Når Jonas Gahr Støre åpner Olavsfestdagene i dag, går startskuddet for et svært mangfoldig program. Festivalen har sin styrke i det historiske og kirkelige miljøet rundt nasjonalhelligdommen Nidarosdomen og den ærverdige Erkebispegården.
Men programmet fyller bare delvis dette miljøet med et interessant innhold.
Kabaret
Ettermiddagens åpningskonsert er med den kanadiske sopranen Measha Brueggergosman og TrondheimSolistene.
Hvis ikke programmet blir forandret etter siste ukes begivenheter, er dette et småpent program med Vivaldi og flørtende kabaretsanger.
Det er ikke akkurat noe signal om kirkemusikalsk fornyelse i Nidarosdomen.
Knutepunkt
I debatten om hvilke norske festivaler som skal ha den særlige posisjonen som knutepunkt har Olavsfestdagene fått en del kritikk for mangel på kirkemusikk.
Når statsbudsjettet kommer til høsten, kan det hende at Olavsfestdagene mangler i kapitlet om knutepunktfestivaler.
Lokalpatriotisk
Festivalen har også en utfordring i å leve opp til sine egne lokalpatriotiske vedtekter: ”Trondheim som nasjonalt kirkelig og kulturelt kraftsentrum.”
Seminar
For imøtekomme kritikken og bidra til å nyformulere kirkemusikkbegrepet var det i går, 27. juli, et seminar om nettopp dette med bl.a. Erik Hillestad fra Kirkelig kulturverksted og Arnfinn Bjerkestrand fra Kulturrådet.
Men det er pussig at et slikt seminar arrangeres i siste liten og utenom det offisielle programmet. Den type seminarer burde stått sentralt i programmet på en kirkemusikkfestival.
Verbal Liv Ullmann
Etter festivalens økonomiske krakk for noen år siden har det under Randi Wenche Haugens ledelse vært en ny giv med mindre sirkus og pop.
I år er stikkordet verdier, og det er verbalprogrammene som er mest nyskapende med foredrag og samtaler med bl.a. Liv Ullmann som trekkplaster.
Få klassiske godbiter
Festivalen kaster seg ikke inn i kampen om de beste internasjonale klassiske stjernene og velger en annen profil enn de norske musikkfestivalene.
Koret Tallis Scholars og den norske duoen Kraggerud-Hadland (begge blir å høre i NRK P2, se nedenfor) er blant de skuffende få godbitene.
Få satsinger
Iver Kleives Requiem, kvinnnesalmer i Nidarosdomen og nye salmemelodier av popmusikeren Espen Lind er blant de få spennende kirkemusikalske satsingene.
Avslutningskonsert med Verdis Requiem blir sikkert storslagent, men verket er en festivalgjenganger og ikke noe særlig originalt valg.
Heldigvis er orgelet tilbake sterkere enn i de siste årene.
Kompetanse
Man kunne forvente nettopp Nidarosdomen som arena for nyskapende kirkemusikk, både til gudstjeneste og til kirkekonserter. Hvorfor ikke trekke inn ledende utøvere og komponister fra inn- og utland til konkurranser, verksteder og mesterklasser i kirkemusikk?
Når kommer bestillingsverkene? Liturgisk senter i Trondheim kunne vel vært en mer aktiv medspiller? Brukes kompetanse fra det sentrale norske kirkemusikkmiljøet?
Kraftsentrum
Det er fortsatt et stykke igjen til at Olavsfestdagene fremstår som et vitalt knutepunkt for kirkemusikk og et kirkelig og kulturelt kraftsentrum.
Sendinger i NRK P2
Torsdag 28. julikl.19.03 Åpningskonsert i Nidarosdomen med TrondheimSolistene. Solist: Measha Brueggergosman, sopran. Ved Anikken Sunde og Torkil Baden.
Onsdag 3. august
kl.19.03 The Tallis Scholars og Nidaros Domkor synger Palestrina og annen renessansemusikk i Nidarosdomen. Ved Anikken Sunde
Torsdag 4. august
kl.19.03 Henning Kraggerud, fiolin, og Christian Ihle Hadland, klaver, spiller Beethoven, Szymanowsky og Franck i Frimurerlogen. Ved Anikken Sunde