Eiendomsprospekt.

BOLIGPORNO FUNKER: Meglere styler leiligheter med vennegrupper i solnedgang og krydrer annonsene med visningspoesi. Alt for å bli synlig i det sosiale medieterrenget. Funker det? Ja. Nordmenn er lei av å lese om fliselagte bad og 52 kvadratmeter. Nå vil de også ha opplevelser. FOTO: NOA eiendomsmegling

Foto: BOA eiendomsmegling

Selger drømmen med visningspoesi

Nordmenn drømmer om det gode liv gjennom boligannonser på internett. I dag styler meglere salgsobjekter med barnebursdager, jentekvelder og poesi. Boligporno funker.

Hvilket hjem vil du ha? Leter du etter «klassisk sjarm og sjel med særpreg», eller en stram og moderne leilighet med heis og garasje? Skal den være urban, ha alle Grünerløkkas fasiliteter, eller drømmer du om et landlig objekt, med epletrær, fukt i gresset og måkeskrik i lufta?

En vemodig selger forlater de gode minnene - DU er velkommen til å skape nye, i herlige omgivelser!

Barfod eiendomsmegling
Edin Liajic

STYLER BOLIG MED MATOPPSKRIFTER OG VENNEKVELDER: Salgssjef Edin Ljajic har god erfaring med å style en bolig som skal selges med følelser. «Sånn vil jeg også ha det», skal du tenke. Og helst kjøpe.

Foto: Barfod

Boligmarkedet er hett, spesielt i hovedstaden. I skrivende stund er 12.523 boliger til salgs her til lands, ifølge eiendomnorge.no. Det er ikke lenger nok å style leiligheten med sitroner og pene pynteputer om det skal bli fart på salget. I dag selges boligdrømmen med visningspoesi.

Det er mye å velge mellom, og har meglerne gjort jobben sin finner du et boligprospektet tilpasset akkurat din drøm, krydret med slående bilder og poetiske vendinger på Finn.

Fyller boligannonser med folks drømmer

Edin Ljajic er salgssjef og eiendomsmegler i Barfod eiendomsmegling i Telemark. Når han skal selge bolig bruker han tid på forarbeidet. Ja, han gir han nærmest ut en billedroman av et prospekt som han fyller med folks drømmer. Alt for å skille seg ut i mengden.

Du har sikkert sett hans siste suksess på Facebook. Ljajic stylet en bolig med eierne og deres smilende venner. Folk på boligjakt kunne se dem kose seg med te, vinglass og øl i rottingmøblene på balkongen. Og i matchende fotballskjorter foran tv-en.

Alt formidlet i en boligannonse, spekka med bilder av lykkelige liv, og en dæsj poesi. Han brukte også sin egen familie på noen av bildene, for å få salg.

– Man gjør jo alt for kunden, sier han og gliser.

Sosiale medier endrer salgsmetoder

Ifølge flere meglere har salgsmetodene for boliger vært i endring de siste 10 årene på grunn av sosiale medier. Boligselgere tyr nesten ikke til avisannonser lenger, og må ta nye metoder i bruk for å fange folks oppmerksomhet i det sosiale medielandskapet.

Ljajic har brukt matoppskrifter ved siden av bilder av kjøkkenet for å få fart på salget. Neste prosjekt er å organisere en barnebursdag utenfor ei trehytte for å krydre boligannonsen fristende for barnefamilier, som drømmer om det perfekte hjem.

Skåler seg til boligsalg

SKÅLER SEG TIL BOLIGSALG: Meglere tar nye metoder i bruk for å selge bolig. Og det vinner de på. Bildet og teksten er fra en boligannonse.

Foto: Barfod eiendomsmegling

– Boligmarkedet er ganske annerledes i Telemark enn i Oslo. Her går det veldig mye treigere, og da må du må skille deg ut. Folk har lagt merke til annonsene mine, fordi jeg har tenkt nytt, sier Ljajic.

«Kanskje kan vi også få det sånn»

Tanken var i alle fall ny i Telemark. Og i ovennevnte tilfelle funket den bra.

– Det var fire like leiligheter til salgs i samme område. Denne hadde litt dårligere kjøkken enn de andre, og vi måtte få den frem i lyset. I annonsen vil jeg at folk skulle kjenne seg igjen, få en følelse for objektet. Her kunne de se at andre hadde kost seg før, og tenke at «kanskje vi også kan få det sånn», sier han.

Jeg vil skape følelser i annonsen. Folk skal tenke: «Sånn vil jeg også ha det», og av den grunn få lyst til å kjøpe boligen, sier han.

Edin Ljajic, Barfod eiendomsmegling

Styling stjeler fokus

Thomas Bartholdsen

STYLING STJELER FOKUS: Fagdirektør bolig for Forbrukerrådet, Thomas Bartholdsen, mener at om stylingen drar deg inn i drømme- og innredningsmodus, glemmer du fort å se etter sprekker i parkett og sjekke elanlegg.

Foto: Ole Walter Jacobsen

Forbrukerrådet mener virkningen av styling er noe overdrevent, men ber likevel folk på jakt etter drømmeboligen, om å være på vakt ved overdreven styling.

– Pass på at ikke psykologien i vellykka markedsføring gjør at du betaler mer enn du bør. Stylingen drar fokus vekk fra alt du skulle sjekke, sier fagdirektør bolig i Forbrukerrådet, Thomas Bartholdsen.

For du skulle ha luktet på kjøkkenet. Du skulle ha sjekket hvordan boden er, spurt deg nøye for om elanlegget, vært kritisk til badet og helst sett alle skadene i parketten.

– Stylingen kan, bokstavelig talt, komme i veien for det du ellers enkelt ville ha sett, sier han.

Han mener drømme- og innredningsmoduset stylingen drar deg inn i kan være en fare for ubeviste forbrukere.

– Den flotte lampa, som ikke engang følger med, husker vi, men husker vi like godt om dreneringen og takpapp er modent for utskifting og om sluket er fra byggeåret?, sier han.

Tryggest når boligen er tom og rengjort

Han mener at den tryggeste bolighandelen du gjør er når du kommer inn i en leilighet som er tom og godt rengjort.

– Da ser du at det er en sprekk i flisen over vasken. Du legger merke til det lille brennmerket på benkeplata og hakket i parketten. Da vet du hva du får. Egentlig burde forbrukere være villig til å strekke seg mer når boligen er lett å undersøke og du vet hva du får, og heller holde deg tilbake i budene hvis stylingen gjør at de små og store feilene er vanskeligere å få øye på, sier han.

Boligannonse, gutta i sofaen

KJENNER DU DEG IGJEN? Det er meningen. Du skal kjenne deg igjen og du skal få lyst til å ha den skape den samme følelsen i boligen, når bare du eier den.

Foto: Barfod eiendomsmegling

Vil fortsette med å være kreativ

«Venneannonsen» fra Telemark tok av på sosiale medier. 50.000 visninger på Facebook (de pleier å ha 1000) gjorde at flere enn normalt dukket opp på visning. Salget var et kjapt faktum.

– Det er alltid noen som synes det er tullete, men mange liker det. Jeg kommer til å fortsette med å være kreativ når jeg lager boligannonser, jeg synes det er en artig måte å gjøre det på. Og det funker, sier eiendomsmegler, Edin Ljajic til NRK.

En blir tre i ny bolig

ER DU SINGLE, FÅR DU FAMILIE OM DU KJØPER DENNE LEILIGHETEN: Eller så drømmer du kanskje om det, og er en potensiell kjøper.

Foto: Barfod Eiendomsmegling

Selger ikke rønne med gullmaling

Tommy Friestad

PRØVER OG FEILER: – Det hjelper ikke å male et bilde av en drøm så er det ei rønne du skal selge, sier megler Tommy Friestad. Han har jobbet i snart 10 år med å style og skreddersy boligannonser til kjøperne. Han mener dagens meglere i større grad også opererer som markedsførere enn før.

Foto: BOA

Han er kanskje alene i Telemark, men ikke i resten av landet. I snart et tiår har eiendomsmeglere spekulert i grønne menn, blondetruser på gulvet og ananas på bordet for at boligannonsene deres skal bli spredd i sosiale medier og få mest mulig oppmerksomhet. Mange skal elske leiligheten, og noen skal kjøpe den.

BOA eiendomsmeglere, med hovedkontor i Oslo, var en av de første med denne nye tilnærming til boligpresentasjon på markedet. Lenge har de prøvet og feilet for å vinne frem i det nye annonsemarkedet på nett.

– Det hjelper ikke å male et bilde av en drøm hvis det er ei rønne du skal selge, sier superselger Tommy Friestad i Boa. Han ble kåret til «Årets gullmegler» både i 2013 og 2015, og har høstet flere diplomer for sin salgsinnsats.

– Må ikke bli harry!

Gullmegleren forteller at det handler om «Share Value». Man lager en annonse med et innhold som er verdt å dele.

– Men, den må være ærlig og tydelig. Annerledeshet for annerledeshetens skyld er ikke lenger greia. I hvert fall i Oslo. Der går det en grense for hvor mye annonsen skal handle om menneskene og all gimmicken rundt leiligheten. Man må være bevisst på hva som gir klikk og potensiell deling, men annonsen må ikke bli harry!, sier han.

Kanskje ikke harry, men i overkant svulstige tekster opererer BOA gjerne med.

Du våkner, kanskje av måkene, går barbeint ned trappa som knirker litt, du lager en kopp espresso og tar med kaffekoppen ut. Barnåler under føttene, det er fortsatt fuktig i gresset, en dypblå blomst er på vei til å åpne seg, et bringebær nesten rødt.

Boligannonse, BOA Eiendomsmegling

Selger drømmer på internett

Friestad forteller at de, i annonsene, tar høyde for hvilke mennesker de skal selge til, fordi alle er så forskjellig skrudd sammen.

– Alle har sin drøm. Har boligen sjarm, særpreg og en historier, åpner det for en mer fortellende stemme, enn om du selger en standardisert og relativt rimelig nybygget leilighet.

Han bekrefter at det handler om følelser. Og at det ofte er til de unike eiendommene en noe svulstig tekst kan funke.

– Emosjon er en veldig viktig nøkkel. Det har med forelskelse å gjøre. Kjøperen skal tenke at her føler jeg meg hjemme, dette er min leilighet, den snakker til meg. Selv om man på noen nye prosjekter er flinke til å jobbe med signatur, er det stort sett i de historiske objekter, strandeiendommer og loft man kan skape den forelskelsesfølelsen.

Ute på brygga tar du en dyp slurk av den varme kaffen. Du lar badekåpa falle, det bare er du som er oppe så tidlig. Og katten, som har fulgt etter deg, eller hunden, eller han.

Boligannonse, BOA eiendomsmegling

– Nordmenn skal oppleve

Arnulf Kolstad

NORDMENN LAR SEG LURE: Og det er helt greit, mener professor i sosialpsykologi, Arnulf Kolstad, som synes dagens meglere er kreative.

Foto: May Reppen-Gjelseth / NRK

Nordmenns boligporno-surfing vil ingen ende ta. I fjor bidro en video til at en boligannonse vant prisen for årets mest populære på Finn. Det var også den nest mest leste på hele Finn i 2015, ifølge boligmani.no.

– Det er jo det store i vår tid, at vi skal oppleve. Vi skal ha noe mer enn bare det å bo, sier professor i sosialpsykologi, Arnulf Kolstad.

Han kaller meglernes salgstriks et fantasifylt forsøk på å forsøke å treffe folk direkte hjemme.

– Om meglerne klarer å skape fantasien om det gode liv knyttet til en leilighet, så faller vi for det, vi lar oss lure fordi vi vil det. At det er fliselagt bad og 52 kvadratmeter er ikke nok å basere lykken på. Vi må forledes til å tro at livet vårt også blir sosialt annerledes og at vi blir lykkeligere, sier han.

– Meglere selger et lykkelig liv

Han mener endringen i boligannonser kjennetegner en utvikling fra det mer nøkterne livet nordmenn før levde. Der folk tidligere kun var interessert i å bo i en leilighet med et visst antall kvadratmeter, vil man nå også ha de gode, hyggelige opplevelser med andre mennesker på kjøpet.

– Man selger ikke lenger bare nøkterne leiligheter, men et lykkelig liv. Det er det samme med disse opplevelsesreisene som vi kjøper. Før var det nok bare å reise, nå skal man oppleve noe også. Nå har det slått inn på eiendomssalget også, sier han.

Menn redigeres bort

Boa eiendomsmegling jobber i team med meglere, tekstforfattere, stylister og fotografer.

– Vi jobber ut fra at hver leilighet er unik, og styler den ut fra hvilke kjøpere vi tror vi vil nå. Enten det er en klassisk frognerleilighet, urbant på Grünerløkka, et nordisk designerhjem eller et oppussingsobjekt. Vi skreddersyr annonsen, og den handler alltid om kjøperne, sier han.

Er leiligheten, for eksempel, myntet på et par, skal det ikke finnes spor av en mann på bildene. Ryktene vil ha det til at det er hun som bestemmer hvilken leilighet paret skal ha.

– Om en leilighet skal appellere til et par, forsøker vi å fortelle en historie gjennom symboler i interiør, sko, klær og garderobe i prospektet. Da velger vi et par kvinnesko foran et par herresko. Det er kanskje noe gammeldags, og jeg vil ikke overanalysere dette, men jo da det er en viss sannhet i at det ikke skal være spor av en mann, sier Tommy Friestad.

Boligporno funker

– Funker stylingen?

– Ja, vi ser at det funker. Referansen jeg har på at det fungerer er når BOA tar over noe andre meglere har forsøkt å selge, men ikke klart, sier han.

Friestad mener det ofte er rom for forbedring i annonsen, at man ikke har klart å presentere den godt nok.

– Er det en typisk leilighet for en barnefamilie, kan man tydeliggjøre nærheten til skole og arealer som er fine for barn. Slik kan potensielle kjøpere tenke: «Her er det fint, her vil jeg bo!»