Om du har sett på TV i helgen er sjansen stor for at du har vært innom programmet alle andre nordmenn også har sett på – Hurtigruten minutt for minutt har oppnådd seertall ingen ville turt å drømme om på forhånd.
I løpet av helgen har 2.542.000 millioner nordmenn vært innom direktesendingen på NRK2. Kanalens markedsandel er på hele 35%, mot 6% forrige helg. Toppen ble nådd klokken kvart på tolv natt til mandag. Da fulgte hele 692.000 mennesker sendingen, og båten som var innom Trollfjorden i Vesterålen, på vei til Sortland.
Med 35% markedsandel var NRK2 den desidert største norske TV-kanalen kanalen i helgen, for aller første gang.
− Jeg tror ikke vi klarer å ta inn over oss hvordan dette har slått an, sier NRK-sjef Rune Møklebust om bord i Hurtigruten til NRK.no.
Les også:
- Tallet som virkelig får det til å gå rundt for meg er at sendingen har hatt 180.000 seere i snitt. Dette fra en kanal som i beste sendetid har 60.000 seere normalt sett, forteller analysesjef Kristian Tolonen i NRK.
Hva syns du om sendingen? Si din mening nederst i artikkelen!
Les: Bli med bak kamera på Hurtigruten
1 milliard sekunder
I tillegg til å gå direkte på NRK2, vises også skipets reise direkte på nett. Der har sendingen til nå blitt vist i nesten en milliard sekunder, noe som tilsvarer 30 år med tv-seing! Tilsammen har sendingen 1,5 millioner avspillinger fra torsdag til mandag. På søndag hadde nrk.no/hurtigruten 195.000 unike brukere.
- Men dette er gjennom helgen, da de fleste er hjemme, og har en stor tv de kan se på. Det blir mer spennende å se på tallene i formiddag, når folk er på jobb. Jeg blir ikke overrasket om nettallene blir store i dag, sier Tolonnen.
Frontredaktør Frank Gander i NRK.no er fornøyd med de høye tallene.
- En tv-sending med fascinerende innhold, kombinert med muligheten til felleskap og samsnakk både på nrk.no og andre sosiale medier, har gjort denne sendingen til en vinner – også på nett. Siden torsdag er det publisert mer enn 20.000 brukerskapte meldinger på NRK.no som dreier seg om Hurtigruten-sendingene. Et tegn på at NRK har flyttet seg fra kringkasting til dialog, sier han.
Følg turen her: nrk.no/hurtigruten
Populært i hele verden
Nettallene viser også at NRKs uvanlige direktesending har mange seere i utlandet. 46% av brukerne på nett sitter nemlig andre steder i verden. De største landene er Danmark (7%), USA (4%), Tyskland (4%), Storbritannia (4%) og Frankrike (4%)
Fra hele verden skrives det artikler om ’nordmennenes noe spesielle tv-preferanser’.
”Hvis du noensinne har mistenkt norsk tv for å mangle spenning kan det hende du har rett – deres siste tv-hit er en direkteoverføring av et veldig tregt cruise”, skriver den britiske gratisavisen Metro.
Les også:
I Sør-Korea har travle t-banepassasjerer fått sjansen til å sette seg ned og nyte den norske naturen på en av Seouls mest trevle t-banestasjoner. 100.000 passasjerer besøker daglig stasjonen, der Hurtigruten streames direkte.
Les:
Les også: "One of the most creative tourism promotions ever seen on these shores."
NRK.no har vært i kontakt med nordmenn som nyter hurtigruteturen fra utlandet. Blant dem som følger med er Grete Rappe Anai i Japan.
– Det er et vakkert avbrekk til vår tsunamirammede verden, forteller hun
Les: - Vi ler og gråter om hverandre
Tar over de sosiale medier
At mange følger med på Hurtigruten gjenspeiles også på de sosiale medier. Hashtagen #Hurtigruten har ligget på topp over de mest populære ordene på Twitter siden avreise fra Bergen torsdag, og etter hvert som båten beveger seg nordover, dukker stedsnavn opp på topp 10, slik som #Stokmarknes, #Sortland og #Trollfjorden. Natt til søndag (mellom 00 og 01) kom det en Hurtigruten-tweet per sjette sekund.
Facebook-gruppen ”Hurtigruten Minutt for minutt” har i skrivende stund over 44.000 tilhengere, og en rekke arrangementer har blitt opprettet for å mobilisere lokalbefolkningen til å møte opp når båten ankommer deres hjemsted.
Vil oppleve turen selv
Etter å ha sittet benket foran tv'n, er mange interessert i å oppleve sjøreisen selv, i levende live.
– Vi merker stor pågang på billettkontoret, men vi har ingen konkrete tall ennå. Det er også vanskelig å si når vi kan se en eventuell effekt. Dette handler jo om folks ferie, og hvor lang tid i forveien den planlegges, varierer bok, sier kommunikasjonssjef Ragnar Norum i Hurtigruten ASA.
I tillegg til døgnbemannet ordretelefon, deltar rederiet også aktivt på sosiale medier.
– Til enhver tid under sendingen sitter to personer og tvitrer under navnet HurtigrutenLive og svarer på spørsmål fra publikum, sier Norum og legger til at også selskapets nettside har betydelig større pågang enn vanlig.
Iskald vannskitur
I tillegg benytter mange seg av sjansen til å møte opp når båten passerer. Blant disse er Erik Hansen fra Lofoten, som da Hurtigruten passerte søndag kveld, hev seg rundt og fikk på seg vannski og en noe uvanlig badedrakt.
– Vi må jo skape litt liv når Hurtigruten kommer stappfull med kamera inn til Vesterålen, sier han.
Les saken: Lokal «Borat» vakte oppsikt
Hva syns du om Hurtigruten minutt for minutt? Si din mening under!