– Vi opplevde stor interesse for Vigdis Hjorths «Arv og miljø» under bokmessen i Gøteborg for tre uker siden, og har med oss boken som en av våre hovedsatsinger i Frankfurt, sier Ingvild Haugland, som er rettighetsdirektør i Cappelen Damm Agency.
Hun er på plass på verdens største bokmesse, og gleder seg stort til å presentere boken for forlagsfolk fra hele verden.
Den er foreløpig til vurdering hos 36 forlag, og vi håper å se Hjorths gjennombrudd i utlandet med denne boken, sier Haugland, som understreker at Cappelen Damm Agency presenterer en bred liste i Frankfurt.
– «Arv og Miljø» er bare én av mange bøker vi satser på, sier hun.
En av NORLAs fokustitler
«Arv og miljø» er også en av fokustitlene til NORLA, Senter for norsk litteratur i utlandet.
Seniorrådgiver Oliver Møystad håper det er Hjorths tur til å slå gjennom i utlandet
– Ikke på grunn av debatten som har pågått i Norge, men fordi det er en utrolig sterk og velskreven roman, påpeker han.
Hovedpersonen selv, Vigdis Hjorth, bruker ikke mye energi på å tenke på det mulige gjennombruddet.
– Jeg har ingen tanker om dette, jeg skriver boken og så tar forlaget seg av resten, heldigvis, sier hun.
– Økt interesse rundt «Max, Mischa & Tetoffensiven»
Som en del av oppkjøringen til at Norge skal være hovedland på Bokmessen i Frankfurt 2019, har norske forlag, Forleggerforeningen og NORLA en fellesstand på årets bokmesse. Der sitter også norske litteraturagenturer, som gjør sitt beste for å få norske bøker utgitt i flere land.
Eirin Hansen i Hagen Agency forteller at hun i det siste har opplevd stor respons på to sakprosabøker; Bjørn Berges «Landene som forsvant» og Ole Martin Høystads «Sjelens betydning».
– Berges bok er solgt til Nederland, Finland, Russland og Sverige. Og flere har meldt seg, sier hun.
Anne Cathrine Eng i Gyldendal Agency trekker frem Johan Harstads «Max, Mischa & Tetoffensiven» som en bok hun tror flere utenlandske forlag vil sikre seg rettighetene til.
– Alle vet at det er en fantastisk god roman, men det er en stor beslutning å kjøpe rettighetene til en bok på over tusen sider. Foreløpig er den solgt til Nederland og Tyskland, og etter disse salgene har vi merket en stigende interesse.
Even Råkill i Oslo Literary Agency (tidligere Aschehoug Agency) peker på Lars Petter Sveens «Guds barn» som en bok mange vil se nærmere på.
– Han fikk nylig Enguist-prisen (svensk litteraturpris som utdeles årlig til «en yngre forfatter på vei ut i Europa». red. anm.) Det fører naturligvis til økt oppmersomhet. Men han er en av mange – vi presenterer en stor bredde med både gamle og nye titler, sier Råkill.