Lettkledde kvinner prydet hver femte forside hos Dagbladet og VG i 2012.
Dagbladet hadde i snitt to lettkledde kvinner ukentlig på forsida i 2012, dobbelt så mange som VG som hadde et snitt på like under ei lettkledd dame i uka. Hele 103 av Dagbladets 360 forsider inneholdt minst et bilde av ei dame med lite klær på seg.
– I stemmerettsjubileumsåret er det nedslående å fastslå at kvinner fortsatt objektiviseres i landets største aviser i en slik grad, sier leder i kvinnegruppa Ottar, Ane Stø.
– Dette må da være langt færre enn ryktene skal ha det til. Jeg synes ikke dette var noe stort antall, sier sjefredaktør i Dagbladet, John Arne Markussen til NRK.no.
Forsider gjennom hele 2012
Som et eksperiment for å teste ut måter å navigere i billedbasert data på har programmerer Kolbjørn Bedrup i Nimble satt sammen alle forsidene til Dagbladet og VG gjennom nyhetsåret 2012.
Verktøyet han har laget kan ved bruk av innlagte søkeord brukes til å kategorisere og sammenligne disse forsidene.
– Jeg ville teste ut en type teknologi som gjør det mulig å browse rundt og kikke på bildebaserte data. Å lage det med forsidene til VG og Dagbladet gjorde jobben morsommere. Jeg kategoriserte alle forsidene, og tenkte at det ville være kult å se på et helt år samlet. Da dukket det opp ganske morsomme ting, sier Bedrup.
– Skremmende
Et av søkekriteriene Bedrup la inn var «lettkledd kvinne». Resultatet er kanskje ikke overraskende, men likevel interessant. 145 av til sammen 720 av Dagbladet og VGs forsider hadde et bilde av en lettkledd kvinne plassert på forsiden.
– Det er veldig interessant at man kan sette sidene opp mot hverandre på denne måten. Det er et mønster som folk ikke lenger legger merke til det. Det er skremmende. Det betyr ikke at man ikke lar seg påvirke bare fordi man ikke er klar over det. Det betyr at det føyer seg inn i bevisstheten som en naturlig ting, sier Ane Stø i Ottar.
– Mer håndverk enn strategi
Ane Stø er med i kvinnegruppa Ottars kampanje «Stopp pornokulturen». Hun mener det er åpenbart at tabloidene plasserer bilder av halvnaken damer på forsiden fordi det fungerer som et blikkfang og dermed selger flere aviser.
– De er helt klart bevisste på dette. Ellers må de ha noen på desken med store søvn- og ereksjonsproblemer, sier hun.
Sjefredaktør i Dagbladet, John Arne Markussen avviser at det ligger en bevisst strategi bak å ha lettkledde damer på forsiden.
– Dagbladets forside lages mer ut fra håndverk enn en strategi, sier Markusen og peker på at tabloide aviser skal innfri i flere kategorier.
– Vi skal både være viktige, ha nyheter, være nyttige og vi skal underholde. Hver eneste dag søker vi etter en miks av ulike kriteriene. Da bør det ikke overraske noen at forsiden også inneholder bilder av det du kaller lettkledde damer, sier John Arne Markussen til NRK.no.
Halvnakne damer illustrerer kreftfare
I Dagbladet blir halvnakne damene brukt til å illustrere alt fra sol, bading og sex til søvnproblemer, trening, røyking, kreftrisiko og hvordan du kan minske dem.
– Det er hverken sjokkerende eller nytt. Likevel er det bra man at får dokumenter hvor mye det er. Uavhengig om man skriver om brystkreft eller flått så kan det alltids illustreres med en ung kvinnekropp, sier Hanna Helseth, som er stipendiat ved senter for tverrfaglig kjønnsforskning ved UiO og har skrevet boka «Generasjon Sex».
Dagbladets «grisehjørne»
Helseth forteller at i gamle dager hadde Dagbladet noe man på folkemunnet kalte «grisehjørnet» hvor blikkfanget, de halvnakne damene som gjør at man selger aviser, ble plassert.
– Det er en del av en større samfunnstendens, men vi burde ha vært kommet lenger enn dette, sier hun og fortsetter:
– Dagbladets redaksjon burde gjøre noe med dette tallmaterialet, særlig siden de har fremstående feminister som Martine Aurdal og Marie Simonsen i redaksjonen.
– Vi får velmente råd hver dag hele tiden om hvordan vår førsteside burde se ut. Jeg anser det som viktig at det er vi som tar denne vurderingen, sier John Arne Markussen i Dagbladet.
– Norske tabloider ganske snille
Gunn Enli på Institutt for Medier og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo mener antallet lettkledde damer på forsiden av tabloidene i 2012 hverken er mer eller mindre enn det inntrykket man får som en vanlig leser.
– Dette er ikke overraskende. Sammenligner man VG og Dagbladet med tabloidavisene i Storbritannia, så er norske VG og Dagbladet ganske snille, sier hun.
Få lettkledde menn
Antallet lettkledde menn var ganske mye lavere både hos VG og Dagbladet. Til sammen var det 39 av dem på tabloidenes forsider i 2012. Og stort sett kom de halvnakne mennene i følge med ei dame.
På bare sju av VGs 360 forsider fant man en mann med lite klær. Dagbladet hadde ingen lettkledde menn som ikke var i følge med ei dame.
Ved å sammenligner alle forsidene gjennom ett helt år ser man blant annet at samme overskrift går igjen flere ganger. Man ser også at flere bilde er gjenbrukt for å illustrere forskjellige ting, blant annet går den samme magen igjen for å illustrere flere artikler som omhandler slanking.
– Dette er typisk for forbrukerjournalistikken. En del lesere merker det, men siden saken ikke er koblet til mennesket man skriver om, blir man veldig fristilt. Har man bilder som fungerer godt vil disse gjenbrukes og tar sjansen på at leserne tåler å se dem en gang, sier Gunn Enli.
Helse og søvnproblemer
Dagbladet er svært opptatt av å fronte helse på sine forsider.
– 54 av Dagbladets forsider hadde helse som hovedoppslag i 2012. Det samme gjelder for 28 av VGs forsider, sier han.
Et «helsetema» som går igjen i Dagbladet er dibates, kreft og søvnproblemer. Ofte illustrert med ei sovende dame øverst på forsiden.
VG hadde mange av de samme hovedtemaene, men der Dagbladet fronter helse er det mat som er VGs hovedsatsning på forsiden.
Pensjonsalarm!
Med overskrifter som «Få perfekt søvn», «Slik sover du bedre», «Dette løser søvnproblemene», «Få den perfekte søvnen», «Så mange timer søvn trenger du», «God søvn uten piller», burde i alle fall Dagbladets lesere som sliter med å få blund på øyet den søvnen de trenger. 19 av Dagbladets forsider lovte en artikkel om søvn. VG hadde fire.
Også pensjonistene fikk sitt. VG hadde fem og Dagbladet hadde 16 hovedoppslag om pensjon i 2012, tolv av dem på en lørdag. Bildene kom med overskrifter som: «Slik sikrer du deg gullpensjon», «Slik får du et drømmeliv som pensjonist», «Dette må du gjøre for å få maks pensjon». Overskriften «Slik får du superpensjon» er til og med brukt to ganger.
– Papiraviser henvender seg litt mer til de eldre enn hva nettaviser gjør. Det kan hende de tenker mer på leserne som begynner å nærme seg pensjonsalderen eller har det i mente, som typisk ikke ungdom gjør, sier medieviter Gunn Enli.
Været prydet 28 forsider
Artikler i forbindelse med terroren på Utøya og den påfølgende rettssaken ble slått opp i begge avisene til sammen 49 ganger i fjor. Saken om Sigrid Giskegjerde fikk hovedoppslag 36 ganger. Og været prydet 28 forsider.
– Det er morsomt, for enten blir det knallvær, eller så blir det bare drit. Allerede i februar lovte VG at vi kunne glede oss til sola i juli. Der tok de skammelig feil, sier medieviter Gunn Enli til NRK.no.