– Jeg er klar til å gå til streik, sier Tommy Wirkola til NRK.
Den norske filmregissøren, som blant annet står bak filmer som «Død snø» og «Kill Buljo», bor og jobber i USA, og er selv medlem av den amerikanske manusforfatteres forening, Writer's Guild of America (WGA).
Denne uka holdt foreninga en uravstemning om hvorvidt de skal gå til streik dersom en ny avtale ikke kommer på plass innen 1. mai. Mer enn 96 prosent stemte for, blant dem norske Tommy Wirkola.
– Det både må og vil jeg. Det handler blant annet om helseforsikring og at manusforfattere skal få ordentlig betalt for jobben vi gjør, sier han.
Talkshowene rammes først
Blir det streik, vil alle fagforeningens rundt 20.000 medlemmer legge ned arbeidet med umiddelbar virkning. Dermed stopper også en rekke film- og TV-produksjoner opp.
Populære programmer som «The Late Show» med Stephen Colbert, «The Daily Show» og «The Tonight Show» med Jimmy Fallon produseres alle fra dag til dag, og vil merke fraværet av manusforfatterne fra dag én.
Også det ukentlige direktesendte sketsjeprogrammet «Saturday Night Live» vil kunne forsvinne fra skjermen med umiddelbar virkning.
I neste omgang rammes TV-seriene som er under produksjon for øyeblikket, og som kan måtte utsette eller rokere deler av produksjonen.
– Enkelte storserier kan bli utsatt. For eksempel skal «The Walking Dead» og «American Horror Story» starte innspilling denne våren og sommeren. Andre serier, som «Game of Thrones» og «Stranger Things», vil ikke bli påvirket, fordi de allerede er ferdig innspilt, forteller Steffen Stø, redaktør for nettstedet Serienytt.no.
Flere serier, færre episoder
I 2007 og 2008 gjennomførte manusforfatterne en 14 uker lang streik. Ettervirkningene kunne merkes i flere år etterpå. Mange serier fikk sesonger forkortet eller utsatt, og enkelte kom aldri tilbake på lufta.
Mye har forandret seg siden den gang. Der ligger også litt av problemet, sett fra manusforfatternes side.
Endringen i hvordan vi ser TV-serier har gjort at det nå produseres flere og mer påkostede serier enn for 10 år siden. Samtidig har den gjennomsnittlige seriesesongen blitt langt kortere.
Og siden manusforfattere ofte får betalt per episode, er dét dårlig nytt for bransjeorganisasjonens medlemmer.
– Det produseres kortere sesonger enn før, og da tjener man ikke like mye som man gjorde før, da det var serier som hadde mer enn 20 episoder per sesong, sier Stø.
Forstår produsentene
Terje Gaustad er førsteamanuensis ved Handelshøyskolen BI. Han har også bred erfaring fra den internasjonale filmbransjen, som produsent.
– Forfatterne har en god sak, men økonomien er presset fra produsentsiden. Så det er også forståelig at de ikke er villige til å gi all verden, sier Gaustad.
Tommy Wirkola er optimist, og mener de har en god sak.
– Vi mener absolutt at vi har retten på vår side, sier Wirkola.