Hensikten med strategien er å nå ut til flere ungdommer med boka «Dystopia I».
– Primærgruppa er selvfølgelig ungdommene, men samtidig så har jeg tenkt at her trenger jeg ikke nødvendigvis å ha med ting som jeg tror vil støte formidlerne av litteraturen, sier Torkildsen, med henvisning til banning og sexscener.
Debut
I 2008 debuterte norsklektoren og humoristen som ungdomsbokforfatter, med boka «Marki Marco», hvor det ikke skortet på heftige scener.
- Les:
- Les:
– Det som jeg lærte av reaksjonene etter «Marki Marco», er at hvis man legger inn elementer som provoserer formidler, så risikerer du rett og slett at ungdommene aldri får tak i disse bøkene.
Torkildsen tror at ungdom i stor grad er avhengige av lærere og bibliotekarer for å finne fram i litteraturen.
– Ungdommer kjøper ikke bøker selv og de plukker dem nok i liten grad selv også.
Han mener ikke at han smisker med formidlerne når han utelater eksplisitte språk og scener.
– Det er vel en symbiose dette her da. Jeg skriver jo og for at lærere skal ha gode bøker – på nynorsk – å formidle til sine elever.
Kunst
Torkildsens strategi er å skrive underholdende bøker som ungdom vil ha, og som altså heller ikke provoserer de voksne. Men leder i foreningen Norske Barne- og Ungdomsbokforfattere, Sverre Henmo, er ikke enig i taktikken.
– Han har rett i at vi trenger formidlere av bøkene våre, og hvis han ønsker å ta hensyn til det, så kan han gjøre det. Jeg er redd for at det kanskje ikke er det beste utgangspunktet for å skape kunst, sier Henmo som heller ønsker seg et rom for barnebokkritikk og –formidling.
Kunst eller ei, på skolebiblioteket på St. Svithun ungdomsskole i Stavanger, har bibliotekar Hanne Solberg sans for forfatter Terje Torkildsens frieri.
– Sånn for min for del, jeg synes det er topp når jeg finner en ungdomsbok som appellerer til meg, som jeg har lyst til å lese, som innrømmer at hun ikke er begeistret de gangene det blir litt for mye typisk ungdomsspråk, som hun kaller det, som for eksempel banning.
– Da kjenner jeg at det kan bli for mye, og at jeg får litt problemer med å formidle det videre.