NRK erfarer at Arbeiderpartiet ikke vil legge ned veto mot EUs direktiv om audiovisuelle tjenester («tv-direktivet»), som Norge inntil nå har hatt fritak fra.
Norske tv-kanaler stasjonert i utlandet kan dermed innen kort tid trolig kunne sende reklame for øl, vin og sprit.
– Har vært viktig for Norge
EU sa i sommer klart fra at Norge må ta inn tv-direktivet.
Regjeringen prøvde så å inngå en bilateral avtale med Storbritannia om å opprettholde forbudet mot alkoholreklame på norske TV-skjermer, noe Storbritannia ikke ville være med på.
Stortingsgruppene til både Senterpartiet og SV går begge mot EU-direktivet, men etter det NRK erfarer vil ikke Arbeiderpartiet bruke vetoretten. Trolig er det dermed slutt for det 36 år gamle forbudet.
Kulturdepartementet ønsker ikke å kommentere saken overfor NRK før den har vært oppe i statsråd.
– Vi mener det var fullt mulig for regjeringen å reservere seg mot dette. Det er en liten sak for EU, men en viktig sak for Norge. Det rokker ved alkoholpolitikken vår som var veldig viktig for oss da vi inngikk EØS-avtalen, sier Dagfinn Høybråten (Krf).
– Trenger ikke brennevinsreklame
Når direktivet blir innført blir det opp til hvert enkelt tv-selskap som sender fra utlandet om de vil sende alkoholreklame på norsk tv eller ikke.
Alkoholprodusenter kjøpte reklame for nærmere 400 millioner kroner på svensk tv i fjor, og alkoholreklame kan bli en gullgruve for norske tv-kanaler.
Rusfeltets samarbeidsorganisasjon Actis er kritisk til at norske tv-seere skal få servert reklame for alkohol.
– Er det noe vi ikke trenger, så er det reklame for rusbrus og brennevin på norske TV-skjermer. Om regjeringen nå velger å implementere det nye tv-direktivet bør de snarest legge fram en plan for hvordan det norske reklameforbudet skal forsvares ved landets grenser, både med juridiske og politiske virkemidler, sier generalsekretær i Actis Anne-Karin Kolstad.
Vil bli avgjort snart
TV3 og TVNorge ønsker ikke å kommentere saken overfor NRK.
TV 2 utelukker ikke at kanalen kommer til å kunne sende alkoholreklame hvis regjeringen åpner for det.
– Vi registrerer det som skjer. Får vi en avklaring på dette må vi gjøre en vurdering internt i TV 2 om hvordan vi skal forholde oss til det, sier TV 2s kommunikasjonsrådgiver Rune Indrøy.
– Kan det bli aktuelt å sende fra Storbritannia?
– Det er per dags dato ikke en aktuell problemstilling, verken for hovedkanalen eller for småkanalene våre.
– Enn hvis deres kommersielle konkurrenter begynner å sende alkoholreklame, vil dere vurdere det da?
– Da vil vi få en konkurransevridning. Den situasjonen må vi vurdere når den eventuelt oppstår, sier Indrøy.
Det er ventet at regjeringen vil avgjøre saken om reklameforbudet i nærmeste framtid.
LES OGSÅ: