Beyoncé, Frank Ocean, Katy Perry og Metallica er blant artistene som har avtaler om eksklusivitet med strømmetjenestene Tidal, Apple Music og Spotify.
Ifølge musikkforsker Daniel Nordgård kan denne utviklingen føre til at flere laster ned musikk ulovlig.
– Hvis man ikke ønsker å betale så øker sjansen for at man søker mot disse titlene ulovlig, sier Nordgård, som har forsket på musikkstrømming i en årrekke.
– Bør være venn med kunden
Også Spotify-sjef Troy Carter tror økt nedlasting er en mulig utvikling. I et intervju med det amerikanske musikkmagasinet Billboard sier Carter at eksklusivt innhold i strømmetjenestene er negativt både for artistene, kundene og musikkindustrien.
- Les også:
Musikkjournalist Asbjørn Slettemark er også kritisk til de eksklusive avtalene, og sier at han håper og tror at de hører fortiden til.
– Strømmetjenestene bør være venn med kunden, for å unngå at kunden føler seg holdt for narr, sier Slettemark.
– Ingen grunn for varsku
– Omfanget er så lite at jeg tror ikke det er grunn til å rope varsku ennå. Det er riktig nok snakk om store artister, men det er også bare en håndfull av dem, sier Arnt Maasø, førsteamanuensis ved institutt for medier og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo.
Han tror ikke at artistavtalene kommer til å påvirke musikkindustrien i særlig grad.
– I et marked som Norge, der musikkstrømming er godt etablert, tror jeg ikke eksklusive avtaler vil få folk til å rømme tjenestene. Men de prøver kanskje nye tjenester i perioder. Noen blir værende, men de fleste fortsetter med den tjenesten de liker best, sier han.
Tror veien videre går til produksjonen
Ifølge Nordgård er det neste naturlige skrittet for strømmetjenestene å produsere egen musikk.
– Når man betaler ganske mye for å eie en katalog eller en utgivelse, så er det ikke et veldig langt skritt videre å gå inn som produsent, sier Nordgård.
Ifølge musikkforskeren vil det i så fall kunne få store konsekvenser for den tradisjonelle platebransjen.
– Hvis det blir tilfelle vil det endre forhandlingsgrunnlaget mellom platebransjen og strømmetjenestene, for da begynner de å konkurrere om publikum, sier Nordgård.
Marte Thorsby, direktør i plateselskapsforeningen IFPI Norge, mener at konkurranse er bra for bransjen, men tror ikke at strømmetjenestene vil by på store problemer.
– Plateselskapene sitter i dag på millioner av innspillinger og det kommer hele tiden ny musikk. Om strømmeselskapene også eier litt musikk så blir de bare en av mange aktører. I tillegg må de bygge opp all den kompetansen plateselskapene har i dag, sier Thorsby.
Hverken Spotify, Tidal eller Apple Music vil kommentere saken til NRK.