Hopp til innhold

– Krim er en hvit tradisjon

Det er trist at Krimfestivalen ikke klarer å finne internasjonale flerkulturelle stemmer, mener forfatter Ulrik Imtiaz Rolfsen. Han går i strupen på sjefen for den omdiskuterte festivalen som mener disse stemmene ikke finnes fordi krim er en hvit tradisjon.

Ulrik Imtiaz Rolfsen

– En av de største krimsuksessene i fjor var podcasten «Serial», som handler om et multi-etnisk miljø i USA, peker Ulrik Imtiaz Rolfsen på som et eksempel Krimfestivalen kunne ha i programmet.

Foto: Hilde Bruvik / NRK

– Dessverre er krim en angloamerikansk tradisjon, sier festivalsjef Knut Gørvell som må forsvare at de nesten 60 forfatterportrettene under forlagenes krimdager har det åpenbare til felles at de er hvite.

– Forlagene er bevisstløse

Forfatter og filmregissør Ulrik Imtiaz Rolfsen har gått hardt ut både i en kronikk i Dagbladet og i Kulturhuset på P2 og kritisert Krimfestivalen og forlagene bak den for å kun presentere hvite forfattere.

– Selv om fotball er en angloamerikansk sport betyr ikke det at alle spillerne er hvite. Og selv om krim er en angloamerikansk tradisjon i utgangspunktet, betyr ikke det at alle forfatterne er hvite.

Knut Gørvell

Festivalsjef Knut Gørvell mener det er vanskelig å finne ikke-hvite krimforfattere.

Foto: Petter Sommer / NRK

– De er ikke så lette å finne. Krim er en hvit tradisjon, som ikke nødvendigvis er heldig, fastholder Gørvell.

Rolfsen er ikke nødvendigvis enig i det.

– Selvfølgelig finnes de! Det er bare forlagene som er bevisstløse når de leter bare i den øverste skuffen. Det er påtakelig at alle inviterte forfattere er hvite. En av de største krimsuksessene i fjor var podcasten «Serial», som handler om et multi-etnisk miljø i USA. Det finnes nye, innovative måter å presentere krim på, sier Rolfsen.

– Vi prøver jo dette. De fleste er opptatt av krim på tv, filmer og podcast, så det er midt i blinken. Det ønsker vi gjerne mer av. Poenget er at det er ganske få, mener Gørvell.

– Selvgratulerende festival

 Attica Locke

Attica Locke er snart aktuell med ny krim; «Pleasantville».

Litteraturkritiker Leif Ekle peker på at det er masse kriminallitteratur som aldri blir fanga opp av det norske forleggeriet, for eksempel Attica Locke som har skrevet «Black Water Rising» og bestselgerforfatter Walter Mosley. Ekle synes Krimfestivalen framstår som litt uinteressant og selvgratulerende.

– Vi snakker om skandi-krim og at det er så interessant, som om hele verden er opptatt av oss, men det foregår faktisk ting der ute også.

Kulturstrøm

  • Harvard fjerner bokomslag laget av menneskehud

    Prestisjeuniversitetet Harvard sier de har fjernet menneskehud fra innbindingen av en bok de har hatt i ett av bibliotekene sine i over 90 år.

    I 2014 ble det oppdaget at en bok var bundet inn med huden til en død kvinne.

    Harvard, som regnes som det eldste universitetet i USA, har tidligere utnyttet interessen rundt bokens morbide historie. Da det ble oppdaget at det var brukt menneskehud i innbindingen ble det omtalt som «gode nyheter for både tilhengere av innbinding med menneskehud, bokfantaster og kannibaler». I et blogginnlegg samme år skrev Harvard at praksisen med å binde bøker i menneskehud tidligere hadde vært forholdsvis vanlig.

    (NTB)

  • Gåte er fornøyd, men spente

    Til NRK sier Gåte at de er fornøyde med plasseringen de har fått i sin semifinale, men at de samtidig er spente på stemningen i salen etter Israels opptreden.

    Tidligere tirsdag ble det kjent at Norge opptrer rett etter Israel i den andre semifinalen i Malmö 9. mai. EBU har fått kritikk fra flere hold for å la Israel delta.

    Jim Ødegård Pedersen, leder folkejuryen Adresse Malmö, tror det kommer til å gå bra. Men sier at Israels bidrag ikke er det enkleste å opptre etter i år. Også han er spent.