Hopp til innhold

MGP-finale må vise nytt Norge

Neste års finale i Eurovision Song Contest må vise det nye og flerkulturelle Norge, mener Nina Witoszek.

Sandra Kim vant Melodi Grand Prix 1986
Foto: Gjellesvik, Inge / Scanpix

Professoren og forfatteren mener at Norge må vokte seg for å bli for navlebeskuende og nasjonalistiske under neste års Eurovision Song Contest.

Hun trekker fram at årets vinner, Alexander Rybak selv er et resultat av to kulturer.

Særnorske finaler

Norge har arrangert finale i Eurovision Song Contest to ganger tidligere, både i 1986 og i 1996.

Da finalen gikk av stabelen i Grieghallen i Bergen i 1986, var scenen som en stor isbre, pyntet med snøkrystaller. Sissel Kyrkjebø sang under pauseinnslaget, i bunad.

Ti år senere var scenen inspirert av oljerigger, og i pauseinnslaget ble seerne tatt med på en reise gjennom Norge, hvor kjente norske, musikere spilte på ulike steder som Prekestolen og oljerigger.

Ønsker seg sexy Norge

Sissel Kyrkjebø underholdt under Melodi Grand Prox i 1986

Sissel Kyrkjebø underholdt i finalen i 1986.

Foto: Gjellesvik, Inge / Scanpix

Nina Witoszek mener finalen i 2010 bør framheve det nye Norge, med en cocktail av nye stjerner som viser at Norge er blitt et mer åpent samfunn.

- Man kan reklamere for fjord og fjell, eller man kan reklamere for det sexy Norge som dreier seg mer om en fantastisk blanding av kultur og inspirasjoner.

Witoszek sitt forslag møter motstand hos redaktør Knut Aastad Bråten i Spelemannsbladet. Han mener vi nordmenn må slutte å være så politisk korrekte.

- Jeg synes ikke at vi skal lage et politisk prosjekt ut av Grand Prix, det blir i så fall en konstruksjon. Kunsten og kulturen vokser ikke ut av politikk, den skal jo vokse ut fra seg selv, sier Bråten.

- Må tore bruke egne tradisjoner

Han ønsker seg ingen repitisjon av vettene under OL på Lillehammer, men mener vi må tore å bruke de norske tradisjonene vi har.

- Vi kan ikke komme dithen at vi får et så krampeaktig forhold til det vi definerer eller opplever som norsk. Vi må jo kunne forholde oss til våre egne særdrag i vår kultur, og også se at det er moderne, at det er samtidskunst, sier han og trekker fram folkedans som et eksempel.

- Folkedansen er på ingen måte museal, den er faktisk "still going strong".

Bråten får støtte fra reklamemannen Kjetil Try. Han tviler sterkt på at utlendinger vil se vår flerkulturelle identitet som særlig interessant dersom poenget med TV-sendingene er å selge Norge som turistdestinasjon.

- Jeg tror at dersom utenlandske kanaler skulle lage et program om Norge, som ikke er satirisk, så ville de kaste seg over fjell og fjorder, sier Try til NRK.

Eurovision Song Contest 1996 i Oslo Spektrum

Fra Oslo Spektrum i 1996.

Foto: Poppe, Cornelius / SCANPIX

Kulturstrøm

  • Gustav Klimts siste maleri solgt på auksjon

    Maleriet «Portrait of Miss Lieser» av den østerrikske kunstneren Gustav Klimt ble solgt på auksjon i Wien for 30 millioner euro, som tilsvarer rundt 350 millioner kroner.

    Klimt startet på portrettet i 1917, og det skulle bli hans siste maleri før han døde året etter. Han fikk aldri gjort det helt ferdig.

    Maleriet var savnet i nesten 100 år før det dukket opp på auksjonshuset i Wien tidligere i år, skriver BBC.

    Det har vært flere debatter om hvem kvinnen på bildet er, og hva som skjedde med bilde under 2. verdenskrig.

    Auksjonsleder Michael Kovacek, co-administrerende direktør for Kinsky Auction House taler ved siden av Claudia Moerth-Gasser, Klimt Expert, i begynnelsen av en auksjon for den østerrikske kunstneren Gustav Klimts portrett ble auksjonert ut.
    Foto: Reuters
  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.