Hopp til innhold

Vil erobre lørdagskvelder verden over med «Stjernekamp»

Et av verdens største produksjonsselskaper har kjøpt «Stjernekamp».

– Nederland og England har gjort dette til en milliardindustri, og nå gidder vi ikke sitte stille og bare se på mer, sier teamet bak «Stjernekamp».

Stjernekamp

Ti artister konkurrerer om å bli Norges ultimate entertainer i «Stjernekamp».

Foto: Erik Dyrhaug / NRK

For aller første gang skal et norskutviklet lørdagsformat lanseres i hele verden.

«Stjernekamp», som er utviklet av Vibeke Sørli og Monster Format i samarbeid med NRK, er solgt til det verdensomspennende produksjonsselskapet Endemol. Det kan bety heder, ære og ikke minst penger i kassa for utviklerne.

Rent praktisk betyr avtalen at Endemol har opsjon til å selge formatet i hele verden unntatt Norden.

– Helgeformater er den mest attraktive varen i tv-verden, og noe alle er på jakt etter. Det finnes veldig lite nyskaping innen denne sjangeren. Derfor dette er så spesielt, forklarer Pål Kruke Kristiansen, utviklingssjef hos Monser.

Mens konkurrentene sitter på helgekonsepter som «Idol», «X-faktor» og «The Voice», har Endemol hatt stor suksess med programmer som «Fear Factor», «Big Brother» og «Farmen», som passer vel så godt på ukedagene som i helgen.

– Endamol kjøper «Stjernekamp» fordi de ønsker å ta opp kampen om lørdagen. Dette betyr at «Stjernekamp» havner på første side i Endamol-katalogen og konseptet blir vist frem i alle territorier, altså i rundt 50-80 land i hele verden, forklarer Kristiansen.

– Skjer det ofte at man får solgt slike norske konsepter til utlandet?

– Så vidt vi vet har det aldri skjedd i så stor skala før. Norge har solgt programmer som «71 grader nord», «Landeplage» og «Gøy på landet», men de har ikke fått i nærheten av en slik tilgang som vi får nå.

Nett-tv: Se første program av «Stjernekamp» her

– Ville vise verden hvor flinke vi er

Pål Kruke Kristiansen og Vibeke Sørli

Pål Kruke Kristiansen og Vibeke Sørli kan juble over å ha solgt «Stjernekamp» til Endemol, et av verdens største produksjonsselskaper.

Foto: NRK

DJ og koreograf Vibeke Sørli er dama som først fikk ideen til «Stjernekamp». Hun har tidligere jobbet med programmer som «X-faktor», «Dansefeber» og «Hitmakers». Ideen til «Stjernekamp» fikk hun under et opphold i New York i 2008.

– Jeg tenkte «hvorfor er det ingen norske formater som har gjort det bra i utlandet»? Det må jo gå an å lage noe fett i Norge også. Primetime i helgen er teppebelagt med sang og danseprogrammer, så hvorfor ikke hente det beste fra begge verdener? Jeg ville ha med ordentlige artister og så hadde jeg lyst til å vise frem mer visuell scenekunst.

Det skortet nemlig ikke på ambisjoner når Sørli først satte i gang.

– Søkere til estetiske fag har eksplodert de siste årene. Vi har nordmenn som hevder seg i verdenstoppen, men ikke noe program som speiler det. Jeg ville samle dette, gi folket et kjempeshow og vise verden hvor norsk entertainment er på vei.

Milliardindustri

Om noen blir rike på «Stjernekamp» er fortsatt for tidlig å si noe om. Utviklingssjef Pål Kruke Kristiansen hos Monster tør ikke sprette champagnekorken helt ennå, men er stolt over å ha tatt skrittet over i øverste liga.

– Norge har vært treige med å henge seg på den internasjonale tv-industrien. Nederland og England har gjort dette til en milliardindustri, og nå gidder vi ikke sitte stille og bare se på mer. Sverige har lyktes med formater som «Vinn på minuttet», Danmark har «Klassefesten». Norge har ikke hatt de store suksessene ennå, men vi håper at «Stjernekamp» kan bli det.

Internasjonalt selges «Stjernekamp» under navnet «The Ultimate Entertainer».

– Navet lagde jeg fordi ingen kan gå over det. Du kan ikke bli bedre enn «The Ultimate Entertainer» Vi måtte lage taket. Den som ikke våger, intet vinner, ler Sørli.

I månedene som kommer vil «Stjernekamp» presenteres på internasjonale tv-messer verden over.

Kulturstrøm

  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober