Like før midnatt ble det klart at det ikke ble noen enighet mellom TVNorges eier Discovery Networks og Canal Digitals eier Telenor om en ny avtale. Den gamle avtalen gikk ut ved midnatt. Det betyr at halvparten av husstandene i Norge mister 13 kanaler.
– Konflikten bunner i at Discovery, som eier TVNorge, forhandler med Telenor om prisen på betingelsene på TVNorge-kanalene. Det er en avtale Telenor trenger for å sende TVNorge til sine rundt én million kunder. Nå krangler man om prisnivået, sier Knut Kristian Hauger, redaktør for bransjenettstedet Kampanje.
Han mener han har svaret på hvorfor TVNorge-kanalene gikk i svart.
– Det er helt klart at Discovery har trappet opp betydelig de siste årene. Både gjennom kjøp av innhold, som sport, men også gjennom kjøpet av den internasjonale kanalen Eurosport. Så TVNorge kommer til forhandlingsbordet med et helt annet utgangspunkt, og krever mer penger, sier Hauger.
Taper flere millioner – hver dag
– Er det derfor de krever mer penger? Fordi de må betale regningene sine?
– Ja, de har jo investert i Eurosport, OL og Tippeligaen.
Kampanje har fått flere mediebyråer til å regne på hvor mye TVNorge taper på å gå i sort hos tre millioner nordmenn.
– Anslagene ligger på et par millioner kroner hver dag, sier Hauger.
Discovery: Tippeligaen er ikke grunnlaget
Discovery-sjef Harald Strømme er uenig med Hauger.
– Hva er din kommentar til Haugers uttalelse om at dette skjer fordi Discovery har kjøpt dyre rettigheter?
At det er feil. Tippeligaen er ikke grunnlaget for denne konflikten. Den skal ikke på lufta før mars 2017, så den kan vi forhandle om et år til.
– Men skjer dette fordi dere har kjøpt dyre rettigheter?
– Det er delvis riktig. Men vi har blitt nesten 50 prosent større, investert i norsk innhold og kjøpt sportsrettigheter. Da synes ikke vi det er riktig at vi skal få en mindre og mindre andel av det folk betaler for å se på TV.
– Kan vare opptil en uke
Partene har fortsatt til gode å komme til enighet, og Hauger tror det kan drøye i flere dager før kanalene blir tilgjengelige igjen.
– Hvor lenge kan dette vare?
– Vi har sett slikt tidligere. Da har det stort sett løst seg etter en ukes tid. Jeg tror man kommer til en enighet, i hvert fall med hovedkanalen. Der taper de jo millioner i reklamekroner.