Hopp til innhold

Denne filmen kostet 3418 kroner for hver kinogjenger som løste billett

Norske kinofilmer mottar millioner i støtte, men mange ender opp med å gå for bortimot tomme saler. Nå varsler filminstituttet at de vil bli strengere med støttemidlene.

Dirk Ohm - Illusjonisten som forsvant

PUBLIKUM FORSVANT: Bobby Peers' film om en tysk tryllekunstners mystiske forsvinning, lyktes ikke i å trekke kinogjengerne inn i mørket.

Foto: SF Norge AS

Regissør Bobby Peers spillefilmdebut «Dirk Ohm – Illusjonisten som forsvant» har siden manusarbeidet tok til i 2009 mottatt til sammen 11 millioner kroner i støtte fra Norsk filminstitutt (NFI). Totalt budsjett for filmen var på 21,6 millioner.

Siden kinopremieren i slutten av mars, har imidlertid kun 3242 kinogjengere sett filmen.

Dermed har det offentlige betalt 3418 i støtte for hver solgte billett.

Se oversikten over årets norske kinofilmer nederst i artikkelen.

Vil bli strengere

Sindre Guldvog

STRAMMER INN: NFI-direktør Sindre Guldvog vil investere mindre i smal film.

Foto: Norsk Filminstitutt
Maria Ekerhovd

TROR PÅ TRIER: Maria Ekerhovd mener Joachim Triers Cannes-suksess viser verdien av å satse på kunstnerisk ambisiøse filmer.

Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

Filmen er imidlertid i godt selskap. Flere norske kinofilmer sliter denne våren med lavt besøkstall, og norsk film har ikke hatt færre besøkende siden målingene startet for åtte år siden.

Flere av filmene har fått millionbeløp i støtte over de offentlige støtteordningene som administreres av Norsk filminstitutt (NFI).

Filminstituttet vil nå bli strengere på hvilke filmer som får støtte, varsler NFI-direktør Sindre Guldvog.

– Vi skal nå sammen med bransjen se på om vi må sette ned investeringsnivået på denne typen film, sier Guldvog til NRK.

Hvor mye pengesekken skal snurpes igjen, vil han imidlertid ikke si.

– Det skal fortsatt være mulig å lage gode kvalitetsfilmer med høye kunstneriske ambisjoner i Norge, men det må ikke bli et for stort misforhold mellom hvor mye de spiller inn og hva det koster å lage dem. Det vil verken vi, bransjen eller publikum være tjent med.

– Filmstøtten gir resultater

Maria Ekerhovd var en av produsentene bak filmen om Dirk Ohm. Hun mener det fortsatt er viktig at det offentlig satser på og støtter smalere filmer, og viser til at Joachim Triers NFI-støttede «Louder Than Bombs» nylig ble tatt ut til hovedprogrammet ved filmfestivalen i Cannes.

– Det er utrolig viktig at vi satser på kunstnerisk ambisiøs film i Norge. Og nå har vi for første gang på 36 år en norsk film i hovedkonkurransen i Cannes, og det viser at denne typen filmstøtte gir seg målbare resultater, sier Ekerhovd.

Støtteordningene for norsk film vil bli behandlet i den kommende stortingsmeldingen som etter planen skal legges frem for Stortinget før sommeren.

Filmstøtte og kinobesøk

Film

Støtte

Besøk

Støtte per billett

Dirk Ohm - Illusjonisten som forsvant

11.060.000

3242

3418

De nærmeste

13.600.000

8067

1685

Brødre

3.001.125

6527

459

Kvinner i for store herreskjorter

9.287.500

20695

448

Den tilfeldige rockestjernen

2.176.220

4950

439

Drone

2.426.867

6534

371

Å vende tilbake

300.000

1957

153

Staying alive

8.500.000

82.137

103

Kulturstrøm

  • Ny undersøkelse: Færre leser for barna sine

    Stadig færre foreldre leser høyt for barna sine. Andelen boklesere i befolkningen synker sakte, viser Leserundersøkelsen 2024, som blir sluppet i dag, skriver Den norske forleggerforeningen i en pressemelding.

    – Foreldres lesing er avgjørende for barns ordforråd og leseglede. Nå faller også disse tallene, dette er dramatisk, sier Trine Skei Grande, administrerende direktør i Forleggerforeningen.

    Én av fire foreldre leser aldri høyt for barna sine. I 2017 svarte 93 prosent av foreldre med barn under 10 år at de leste høyt for barna sine. I 2023 var tallet 75 prosent. Samtidig viser undersøkelsen at de som leser for barna sine, gjør det oftere enn før.

    Leseundersøkelsen har blitt gjennomført av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen siden 1977.

    – Leserundersøkelsen bekrefter at vi trenger et krafttak for lesing, sier Trine Skei Grande i Forleggerforeningen og Anne Schiøtz i Bokhandlerforeningen.

  • Årets verk og Årets utøver

    Årets verk og Årets utøver 2023 ble delt ut i Spillerom, NRK P2, søndag 21. april. Dirigent og fiolinist Lars-Erik ter Jung er kåret til Årets utøver 2023. Tre vinnere får prisen Årets verk; Jan Erik Mikalsen for Fleurs, Nils Henrik Asheim for Organotopia, Tine Surel Lange – Two sides of the River. Prisene deles ut av Norsk komponistforening.

    Årets utøver og Årets verk 2023
    Foto: Kristin Kverndokk / NRK
  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober