– Utrolig! sier Trond Blindheim som er rektor ved Markedshøyskolen om reklamestuntet, som ble lagt ut på YouTube 11. april og allerede er vist over 21 millioner ganger.
– Jeg har aldri hørt om tilsvarende, sier han.
For å markedsføre tv-kanalen TNT i Belgia, gikk nemlig Telenet og Turner Broadcasting (TNT) sammen om et noe dramatisk reklameopplegg.
«Trykk på knappen for å skape drama»
En stor rød knapp ble plassert på en helt vanlig flamsk åpen plass i en vanlig flamsk by. Et skilt med teksten: «Push to add drama», inviterte folk som gikk forbi til å trykke på knappen. «Og så ventet vi»... , skrev selskapet i en pressemelding.
I tillegg til å vente filmet de også folks reaksjoner og det som skjedde da de trykket på knappen. For folk klarte ikke å la være, og drama var virkelig hva de fikk. Resultatet ble lagt ut på YouTube, og hittil er den dramatiske filmen blitt sett over 21 millioner ganger.
– Perfekt iscenesatt og timet gateteater med skuespillere i alle roller, enten det er tilskuere, skurker, helter eller ofre. Men det gjør seg dårlig i en norsk kontekst hvor sjokket etter Breiviks terror preger oss alle, sier Blindheim til NRK.no.
Muliggjør billigere reklamer
På grunn av alle nettets spredningskanaler kan man i dag lage slike ting som få opplever live, men som kjapt spres rundt i alle kanaler.
– Det åpner helt nye muligheter for slike aktiviteter, fordi det får så mye omtale i media, sier Eva Sannum, som er tekstforfatter i reklamebyrået Try/Apt.
Hum mener stuntet er interessant på grunn av alle spredningskanalene på nettet.
– Før ville dette blitt omtalt som morsomt, men få hadde fått det med seg. I dag kan «alle» se det om det er interessant nok til at folk sprer det.
Et slikt stunt koster en dråpe i havet i forhold til en vanlig filmproduksjon, så det muliggjør å lage relativt billige reklamer.
Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.
- Reklame må gi folk noe
Tidligere handlet reklame om «fra avsender til mottaker». Mottakeren hadde ingen valg, men fikk budskapet servert og måtte ta det som det var. I dag er man nødt til å lage reklame med innhold som interesserer folk nok til at de er med på å spre det videre.
– Det positive med denne type markedsføring er at man må gi folk noe, publikum må føle at de får noe igjen for å se på reklamen om de skal gidde å sende den videre.
Overrasket trøtte elever med Per Gynt
Reklamebyrået Try/Apt tok et lignende grep og overrasket nettopp en gruppe trøtte elever stort i et reklamestunt for Kunnskapsdepartementet. For kort tid siden inviterte de kjente skuespillere inn i en dramaklasse for å fremføre deler av Per Gynt live for et intedanede publikum av elever en mandag morgen.
– Stunt er laget til all tid, men nå får det et helt annet omfang. Veldig mange flere får det med seg. Målgruppa er ikke lenger bare de som er til stede, men alle som får se det.
- Les også: Vil øke salget med superkjendiser
Håpet på denne effekten
Det er byrået Duval Guillaume som har produsert stuntet for TNT. Alle seriene i kanalen handler om former for drama; hverdagslivet, mysterier, krim og komedie, og TNT ville samle alle sine dramaprodukter i en 2 minutters video.
– Alle skuespillerne i reklamen kan relateres til en tv-serie på TNT, forteller markedssjef i TNT, Arnaldo Smet til NRK.no.
Jenta i undertøy på motorsykkelen er en referanse til den australske serien «Satisfaction». De amerikanske fotballspillerne er et hint til serien «Friday Night Lights».
– Vi hadde håpet på denne effekten, men aldri forventet en slik overveldende respons fra seere over hele verden. Man kan aldri vite på forhånd hvor stor suksess en viral reklame får. Man lager noe spesielt og håper det treffer noe hos målgruppen, sier Smet.
Han forteller at ingen av dem som trykket på knappen visste om stuntet som skulle finne sted.
Se nok et reklamestunt med et viktig budskap her: