Hopp til innhold

Frykter eksklusivitet fører til mer ulovlig nedlasting

Strømmetjenestene Spotify, Apple Music og Tidal knytter stadig til seg flere kjente artister. Musikkforsker tror eksklusive avtaler kan føre til økt ulovlig nedlasting.

Beyonce

EKSKLUSIV: Det nye albumet til Beyoncé ble gitt ut eksklusivt på strømmetjenesten Tidal, som er eid av ektemannen Jay Z. Også Spotify og Apple Music har knytt til seg eksklusive artister.

Foto: Andrew White / Ap

Beyoncé, Frank Ocean, Katy Perry og Metallica er blant artistene som har avtaler om eksklusivitet med strømmetjenestene Tidal, Apple Music og Spotify.

Daniel Nordgård

MER NEDLASTING: Musikkforsker Daniel Nordgård tror avtaler om eksklusivitet kan føre til mer nedlasting.

Foto: UiA

Ifølge musikkforsker Daniel Nordgård kan denne utviklingen føre til at flere laster ned musikk ulovlig.

​ – Hvis man ikke ønsker å betale så øker sjansen for at man søker mot disse titlene ulovlig, sier Nordgård, som har forsket på musikkstrømming i en årrekke.

– Bør være venn med kunden

Også Spotify-sjef Troy Carter tror økt nedlasting er en mulig utvikling. I et intervju med det amerikanske musikkmagasinet Billboard sier Carter at eksklusivt innhold i strømmetjenestene er negativt både for artistene, kundene og musikkindustrien.

Musikkjournalist Asbjørn Slettemark er også kritisk til de eksklusive avtalene, og sier at han håper og tror at de hører fortiden til.

– Strømmetjenestene bør være venn med kunden, for å unngå at kunden føler seg holdt for narr, sier Slettemark.

– Ingen grunn for varsku

Arnt Maasø

SKEPTISK: Arnt Maasø ved UiO tviler på at nedlastingen vil øke.

Foto: UiO

– Omfanget er så lite at jeg tror ikke det er grunn til å rope varsku ennå. Det er riktig nok snakk om store artister, men det er også bare en håndfull av dem, sier Arnt Maasø, førsteamanuensis ved institutt for medier og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo.

Han tror ikke at artistavtalene kommer til å påvirke musikkindustrien i særlig grad.

– I et marked som Norge, der musikkstrømming er godt etablert, tror jeg ikke eksklusive avtaler vil få folk til å rømme tjenestene. Men de prøver kanskje nye tjenester i perioder. Noen blir værende, men de fleste fortsetter med den tjenesten de liker best, sier han.

Tror veien videre går til produksjonen

Ifølge Nordgård er det neste naturlige skrittet for strømmetjenestene å produsere egen musikk.

– Når man betaler ganske mye for å eie en katalog eller en utgivelse, så er det ikke et veldig langt skritt videre å gå inn som produsent, sier Nordgård.

Ifølge musikkforskeren vil det i så fall kunne få store konsekvenser for den tradisjonelle platebransjen.

– Hvis det blir tilfelle vil det endre forhandlingsgrunnlaget mellom platebransjen og strømmetjenestene, for da begynner de å konkurrere om publikum, sier Nordgård.

IFPI-sjef Marte Thorsby.

ØNSKER KONKURRANSEN VELKOMMEN: Marte Thorsby, direktør i IFPI Norge.

Foto: Advokatfirmaet Grette

Marte Thorsby, direktør i plateselskapsforeningen IFPI Norge, mener at konkurranse er bra for bransjen, men tror ikke at strømmetjenestene vil by på store problemer.

– Plateselskapene sitter i dag på millioner av innspillinger og det kommer hele tiden ny musikk. Om strømmeselskapene også eier litt musikk så blir de bare en av mange aktører. I tillegg må de bygge opp all den kompetansen plateselskapene har i dag, sier Thorsby.

Hverken Spotify, Tidal eller Apple Music vil kommentere saken til NRK.

Kulturstrøm

  • Ny undersøkelse: Færre leser for barna sine

    Stadig færre foreldre leser høyt for barna sine. Andelen boklesere i befolkningen synker sakte, viser Leserundersøkelsen 2024, som blir sluppet i dag, skriver Den norske forleggerforeningen i en pressemelding.

    – Foreldres lesing er avgjørende for barns ordforråd og leseglede. Nå faller også disse tallene, dette er dramatisk, sier Trine Skei Grande, administrerende direktør i Forleggerforeningen.

    Én av fire foreldre leser aldri høyt for barna sine. I 2017 svarte 93 prosent av foreldre med barn under 10 år at de leste høyt for barna sine. I 2023 var tallet 75 prosent. Samtidig viser undersøkelsen at de som leser for barna sine, gjør det oftere enn før.

    Leseundersøkelsen har blitt gjennomført av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen siden 1977.

    – Leserundersøkelsen bekrefter at vi trenger et krafttak for lesing, sier Trine Skei Grande i Forleggerforeningen og Anne Schiøtz i Bokhandlerforeningen.

  • Årets verk og Årets utøver

    Årets verk og Årets utøver 2023 ble delt ut i Spillerom, NRK P2, søndag 21. april. Dirigent og fiolinist Lars-Erik ter Jung er kåret til Årets utøver 2023. Tre vinnere får prisen Årets verk; Jan Erik Mikalsen for Fleurs, Nils Henrik Asheim for Organotopia, Tine Surel Lange – Two sides of the River. Prisene deles ut av Norsk komponistforening.

    Årets utøver og Årets verk 2023
    Foto: Kristin Kverndokk / NRK
  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober