Hopp til innhold

Politikerne sier ja til alkoreklame

Ap vil ikke bruke reservasjonsretten mot EUs tv-direktiv. Dermed kan alkoholreklame snart rulle over norske fjernsynsskjermer.

Video Politikerne sier ja til alkoreklame

VIDEO: Disse merkevarene vil trolig snart kunne sende reklamefilmer for sine produkter i norske fjernsynskanaler. Se Dagsrevyens reportasje. Foto: Leon Neal/AFP.

NRK erfarer at Arbeiderpartiet ikke vil legge ned veto mot EUs direktiv om audiovisuelle tjenester («tv-direktivet»), som Norge inntil nå har hatt fritak fra.

Norske tv-kanaler stasjonert i utlandet kan dermed innen kort tid trolig kunne sende reklame for øl, vin og sprit.

– Har vært viktig for Norge

EU sa i sommer klart fra at Norge må ta inn tv-direktivet.

Regjeringen prøvde så å inngå en bilateral avtale med Storbritannia om å opprettholde forbudet mot alkoholreklame på norske TV-skjermer, noe Storbritannia ikke ville være med på.

Stortingsgruppene til både Senterpartiet og SV går begge mot EU-direktivet, men etter det NRK erfarer vil ikke Arbeiderpartiet bruke vetoretten. Trolig er det dermed slutt for det 36 år gamle forbudet.

Dagfinn Høybråten

Stortingsrepresentant Dagfinn Høybråten (Krf) mener saken om et forbud mot alkoreklame er liten for EU, men viktig for Norge.

Foto: Knut Falch / Scanpix
Anne Karin Kolstad, generalsekretær i Actis

Anne-Karin Kolstad er opprørt over at Ap ikke nedlegger et veto mot AMT-direktivet.

Rune Indrøy

Rune Indrøy er kommunikasjonsdirektør i TV 2.

Foto: TV 2

Kulturdepartementet ønsker ikke å kommentere saken overfor NRK før den har vært oppe i statsråd.

– Vi mener det var fullt mulig for regjeringen å reservere seg mot dette. Det er en liten sak for EU, men en viktig sak for Norge. Det rokker ved alkoholpolitikken vår som var veldig viktig for oss da vi inngikk EØS-avtalen, sier Dagfinn Høybråten (Krf).

– Trenger ikke brennevinsreklame

Når direktivet blir innført blir det opp til hvert enkelt tv-selskap som sender fra utlandet om de vil sende alkoholreklame på norsk tv eller ikke.

Alkoholprodusenter kjøpte reklame for nærmere 400 millioner kroner på svensk tv i fjor, og alkoholreklame kan bli en gullgruve for norske tv-kanaler.

Rusfeltets samarbeidsorganisasjon Actis er kritisk til at norske tv-seere skal få servert reklame for alkohol.

– Er det noe vi ikke trenger, så er det reklame for rusbrus og brennevin på norske TV-skjermer. Om regjeringen nå velger å implementere det nye tv-direktivet bør de snarest legge fram en plan for hvordan det norske reklameforbudet skal forsvares ved landets grenser, både med juridiske og politiske virkemidler, sier generalsekretær i Actis Anne-Karin Kolstad.

Vil bli avgjort snart

TV3 og TVNorge ønsker ikke å kommentere saken overfor NRK.

TV 2 utelukker ikke at kanalen kommer til å kunne sende alkoholreklame hvis regjeringen åpner for det.

– Vi registrerer det som skjer. Får vi en avklaring på dette må vi gjøre en vurdering internt i TV 2 om hvordan vi skal forholde oss til det, sier TV 2s kommunikasjonsrådgiver Rune Indrøy.

– Kan det bli aktuelt å sende fra Storbritannia?

– Det er per dags dato ikke en aktuell problemstilling, verken for hovedkanalen eller for småkanalene våre.

– Enn hvis deres kommersielle konkurrenter begynner å sende alkoholreklame, vil dere vurdere det da?

– Da vil vi få en konkurransevridning. Den situasjonen må vi vurdere når den eventuelt oppstår, sier Indrøy.

Det er ventet at regjeringen vil avgjøre saken om reklameforbudet i nærmeste framtid.

LES OGSÅ:

Kulturstrøm

  • Sangtekster har blitt enklere, mer repeterende, aggressive og selvopptatte

    Et team av europeiske forskere har analyserte ordene i mer enn 12.000 engelskspråklige sanger, på tvers av sjangrene rap, country, pop, R&B og rock fra 1980 til 2020.

    Ifølge studien, som ble publiser torsdag, har sangtekster blitt enklere og mer repeterende. Tekstene har også blitt mer aggressive og selvopptatte i løpet av de siste 40 årene, skriver The Guardian.

    En av forskerne bak studien, Eva Zangerle, understreker at sangtekster kan være et «speil av samfunnet», som gjenspeiler hvordan en kulturs verdier, følelser og opptatthet endrer seg over tid. Studien trakk ikke frem hvilke artister funnene gjaldt.

    Sangtekster
    Foto: AP
  • Harvard fjerner bokomslag laget av menneskehud

    Prestisjeuniversitetet Harvard sier de har fjernet menneskehud fra innbindingen av en bok de har hatt i ett av bibliotekene sine i over 90 år.

    I 2014 ble det oppdaget at en bok var bundet inn med huden til en død kvinne.

    Harvard, som regnes som det eldste universitetet i USA, har tidligere utnyttet interessen rundt bokens morbide historie. Da det ble oppdaget at det var brukt menneskehud i innbindingen ble det omtalt som «gode nyheter for både tilhengere av innbinding med menneskehud, bokfantaster og kannibaler». I et blogginnlegg samme år skrev Harvard at praksisen med å binde bøker i menneskehud tidligere hadde vært forholdsvis vanlig.

    (NTB)