Selskapet Panther, eid av rapperen Shawn Carter, mer kjent som Jay-Z, har kjøpt selskapet Aspiro som driver strømmetjenesten Wimp.
Schibsted eier omtrent 75 prosent av aksjene i Streaming Media AS, som igjen eier 76 prosent av aksjene i Aspiro.
– Ikke stor betydning for norske brukere
Trond Berger, konserndirektør for økonomi og finans i Schibsted, tror ikke salget vil få store konsekvenser for norske brukere.
– Vårt inntrykk er at de ønsker å videreutvikle produktet som allerede eksisterer. For norske brukere vil det ikke ha en stor betydning, sier Berger til NRK.
– Vil tjenesten bli dyrere nå som det skal satses tungt i USA?
– Det er jeg ikke kjent med. Det er selvsagt de nye eierne som bestemmer, men inntrykket mitt er at de ønsker å videreføre den nåværende strategien.
Trenger kapital
Konserndirektøren mener det er stort potensial for ytterligere vekst for Aspiro. Men for å vokse trenger de betydelig kapital. Samt en sterk og dedikert eier for å kunne konkurrere i det globale markedet for musikkstrømming.
Trond Berger sier at Aspiro ikke er å regne som en kjernevirksomhet for Schibsted, og at de ønsker å flytte finansielle resurser. Til NRK forteller direktøren at de er svært fornøyde med tilbudet de har fått for Wimp og Aspiro.
– Schibsted har en strategi som er knyttet til medievirksomhet og internasjonal rubrikktjenester. Vi vil spisse strategien vår på disse områdene. For Wimp er det bedre at en kraftfull eier med musikk som kjerneområde viderefører produktet, sier Berger til NRK.
Den kraftfulle eieren det er snakk om, er altså den 45 år gamle rapperen og produsenten Jay-Z, som allerede er en svært vellykket forretningsmann og entreprenør. Jay-Z har en formue på over 4 milliarder kroner, og har vært eier av alt fra klesmerker, basketballag, fast eiendom og plateselskaper.
- Les mer:
– Vil ikke ta opp kampen med Spotify
Ansvarlig redaktør Knut Kristian Hauger i mediemagasinet Kampanje sier dette om salget:
– -Jeg tror Schibsted ser at det vil koste fryktelig mye penger å ta opp kampen med Spotify på strømmemarkedet. De heller vil bruke pengene sine på rubrikksatsingene sine som de allerede tjener fryktelig mye penger på., sier han til NRK.no.
Trond Berger i Schibsted er ikke enig i karakteristikken, og sier Wimp allerede er blitt utviklet i en rekke land, blant annet i USA.