstjenesteliv og prosjektleder for Salmebok 2013 er Vidar Kristensen. Han innrømmer at de kunne ha vært flinkere til å få inn det kvinnelige, moderne perspektivet på Gud.
– Det kan hende vi kunne ha vært flinkere her, sier han.
Han sier også at det meste av det materiale som finnes beskriver Gud som mann.
– Salmelitteraturen og det bibelske språket om Gud har blitt dominert av mannlige bilder om Gud gjennom hele kirkehistorien, men det er veldig viktig teologisk å tenke at Gud hverken er mann eller kvinne, sier Kristensen.
– Det er leit at nettopp denne dominerende tradisjonen blir bekreftet i det salmebokutvalget som er gjort her. Jeg er enig i at materialet som finnes er ikke kjempestort, men dere har skusla bort muligheten både til å hente inn av det som finnes internasjonalt og til å søke aktivt etter nye salmer, som kunne vært med på å understreke nettopp det poenget at Gud ikke er en mann, sier Hanne Stenvaag.