Når Apple oppdaterer operativsystemet for iPhone og iPad senere i måneden, er det ventet at nettleseren Safari får mulighet til å blokkere annonser, skriver Klassekampen.
– Dette sender sjokkbølger inn i alle mediehus, sier administrerende direktør Bente Sollied Storehaug i reklamebyrået ESV Dinamo.
Klassekampen skriver at annonseblokkeringen mest sannsynlig bare fungerer i i nettleseren Safari.
Blokkeringen vil sannsynligvis ikke gjelde andre applikasjoner.
– Svært ødeleggende
– Til nå har annonseblokkering bare vært tilgjengelig på datamaskiner. Det er et kvantesprang at dette nå blir tilgjengelig på mobil. Det blir svært ødeleggende for mediehus og annonsører som ønsker å nå et voksende mobilt publikum.
Ifølge TNS Gallup bruker 42 prosent av den norske befolkningen iPad, mens 35 prosent har en iPhone. Mobilen har på få år blitt den viktigste digitale nyhetskanalen.
Storehaug tror blokkering av annonser vil bidra til å tvinge fram mer reklamejournalistikk – annonser som ligner på redaksjonelt innhold.
– Vi kan like det eller ikke. Men framtidas betalte kommunikasjon vil bli mer sømløst integrert i det redaksjonelle innholdet hos de store mediehusene, sier hun.
Det er flere som gjør endringer i hvilke annonser som blir tilgjengelig for publikum. Fra 1. september begynte nettleseren Google Chrome å blokkere annonser med Flash. Istedenfor at annonsen spilles av automatisk, må brukeren trykke på en play-knapp.
Lite overrasket redaktør
VGs sjefredaktør, Torry Pedersen, sier til NRK at Apples annonseblokkering innebærer en potensiell stor, ny utfordring.
– Annonseblokkering i nettlesere har jo vært en økende utfordring i de senere år. Det som er nytt nå, er sømløsheten man får når man kan gå i Apples app store og blokkere innhold.
Annonseblokkeringen på mobil og nettbrett har vært ventet, og det kommer heller ikke som noen overraskelse på sjefredaktøren i Dagbladet, John Arne Markussen.
Han tror ikke det finnes entydige svar på hvordan blokkeringen bør håndteres.
– Jeg mener man må ha en dialog med brukerne, og ikke gå i krig mot dem. Vi må drive innovasjon på det kommersielle innholdet og gjøre produktene bedre. Samtidig er det viktig at brukerne forstår at det journalistikken må finansieres på en eller annen måte.