Hopp til innhold

Slik tjener Facebook penger på deg

Facebook tjener gode penger på reklame utformet som vanlige innlegg. Dine likes og kommentarer brukes til å gi annonsene troverdighet.

mark zuckerberg

SMILER: Facebook-sjefen Mark Zuckerberg er fornøyd etter at selskapet la frem positive tall for kvartalet. Nettverksgiganten har over 1,3 milliarder aktive brukere.

Foto: Paul Sakuma / Ap

Verdens største sosiale nettverk har for alvor knekt koden for inntjening på mobiler og nettbrett.

En fersk kvartalsrapport viser en omsetningen på rundt 18 milliarder kroner, en økning på 67 prosent siden i fjor, og mobilbrukerne står for 62 prosent av selskapets annonseinntekter.

For to år siden tjente selskapet nesten ikke penger på mobil i det hele tatt. Nå står mobil for godt over halvparten av den totale omsetningen.

Den sosiale mediegiganten har dermed stilnet kritikerne som var skeptiske til hvordan Facebook skulle tjene penger på mobilbrukerne sine.

Reklame forkledd som innlegg

Ida Aalen

MEDIEVITER: Rådgiver i Netlife Research Ida Aalen mener at en av nøklene for at Facebook lykkes med reklame er at de har klart å integrere den ganske sømløst med innholdet vi uansett kommer til nettsiden for.

Foto: Øyvind Bjørkum

Nettbrukere er etter hvert blitt vant med å filtrere vekk informasjon som minner om en reklame, såkalt «banner blindness» – vi gjenkjenner reklamen og lærer oss å overse den.

Rådgiver Ida Aalen i det digitale konsulentselskapet Netlife Research, forklarer at reklamen på Facebook fungerer bra fordi den er forkledd som alt annet innhold.

– En av nøklene er nok at de har klart å integrere reklamen ganske sømløst med innholdet vi uansett kommer til Facebook for, sier Aalen til NRK.no, og legger til:

– Om noen du er venn med, og liker, har likt eller kommentert på et produkt som er innenfor et tema du er interessert i, blir det vanskeligere å overse, særlig fordi det er utformet på samme måte som annet innhold i feeden din, sier rådgiveren.

Benytter seg av venners tillit

En kommersiell aktør kan betale for å nå ut til flere. Det kan være på innlegg eller sider dine venner enten har kommentert eller likt, noe som gir annonsen mer troverdighet og utydeliggjør skillet mellom venners meninger og betalt reklame.

– Kan jeg bli brukt som reklame uten at jeg vet det?

– Ja, alle sider du liker og alle poster fra kommersielle aktører som du liker eller kommenterer kan brukes til å lage reklame på Facebook, sier Aalen.

Hun forklarer at forskning og erfaring tyder på at vi stoler mer på informasjon fra folk vi kjenner og liker.

Ditt «liker» kan bli «ukens tilbud»

Redaktør i Computerworld Norge, Aslak Borgersrud, oppfordre folk til å bare trykke «liker» på ting de vil at vennene sine skal få opp i feeden.

– personlig trykker jeg aldri på "liker" på butikker eller liknende, fordi jeg ikke vil bli brukt som del av en reklame, sier teknologiredaktøren.

Aslak Borgersrud

TENK FØR DU TRYKKER: Redaktør i Computerworld Norge, Aslak Borgersrud, oppfordre folk til å bare trykke «liker» på ting de vil at vennene sine skal få opp i feeden.

Foto: Kim Jansson / NRK

Han trekker frem et eksempel på hvordan ditt «liker» kan brukes til annonse for noe helt annet enn det du har trykka «liker» på.

– Hvis du har trykka «liker» et eller annet sted på en nettbutikk, så dukker ditt navn opp i feeden min på en annonse for «ukens tilbud». Altså, du har ikke anbefalt «ukens tilbud». Likevel er det det som kommer opp i min feed. Da mener jeg vi blir brukt til noe annet enn vi har sagt ok til, og det mener jeg er upassende, avslutter Borgersrud.

Dette tjener Facebook på deg

Facebook tjener i snitt rett over 17 kroner per europeiske bruker i kvartalet, mens tallet i USA er en del høyere og lander på 6,44 dollar (40 kroner).

Selskapets hovedinntekt kommer fra annonser, og ikke brukerbetalinger.

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters