Verdens største sosiale nettverk har for alvor knekt koden for inntjening på mobiler og nettbrett.
En fersk kvartalsrapport viser en omsetningen på rundt 18 milliarder kroner, en økning på 67 prosent siden i fjor, og mobilbrukerne står for 62 prosent av selskapets annonseinntekter.
For to år siden tjente selskapet nesten ikke penger på mobil i det hele tatt. Nå står mobil for godt over halvparten av den totale omsetningen.
Den sosiale mediegiganten har dermed stilnet kritikerne som var skeptiske til hvordan Facebook skulle tjene penger på mobilbrukerne sine.
Reklame forkledd som innlegg
Nettbrukere er etter hvert blitt vant med å filtrere vekk informasjon som minner om en reklame, såkalt «banner blindness» – vi gjenkjenner reklamen og lærer oss å overse den.
Rådgiver Ida Aalen i det digitale konsulentselskapet Netlife Research, forklarer at reklamen på Facebook fungerer bra fordi den er forkledd som alt annet innhold.
– En av nøklene er nok at de har klart å integrere reklamen ganske sømløst med innholdet vi uansett kommer til Facebook for, sier Aalen til NRK.no, og legger til:
– Om noen du er venn med, og liker, har likt eller kommentert på et produkt som er innenfor et tema du er interessert i, blir det vanskeligere å overse, særlig fordi det er utformet på samme måte som annet innhold i feeden din, sier rådgiveren.
Benytter seg av venners tillit
En kommersiell aktør kan betale for å nå ut til flere. Det kan være på innlegg eller sider dine venner enten har kommentert eller likt, noe som gir annonsen mer troverdighet og utydeliggjør skillet mellom venners meninger og betalt reklame.
– Kan jeg bli brukt som reklame uten at jeg vet det?
– Ja, alle sider du liker og alle poster fra kommersielle aktører som du liker eller kommenterer kan brukes til å lage reklame på Facebook, sier Aalen.
Hun forklarer at forskning og erfaring tyder på at vi stoler mer på informasjon fra folk vi kjenner og liker.
Ditt «liker» kan bli «ukens tilbud»
Redaktør i Computerworld Norge, Aslak Borgersrud, oppfordre folk til å bare trykke «liker» på ting de vil at vennene sine skal få opp i feeden.
– personlig trykker jeg aldri på "liker" på butikker eller liknende, fordi jeg ikke vil bli brukt som del av en reklame, sier teknologiredaktøren.
Han trekker frem et eksempel på hvordan ditt «liker» kan brukes til annonse for noe helt annet enn det du har trykka «liker» på.
– Hvis du har trykka «liker» et eller annet sted på en nettbutikk, så dukker ditt navn opp i feeden min på en annonse for «ukens tilbud». Altså, du har ikke anbefalt «ukens tilbud». Likevel er det det som kommer opp i min feed. Da mener jeg vi blir brukt til noe annet enn vi har sagt ok til, og det mener jeg er upassende, avslutter Borgersrud.
Dette tjener Facebook på deg
Facebook tjener i snitt rett over 17 kroner per europeiske bruker i kvartalet, mens tallet i USA er en del høyere og lander på 6,44 dollar (40 kroner).
Selskapets hovedinntekt kommer fra annonser, og ikke brukerbetalinger.