Oslo Fashion Week anmeldt av Michelle Orme, trendforsker og moteekspert
Springbrett - nye designtalenter
Det Moods-baserte selskapet Farmhouse har for første gang i år presentert visningen «Springbrett», bestående av utvalgte nye norske designtalenter. Springbrett er blant annet et samarbeid mellom Innovasjon Norge, Norwegian Fashion Institute og Norsk kulturråd. Blant de fem designerne var det én som skapte ekstra forløsning. Designtalentet heter Abebo og jeg spår henne til å bli en av Norges virkelig store designstjerner. Med sitt tydelige kommunikative uttrykk og sterke signatur kan hun bli Norges neste Fam Irvoll eller Linn Reneé Blegeberg.
Abebo - Norges nye designhåp
Hun heter Abebo J. B. Getachew, og mottok hele 3 av 5 priser da hun nylig hadde sin diplomvisning på Esmod. Kolleksjonen hun viste på Oslo Fashion Week var en statement-visning fra start til slutt. Denne ungjenta har muskler, og er ikke redd for å vise dem.
Hun har et frekt og rått, men forfinet uttrykk, og arbeider med skarpe rene linjer, og materialer med ulike strukturer. Hun behersker teknikker som mang en designerveteran kan drømme om. Med 5 millimeter kobberplater, brynjesølv og glidelåser som danderes som brokade tilfører hun sin kolleksjon noe helt særegent.
Det er en umulighet å ikke få assosiasjoner til superdesigneren Jean Paul Gaultier, men Abebo har et særegent uttrykk som gjør at hun ikke oppleves som en copycat men snarere en som behersket å gjøre noe til hennes helt eget. Jeg venter i spenning på å se mer fra denne moteskaperen.
Ujevnt fra Kristar (Kristina Vikøren)
Med høy i håret på modellene underbygger Kristar sitt budskap om å være et klesmerke med naturlig touch. Kristar designer for både ham og henne. Deler av kolleksjonen utstrålte tilhørighet med naturen med lyse og avslappede antrekk. Kristar fokuserer på redusert forbruk gjennom god kvalitet på klærne som igjen skaper lengre levetid. Deler av linjen utstrålte dette mens andre så nesten ut til å kunne tilhøre en annen designeravsender. Dessverre ble kolleksjonen for ujevn og jeg hadde derfor vanskeligheter med å ta den innabords (inn over meg). Men utgangspunktet ligger der for å skape en mer helhetlig kolleksjon neste gang.
Kristar
White Baron (Alexander Schikerin and Nastya Sladkova) - for den avantgarde festivalgjenger
White Baron viste oss noe nytt og spennende. Kolleksjonen «The Northern Skies» hadde elementer fra norske eventyr og folklore, japansk og russisk kultur til postmoderne tekno. White Baron er et klesmerke som bruker miljøvennlige tekstiler, og det syntes. White Baron har lykkes med å lage en kolleksjon som står helt i samsvar med deres konsept og visjoner. Kanskje kan den sies å være noe odd, men da street-odd. White Baron leverer et helt eget uttrykk som jeg tror mange vil kunne falle for blant unge voksne. White Baron er uferdig, men et ytterst spennende klesmerke.
White Baron
Venti Uno (Nadya Khamitskaya) - kjoler modellert for kvinnekroppen
På Hilton Double Tree Hotel viste «Skal vi Danse»-Nadya fra TV 2 sin 2. kolleksjon. Nadya har hentet erfaringer fra dansen, og behovet for lekre kjoler som sitter godt på kvinnekroppen, og skapt dette om til klesmerket Venti Uno. Med usynlig undertøy som er modellert inn i selv kjolene, er visjonen å skape kjoler som sitter vakkert, føles godt på kroppen og som er glad i bevegelse. Fargepaletten beveget seg fra natur til aqua. Jeg opplever at Venti Uno er et klesmerke under utvikling. Fra den første kolleksjonen som hadde et mer ”Is-dans-preg” til kolleksjon nummer to som har et mer feminint og sart uttrykk. Noen av kjolene kunne nesten minne litt om Leila Hafzi, men da ikke med den samme sluttførselen. Uansett, Venti Uno er et ungt klesmerke og jeg tror vi kan komme til å se en positiv utvikling videre. Og tanken om innebygd hold-in-undertøy er genial. Det vet alle vi kvinner som bruker kjole fra tid til annen.
Venti Uno
Batlak og Selvig (Amir Batlak og Charlie Selvig) - figurativt organisk
Galleri Riis setter rammen. Hvitt, nakent og uten en eneste modell. På kritthvite plastdukker, mot kritthvitt gulv, presenterte Batlak og Selvig stramme og strukturelle kreasjoner med vakre innslag av organiske elementer i deres tekstilbearbeiding.
Kolleksjonen består av stramme drakter og stilrene kjoler med voluminøse elementer, men dog mer strippet enn ved forrige kolleksjon. Fargepaletten går primært i duse pudderfarger, men også med noen sterkere innslag.
Designermerket har befestet sin posisjon som en av yndlingene blant det norske motefolket.
De har en noe unorsk tilnærming til hele tanken om hvilke uttrykk de velger å jobbe med, noe som også har falt i smak i store deler av Europa. Batlak og Selvig har blitt en kjærkommen selvfølgelighet på den norske moteflora og de leverer alltid godt gjennomarbeidede og vakre klær.
Fam Irvoll - faglig kvalitet
Fam kan beskrives som en kunstner og nivået på det tekniske håndverket er høyt. Hun lager 3D figurer i strikk som monteres på plaggene, danderer paljetter på en måte som får det til å se ut som det har dybde og benytter generelt mye detaljer basert på avansert teknikker og tekstilforming. Plaggene har bra snitt og gode sømmer. Materialene består av silkejersey, thaisilke, ull og bomull.
Denne kolleksjonen var Fam Irvolls 12. kolleksjon og den 8. som hun har vist på Oslo Fashion Week.
«Little cupcakes» av Fam Irvoll (barnekolleksjon)
I kjent «Austin Powers»- stil har Fam skapt et aldri så lite «Mini-Me», - et «Mini-Me» som boltrer seg hemningsløst i Alice sitt eventyrland.
Blant store marihøner og viltre kaniner viste Fam sin første fullverdige barnekolleksjon. Dansende barn i glade klær med mye farger og morsomme print tok podiet med storm.
Fam viste en godt gjennomarbeidet kolleksjon primært i rødt, rosa og lilla med print og lekne elementer. Designeren er kjent for fargefulle og lekne klær med 3D-montasjer. Så hva er vel mer naturlig enn å gi uttrykk for hennes barnlige lekenhet, enn på en barnekolleksjon.
Men å overføre uttrykk fra voksenkolleksjoner til barnekolleksjoner, uten å gå på kompromiss med allerede etablert merkevare, kan være utfordrende. Fam Irvoll viste at hun mestret dette fullkomment. Fam hadde overført sin 3D-signatur til 2D, slik at klærne ikke bare er morsomme, men også brukbare, og ikke minst trygge, for de små. Bortsett fra på lommene hvor hun blant annet hadde montert 3D-jordbær som et herlig element.
Rett og slett en fortryllende og supersøt kolleksjon. Jeg tipper «Little Cupcakes» vil bli en hit. Noe annet ville være merkelig.
Fam Irvoll «After Rain» (voksenkolleksjon)
Fam Irvoll har blitt kjent for mange med sine fargefulle og lekne kreasjoner som kjoler med elefanthoder i 3D og hårbøyler med kakestykker på. Og kjente fjes som Lady Ga Ga, Lily Allen og Samsaya har omfavnet hennes design .
Fam Irvolls klær utstråler humor, leken glede og positivitet. Og en dose kreativ galskap gjennomsyrer alt hun gjør. Glade farger og barnlig frihet, med en energisk tvist, preger hennes arbeider. Det er som kolleksjonene er en forlengelse av hennes person. Og slår vi sammen glede og galskap får vi gladskap. Fam er som en god dose «Gladskap».
Om pop-art kunstneren Roy Lichtenstein hadde skapt Edens Hage, ville den sett ut som Fam Irvolls siste kolleksjon. Kolleksjonen var inspirert av pop-art, cartoon og duggfriske bugnende blomsterhager. Og en kunne ane et aldri så lite omstreifende tivoli fra gamledager.
«Baby-doll» kappekjoler påmontert blomsterfigurer, ettersittende smale silhuetter med 50-talls snitt applikert med paljettblomster og street-klær med print av tegneseriesymboler entret scenen. Selv skoene var egendesignede med snakkebobler og pop-artsymboler. Modellene spilte sine roller fult ut gjennom velkoreografert posering. Irvoll er tro og jevn i forhold til eget konsept. Alt stemte og salen talte med hvining og trampeklapp.
Begynner å bli voksen
Når en er kjent for å lage barnlige klær med store elefanthoder på, sier det seg selv at det blir vanskelig å få Ola og Kari til å kjøpe. Såfremt en ikke ønsker å jobbe utelukkende mot artisteri, men leve av sitt klesdesign, oppstår behovet for kommersialisering. Fam viste på denne kolleksjonen nye sider. En mer voksen Fam. En mer forfinet Fam.
Det ble lansert en smalere 40-talls silhuett som når et mer voksent publikum enn Fams tradisjonelle «Baby-doll»-kjøpere. I tillegg var deler av den fargesterke paletten byttet ut med dempede pudderfarger. Dette gjør kolleksjonen mer bærbar for flere. Siden vi nordmenn ikke akkurat er kjent for å være de mest vågale, er dette et sjakktrekk. Og kanskje egentlig på høy tid. Men gladskapen ligger fortsatt der som visuelt uttrykk, om enn noe mer raffinert og dempet.
Fam Irvoll er en befriende motsats til det ellers så konforme trendbildet.
Jeg sier bare «WOOW» for det fullkommende og siterer en av designerens snakkebobler; «OH DARLING YOU ARE SIMPLY THE…..best!»