Hopp til innhold

Facebook med «dødsannonser»:<br/>– Kan få store konsekvenser

Nå kan du erklære venner og familie død på Facebook, med dødsdato og detaljer rundt bortgangen. – Dette kan få store konsekvenser, sier ekspert i sosiale medier.

Dødsannonse på Facebook

Slik så det ut da en kollega erklærte meg død på Facebook. De eneste måtene jeg kan fjerne feilinformasjonen på er å gå via Facebook-vennen som opprettet innlegget, eller å rapportere det til Facebook.

Facebook har tatt sikte på å gjøre din personlige side til en kronologisk tidslinje over livet ditt, og kunngjorde dette på det årlige F8-møtet i San Francisco denne måneden.

Og med den nye tidslinjen følger en rekke nye funksjoner, deriblant den som heter Lost a loved one, eller Mistet en av sine kjære.

750 millioner brukere får gjennom denne funksjonen muligheten til å publisere et digitalt minnesmerke for døde venner.

– Kan misbrukes

– Faren ved dette er at det kan bli brukt til tull, og at man tagger noen død for «gøy». Hvis folk tror at det stemmer at personen ikke lever lenger, kan det få store konsekvenser, sier Hanna Aase til NRK.no. Hun er leder i Toveis Media og ekspert på sosiale medier.

Jan Fredriksson

Jan Fredriksson, pressetalsmann for Facebook.

Foto: Privat

Om man er død, og har en uslettet profil, kan avdødes kontakter på Facebook opprette minnesmerket med personens navn på uten at venner eller familie av avdøde har kontroll på informasjonen som legges ut. På den avdødes profil vil det da fortsatt være aktivitet.

– Det er mange som har jobbet med egne sider for slektstreff, og digitale sider der man kan minnes de døde. Facebook slår unna en del konkurrenter her. Man kan si det er strategisk riktig av Facebook, sier Aase.

Pressetalsmann for Facebook i Norden, Jan Fredriksson, sier at det alltid vil være en fare for misbruk på sosiale medier.

– Det letteste er å ta kontakt med den som tagget deg. Men om man blir tagget som død i ond vilje, skal man rapportere det inn til Facebook, så håndterer Facebook det, og tar kontakt med vedkommende som har brutt reglene, sier Fredriksson.

– Det er vanskelig å unngå og beskytte for misbruk på plattformen. Man må stå for at man er på Facebook med sitt navn, sier han.

Se en presentasjon av Facebooks nye tidslinje her

Tagger døde mennesker

Om man blir erklært død, og vil fjerne taggen, er det ikke like lett som på et vanlig bilde. Man må henvende seg til den som publiserte informasjonen, eller gå den kronglete veien med å rapportere inn til Facebook.

Hanna Aase

– Tiden vil vise om den nye funksjonen blir problematisk, sier Hanna Aase, ekspert på sosiale medier og leder for Toveis Media.

Foto: Toveis Media

Brukere kan på forhånd justere innstillinger for å få muligheten til å godkjenne tagger før de blir publisert, men det står ikke at du spesifikt kan gjøre dette i «Mistet en av sine kjære»-funksjonen.

Og selv med godkjenningsmyndighet kommer det opp en advarsel om at «Tags kan dukke opp andre steder på Facebook.»

– Det er på tide at vi tenker igjennom hva vi ønsker med vår facebook-profil, akkurat som med våre eiendeler. Hele hensikten med tidslinjen er at Facebook vil at du skal føle at den alltid har vært en del av den du er. Hvis man klarer å ta stilling til om man vil at sin profil skal bli slettet av familie etter sin død, er det et steg i riktig retning, sier Aase.

Fra krybben til graven

Aase synes det er positive sider ved den nye funksjonen – om den blir brukt på riktig måte.

– Funksjonen er også positiv, og den er ikke farlig om det er et faktum at vedkommende er død. At man har mistet noen er en del av din personlige historie. Åpenheten bidrar til at døden er litt mer realistisk i forhold til livet man lever, sier Aase.

– Men tiden vil vise om dette er noe som blir problematisk, sier hun.

I løpet av oktober er det anslått at «Facebook Timeline» vil være tilgjengelig for alle brukere. Den nye dødsannonse-funksjonen finner man under et hjerteikon, i høyre hjørne i statusboksen.

Hvis du ikke vil at andre skal kunne erklære deg død, kan du selv sette opp personverninnstillingene slik at andre ikke kan tagge deg uten din godkjennelse. Det er selvsagt også frivillig å ha Facebook-konto.

Facebook

Her finner du den nye funksjonen «Mistet en av sine kjære».

Kulturstrøm

  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober