– Totalt sett ser vi den samme utviklingen i avisopplagene som vi har hatt de siste årene. Men, i år ser vi at avisene lykkes med å konvertere lesere over på digitale plattformer, sier Holbek-Hansen i Mediebedriftenes Landsforening (MBL)
Tirsdag presenterte MBL oversiktene over opplags- og lesertallene. De viste at mediehusenes totalopplag sank med 5,2 prosent i fjor sammenlignet med 2014.
Samtidig har mediehusenes opplag på nett og mobil økt med til sammen 52 prosent.
- Les:
Flere leser på nett
Totalt når mediehusene nå ut til 85 prosent av befolkningen over tolv år, ifølge opplag- og lesertallene som bransjeorganisasjonen MBL la fram tirsdag. Seks av ti leser avisen på nett, mens fire av ti leser avisen på mobil. Til sammenligning leser halvparten av avislesere på papir.
– Papiret står sterkt i mange lesergrupper, samtidig må tenke digitalt for å tiltrekke seg nye generasjoner lesere, sier Helge Holbæk-Hanssen, fagsjef i MBL Marked.
Holbek-Hansen legger til at det ikke bare er de største avisene, som Aftenposten, VG og Dagbladet, som satser på å utvikle nye digitale plattformer.
– Denne utviklingen har også kommet abonnementsavisen.
90 prosent av mediehusenes digitale opplag inngår i komplett-abonnementer, som altså inneholder både papir og digitalt materiale.
- Les:
– Papir betyr lite
Papiropplaget sank med 8,5 prosent i fjor. VG og Dagbladet gikk aller mest tilbake med en opplagsnedgang på 20 prosent.
Dagbladet-redaktør John Arne Markussen sier papiravisa blir mindre viktig for mediehuset.
– Papirets betydning for vår del er veldig liten. Vi er et digitalt medium, som også gir ut en papiravis, sier Dagbladet-redaktør John Arne Markussen.
Lokalavisene satser digitalt
De lokale dagsavisene opplevde også en betydelig oppgang i opplag på digitale plattformer i 2015, med en opplagsvekst på 78,8 prosent.
Samtidig falt de lokale dagsavisene mest i opplag i fjor, sammenlignet med andre daglige abonnementsaviser, viser tall fra MBL og Landslaget for Lokalaviser (LLA). Det totale opplaget falt med 5,7 prosent.
– Opplagstallene viser at det er krevende tider også i lokalavisene. Samtidig gjøres det et godt arbeid for å finne betalingsløsninger på papir og nett, som jeg tror vil slå positivt ut på opplagsutviklingen, sier Rune Hetland, generalsekretær i LLA.
Vil ha magasinet i posten
Også magasinopplagene falt i fjor, med 6,2 prosent. Men det totale konsumet gikk bare tilbake med en prosent. Det skylder at noen magasiner, deriblant Hjemmet og Vi Menn, økte antall utgivelser i fjor.
Det er magasiner innenfor helse og livsstil og innsikt og økonomi som klarer seg best.
– En spennende trend vi ser i disse digitale tider, er at flere lesere ønsker noe så gammeldags som å få bladet levert i postkassa, sier Ellen Arnstad, ansvarlig redaktør i Se og Hør.