Hopp til innhold

Slik blir Apple Music

Apple lanserer en ny strømmetjeneste for musikk, som skal gå rett i strupen på Spotify og Tidal.

Apple Music

Strømmetjenesten «Apple Music» ble lansert mandag kveld.

Foto: JUSTIN SULLIVAN / Afp

Under kveldens pressekonferanse lanserte Apple sin nye strømmetjeneste. Dette har vært ventet lenge i markedet etter at selskapet kjøpte den delvis Dr. Dre-eide strømmetjenesten Beats Music for 3 milliarder dollar i fjor.

Under mandagens lansering i San Francisco kalte Apple-sjef Tim Cook den nye strømmetjenesten Apple Music for «det neste kapittelet i musikken».

– Dette vil for alltid forandre måten du opplever musikken på, sa han.

Direktesendt radiokanal

Hele Itunes-katalogen skal bli tilgjengelig for strømming. Apple profilerer seg med at den nye tjenesten skal la brukerne ha tett kontakt med artistene de liker, og gi direkte tilgang til artistenes bilder, remixer og bootlegs.

Apple lover også anbefalte spillelister og album ut i fra hva du liker, og at det er mennesker, ikke algoritmer som står bak disse utvelgelsene.

Apple Music skal lanseres i over 100 land 30. juni (også for Android-telefoner). Prisen legger seg på samme nivå som konkurrentene Spotify og Tidal (10 dollar i måneden), og de tre første månedene blir en gratis prøveperiode. Samtidig lanserer de et familiepakketilbud.

Videre tilbys det en direktesendt, global radiokanal (Beats 1), med sendinger fra New York, Los Angeles og London.

​Kundegrunnlag

Apple dominerer verdensmarkedet for salg av nedlastbar musikk på nett, men inntektene i dette markedet er fallende, og selskapet vil inn på strømmemarkedet. Her er Spotify dominerende med 60 millioner brukere og 86 prosent av markedet.

Men Apple kan bli en verdig utfordrer med sin unike tilgang på potensielle kunder. Det finnes 800 millioner iPad- og iPhone-eiere i verden, og mange av dem har lagt igjen kredittkortinfoen sin hos Apple.

– Apple kommer sent med i spillet, men det trenger ikke bety noe. Populariteten til iTunes og Apple-produkter gjør at et bredt publikum på enkelt vis kan skru på denne nye tjenesten, sa Van Garten i teknologianalyseselskapet Gartner, til AFP før presentasjonen.

Ønsker Apple velkommen

Styremedlem Lior Tibon i Aspiro – selskapet som eier Tidal og Wimp – sa til NRK i forrige uke at det i dag er 41 millioner mennesker som betaler for strømmetjenester, og at dette tallet vil vokse enormt.

– En stor aktør som Apple kan bidra til at oppmerksomheten rundt strømmetjenester øker, og det vil gagne flere. De forskjellige aktørene må bare gjøre hva de er best på, og så får de neste årene avgjøre hvem som lykkes.

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters