Hopp til innhold

Hellig Olav i motvind

Posisjonen til Olavsfestdagene er stadig uavklart. Norske festivaler kjemper mot hverandre om mest mulig støtte. Trondheim stiller sterkt, men det er krevende å finne balansen mellom høytid og folkelighet.

Olavsvaka

Festivalen har sin styrke i det historiske og kirkelige miljøet rundt nasjonalhelligdommen Nidarosdomen.

Foto: Olavsfestdagene

Kommentar

Når Jonas Gahr Støre åpner Olavsfestdagene i dag, går startskuddet for et svært mangfoldig program. Festivalen har sin styrke i det historiske og kirkelige miljøet rundt nasjonalhelligdommen Nidarosdomen og den ærverdige Erkebispegården.

Men programmet fyller bare delvis dette miljøet med et interessant innhold.

Kabaret

Den kanadiske sopranen Measha Brueggergosman

På åpningskonserten synger den kanadiske sopranen Measha Brueggergosman kabaretsanger i Nidarosdomen.

Foto: Alex Gardner

Ettermiddagens åpningskonsert er med den kanadiske sopranen Measha Brueggergosman og TrondheimSolistene.

Hvis ikke programmet blir forandret etter siste ukes begivenheter, er dette et småpent program med Vivaldi og flørtende kabaretsanger.

Det er ikke akkurat noe signal om kirkemusikalsk fornyelse i Nidarosdomen.

Knutepunkt

I debatten om hvilke norske festivaler som skal ha den særlige posisjonen som knutepunkt har Olavsfestdagene fått en del kritikk for mangel på kirkemusikk.

Når statsbudsjettet kommer til høsten, kan det hende at Olavsfestdagene mangler i kapitlet om knutepunktfestivaler.

Lokalpatriotisk

Festivalen har også en utfordring i å leve opp til sine egne lokalpatriotiske vedtekter: ”Trondheim som nasjonalt kirkelig og kulturelt kraftsentrum.”

Seminar

For imøtekomme kritikken og bidra til å nyformulere kirkemusikkbegrepet var det i går, 27. juli, et seminar om nettopp dette med bl.a. Erik Hillestad fra Kirkelig kulturverksted og Arnfinn Bjerkestrand fra Kulturrådet.

Men det er pussig at et slikt seminar arrangeres i siste liten og utenom det offisielle programmet. Den type seminarer burde stått sentralt i programmet på en kirkemusikkfestival.

Verbal Liv Ullmann

Randi Wenche Haugen

Festivaldirektør Randi Wenche Haugen ved åpningen av Olavsfestdagene 2010.

Foto: Olavsfestdagene

Etter festivalens økonomiske krakk for noen år siden har det under Randi Wenche Haugens ledelse vært en ny giv med mindre sirkus og pop.

I år er stikkordet verdier, og det er verbalprogrammene som er mest nyskapende med foredrag og samtaler med bl.a. Liv Ullmann som trekkplaster.

Få klassiske godbiter

Festivalen kaster seg ikke inn i kampen om de beste internasjonale klassiske stjernene og velger en annen profil enn de norske musikkfestivalene.

Koret Tallis Scholars og den norske duoen Kraggerud-Hadland (begge blir å høre i NRK P2, se nedenfor) er blant de skuffende få godbitene.

Iver Kleive

Requiem av Iver Kleive skal fremføres.

Foto: C.Poppe / Scanpix

Få satsinger

Iver Kleives Requiem, kvinnnesalmer i Nidarosdomen og nye salmemelodier av popmusikeren Espen Lind er blant de få spennende kirkemusikalske satsingene.

Avslutningskonsert med Verdis Requiem blir sikkert storslagent, men verket er en festivalgjenganger og ikke noe særlig originalt valg.

Heldigvis er orgelet tilbake sterkere enn i de siste årene.

Kompetanse

Man kunne forvente nettopp Nidarosdomen som arena for nyskapende kirkemusikk, både til gudstjeneste og til kirkekonserter. Hvorfor ikke trekke inn ledende utøvere og komponister fra inn- og utland til konkurranser, verksteder og mesterklasser i kirkemusikk?

Når kommer bestillingsverkene? Liturgisk senter i Trondheim kunne vel vært en mer aktiv medspiller? Brukes kompetanse fra det sentrale norske kirkemusikkmiljøet?

Kraftsentrum

Det er fortsatt et stykke igjen til at Olavsfestdagene fremstår som et vitalt knutepunkt for kirkemusikk og et kirkelig og kulturelt kraftsentrum.

Sendinger i NRK P2

Torsdag 28. julikl.19.03 Åpningskonsert i Nidarosdomen med TrondheimSolistene. Solist: Measha Brueggergosman, sopran. Ved Anikken Sunde og Torkil Baden.

Onsdag 3. august
kl.19.03 The Tallis Scholars og Nidaros Domkor synger Palestrina og annen renessansemusikk i Nidarosdomen. Ved Anikken Sunde


Torsdag 4. august
kl.19.03 Henning Kraggerud, fiolin, og Christian Ihle Hadland, klaver, spiller Beethoven, Szymanowsky og Franck i Frimurerlogen. Ved Anikken Sunde

Olavsfestdagenes hjemmeside

Kulturstrøm

  • Ny undersøkelse: Færre leser for barna sine

    Stadig færre foreldre leser høyt for barna sine. Andelen boklesere i befolkningen synker sakte, viser Leserundersøkelsen 2024, som blir sluppet i dag, skriver Den norske forleggerforeningen i en pressemelding.

    – Foreldres lesing er avgjørende for barns ordforråd og leseglede. Nå faller også disse tallene, dette er dramatisk, sier Trine Skei Grande, administrerende direktør i Forleggerforeningen.

    Én av fire foreldre leser aldri høyt for barna sine. I 2017 svarte 93 prosent av foreldre med barn under 10 år at de leste høyt for barna sine. I 2023 var tallet 75 prosent. Samtidig viser undersøkelsen at de som leser for barna sine, gjør det oftere enn før.

    Leseundersøkelsen har blitt gjennomført av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen siden 1977.

    – Leserundersøkelsen bekrefter at vi trenger et krafttak for lesing, sier Trine Skei Grande i Forleggerforeningen og Anne Schiøtz i Bokhandlerforeningen.

  • Årets verk og Årets utøver

    Årets verk og Årets utøver 2023 ble delt ut i Spillerom, NRK P2, søndag 21. april. Dirigent og fiolinist Lars-Erik ter Jung er kåret til Årets utøver 2023. Tre vinnere får prisen Årets verk; Jan Erik Mikalsen for Fleurs, Nils Henrik Asheim for Organotopia, Tine Surel Lange – Two sides of the River. Prisene deles ut av Norsk komponistforening.

    Årets utøver og Årets verk 2023
    Foto: Kristin Kverndokk / NRK
  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober